اخبار

دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قضایی در شرایط کرونایی فردا ابلاغ می‌شود

در نشست خبری ۱۹ فروردین سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد

وکلاپرس ـ نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز سه شنبه (۱۹ فروردین) برگزار شد. وی در بخشی از این نشست آخرین وضعیت مرخصی زندانی‌های امنیتی، فعالیت شعب ویژه اقتصادی و دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قضایی در وضعیت کرونایی را تشریح کرد.

بیش از ۵۰ درصد زندانی های امنیتی به مرخصی رفتند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی نسبت به ازادی زندانیان انتقاد می کنند، گفت:تعداد کسانی که این موضوع را تحسین کردند نسبت به تعدادی که انتقاد کردند بیشتر است. ما در مورد زندانیان امنیتی اقدام کردیم و بیش از ۵۰ درصد این زندانی ها به مرخصی رفتند. در این موضوع تصمیمات مان فردی نبود بلکه شاخص و معیار را مدنظر قرار دادیم. ما ادعا نکردیم صدرصد به مرخصی آمدند. هم به امنیتی‌ها مرخصی دادیم و خیلی اسامی اعلام شد و هم در عفو به خیلی از امنیتی‌ها عفو دادیم.  برخی از زندانیان پرونده شان با این معیار انطباق داشت و از آن استفاده کردند،برخی انطباق نداشت و استفاده نکردند.

بیشتر بخوانید: تشریح ویژگی های عفو نوروز ۱۳۹۹

فعالیت شعب ویژه رسیدگی کننده به اخلال در نظام اقتصادی کشور

اسماعیلی در این زمینه به آمار سال ۹۸ این شعب اشاره کرد و گفت:در سال ٩٨ از ویژگی های قوه قضاییه فعالیت مجدانه شعب ویژه رسیدگی کننده به اخلال در نظام اقتصادی کشور بود. در سال ٩٨ شعب ویژه رسیدگی کننده به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رای به محکومیت ٢۶٠ مفسد اقتصادی، در خراسان رضوی رای به محکومیت ۳۳ مفسد اقتصادی و در فارس ٣١ نفر، در اصفهان ٣٠ نفر ، هرمزگان ١١ نفر ، در گلستان و قم هریک ۳ نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت حاصل کردند و رای قطعی محکومیت در مورد آنها صادر شد.

دادرسی تعطیل بردار نیست

غلامحسین اسماعیلی درباره دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قضایی در شرایط کرونایی گفت: دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه کلیات دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قضایی تا پایان شرایط کرونایی را تصویب کردیم. جزییات دستورالعمل امروز در نشست معاون اول قوه قضاییه با تعدادی از معاونین نهایی می‌شود و فردا جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه و روسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد. در جلسه فردا این دستورالعمل پس از تصویب ریاست قوه به استان ها ابلاغ می‌شود و نحوه دادرسی در شرایط موجود تبیین خواهد شد.

در تدوین این دستورالعمل تلاش شد سلامت همکاران و مراجعین با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، نوبت دهی، فناوری اطلاعات و سامانه های مربوطه به گونه ای رفتار شود که سلامت آنها تامین شود. دادرسی تعطیل بردار نیست. جمع بین سلامت و انجام وظیفه را در این دستورالعمل لحاظ کردیم. این دستورالعمل دقیقا با سیاست ها و برنامه های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مطابقت دارد که قوه قضاییه عضو این ستاد است و از مصوبات این ستاد حمایت و انها را عملیاتی می کند. بایستی چرخ اقتصاد و معیشت مردم بچرخد به گونه ای که سلامت مردم به مخاطره نیفتد، اینها قابل جمع است و سیاست قوه قضاییه نیز به همین شکل است. بین دیدگاه های سران قوا دراین موضوع فاصله ای نیست.

وضعیت پرونده های مسن

وی در ادامه افزود: از اقدامات خوب دیگر در سال گذشته صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن بود و  بیش از ۵۰ درصد از پرونده‌های  مسن در دی و بهمن ۹۸ رسیدگی شد اما شیوع کرونا در کشور  مجال استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه از ما گرفت. در سال ۹۹ این دستورالعمل استمرار می یابد. در ۶ ماهه سال ۹۹ بخش عمده‌ای پرونده مسن تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده طبری(معاون اجرایی رییس سابق قوه قضاییه) گفت:  قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا