اخبارویژه

توضیحات وکیل نوید افکاری درباره پرونده موکلش

وکلاپرس ـ وکیل نوید افکاری درباره حواشی اخیر علیه برادران افکاری توضیحاتی را ارائه داد و گفت: در مورد اتهام قتل علیه این برادران که منجر به قطعیت حکم در دیوان عالی کشور شده، درخواست اعاده دادرسی کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل حسن یونسی در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار وکلاپرس گفت: من از وکلای تبصره ماده ۴۸ نیستم و البته این وکلا نیز فقط مربوط به مرحله دادسرا هستند؛ درحالیکه بنده در مرحله اعاده دادرسی به این پرونده ورود کرده ام.

همچنین وکیل نوید افکاری و برادرانش در مصاحبه با پایگاه خبری امتداد به ذکر جزییاتی درباره این پرونده پرداخت که در ادامه خواهد آمد:

شرح اتهامات نوید افکاری و وحید افکاری

حسن یونسی، وکیل پرونده نوید افکاری و وحید افکاری درباره پرونده برادران افکاری در دادگاه های شیراز گفت: دو تن از متهمین، پرونده ای با عنوان اتهامی قتل عمد داشتند که در دادگاه کیفری یک شیراز رسیدگی شد و در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسید.

همچنین پرونده دیگری هم تحت عنوان محاربه و ارتکاب جرایم سیاسی برای آنها تشکیل شده که در دادگاه انقلاب شیراز مورد رسیدگی قرار گرفته اما هنوز قطعی نشده و فرجام خواهی آن در دیوان عالی کشور ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه جوان محکوم به اعدام آبان ۹۸

 نسبت به جرم قتل عمدی اعاده دادرسی کردیم

او افزود: این پرونده ذیل عنوان اتهامی قتل عمد جریان داشته و منتهی به قطعیت حکم در دیوان عالی کشور شد. من در مرحله اعاده دادرسی به عنوان وکیل متهمین وارد شدم و از آنچه در مراحل تحقیقات در دادسرا و در دادگاه بدوی گذشته است تنها بر اساس مدارک و اسنادی که دسترسی داشته ام و گفت و گویی که با متهمین و خانواده آنها داشتم و همچنین آرای صادر شده از محاکم ، اطلاعاتی دارم که ارائه می کنم.

فرزند وزیر اطلاعات فعلی که در کسوت وکیل دادگستری مشغول خدمت می باشد، ادامه داد: بر اساس بند«ج» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری که موارد اعاده دادرسی کیفری را برشمرده، اگر پس از صدور حکم قطعی واقعه جدیدی حادث یا کشف شود و یا ادله جدیدی ارائه گردد که نشان دهنده بی گناهی متهمین باشد می تواند از موارد اعاده دادرسی شمرده شود.

نواقص پرونده قابل توجه است

حسن یونسی بیان کرد: آنچه ما از مدارک و ادله ای که در دادگاه بدوی مطرح بوده و مورد استناد قرار گرفته، متوجه می شویم، این است که نواقص قابل توجهی هم به لحاظ رعایت آیین دادرسی کیفری و هم از نظر ادله ای که دادگاه بدوی به آن استناد کرده وجود دارد. دو برادر نوید و وحید افکاری در پرونده قتل عمد متهم هستند و برادر دیگر آنها «حبیب» در این پرونده متهم نیست. نوید به عنوان مباشر و وحید به عنوان معاون قتل عمد مورد محاکمه قرار گرفتند.

او اظهار داشت: آنچه از آرای دادگاه و همچنین مدارک و مستندات به دست می آید، این است که مهم ترین دلیلی که دادگاه بدوی برای ارتکاب جرم توسط متهمین به آن استناد کرده، اقاریری است که آنها در مرحله تحقیق نزد ضابطین داشته اند. در حالی که این از قواعد مسلم حقوقی است که اقرار خارج از دادگاه تنها در مواردی می تواند مورد استناد قرار گیرد که در تضاد با دیگر ادله و قرائن و شواهد نباشد.

وکیل پرونده برادران افکاری گفت: نوید و وحید در جریان دادگاه و رسیدگی به پرونده، هر دو اعلام کردند که اقاریری که نزد ضابطین داشته اند تحت فشارهای روانی و جسمی بوده است. آنها در دادگاه به طور کلی ارتکاب قتل را انکار کرده اند.

وی افزود: هیچ دلیل مستند دیگری غیر از اقرار متهمین در مستندات دادگاه وجود ندارد. بنابراین نه دلایل و شواهد قطعی وجود داشته که دادگاه به آنها استناد کند و نه شاهدی که نوید و وحید را در حال ارتکاب جرم قتل دیده باشد. متاسفانه روز گذشته خبرگزاری میزان مطلبی درباره این پرونده منتشر کرده بود که برخی موارد آن به لحاظ حقوقی دقیق نیست. این خبرگزاری در قسمتی از خبر خود اعلام کرده فیلمی وجود دارد که متهمین را در حال ارتکاب قتل نشان می دهد.

فیلم صحنه قتل وجود ندارد

این حقوقدان بیان کرد: در حالی که چنین فیلمی وجود ندارد متهمین نیز در دادگاه چندین بار درخواست کردند، فیلم مورد ادعا به نمایش دربیاید که اتفاق نیفتاده است. تنها فیلمی که وجود دارد، دوربین های مغازه ای نزدیک محل قتل، یک ساعت قبل از وقوع جرم، حضور نوید را در محل نشان می دهد. نوید هم حضور خود را در آن منطقه به این دلیل که نزدیک مراکز خرید است ، انکار نمی کند.

یونسی گفت: آنچه ادعا می شود که فیلمی وجود دارد که متهمین را در حال ارتکاب جرم نشان می دهد، صحت ندارد. مورد دیگری هم که این خبرگزاری منتشر کرده مبنی بر اینکه شاهدی وجود دارد که متهمین نزد او شرح دادند چگونه مرتکب قتل شده اند، بعدها این شاهد اعلام کرد که اقاریرش نزد ضابطین تحت فشار و بدرفتاری صورت گرفته است.

او اظهار داشت: ما به استناد ادله و مدارک جدیدی که پس از قطعی شدن حکم به دست آمده، درخواست اعاده دادرسی را به دیوان کشور تقدیم کردیم که اگر این ادله و مدارک مورد توجه و دقت قرار می گرفت روند پرونده تغییر می کرد و کماکان اگر این مدارک مورد دقت و بررسی بیشتر قرار گیرند، بسیار امیدواریم که امکان اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد به این پرونده فراهم شود.

ادله جدید ارائه کردیم

این وکیل دادگستری گفت: در مدارک جدیدی که به دست ما رسیده، برخی شهود به صورت رسمی اقرارنامه هایی را امضاء کرده و اعلام نمودند برخی اظهارات آنها در دادسرا و نزد ضابطین تحت فشار بوده و مطالبی را که قبلا عنوان کرده بودند، انکار کرده اند.

وی گفت: دلیل جدید دیگری که ما به دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی ارائه دادیم، افرادی هستند که شهادت دادند متهمین در زمان مورد ادعای ارتکاب جرم در منزل آنها میهمان بوده اند. این ادله و مدارک جدید، در تضاد با اقرار متهمین است .

او افزود: ادعای بدرفتاری و فشار به متهمین برای گرفتن اقرار فارغ از صحت و سقم باید به طور جدی مورد توجه دادگاه قرار می گرفت ولی متاسفانه این گونه نشد. متهمین بارها اعلام کردند شهودی دارند که می توانند شهادت دهند که آنها در مرحله تحقیقات تحت فشار بوده اند. ولی آن شهود نیز به دادگاه احضار نشدند.

تقاضا از دیوان عالی کشور

یونسی بیان داشت: به طور کلی درخواستی که ما از دیوان عالی کشور در خصوص اعاده دادرسی داشتیم، مبنی بر این بود که با توجه به اینکه اقرار متهمین در مرحله تحقیقات و نزد ضابطین بعدا مورد انکار قرار گرفته، این اقرار خارج از دادگاه بر اساس قواعد حقوقی وقتی در تضاد و مخالفت جدی با ادله دیگری است، نمی تواند مورد استناد دادگاه قرار گیرد.

او در پایان گفت: درخواست ما این است که اعاده دادرسی مورد پذیرش قرار گیرد تا تحقیقات کامل تری انجام شود و ادعاهای متهمین مورد توجه قرار گیرد. همچنین لازم است که نظرات پزشکی قانونی درباره ادعای متهمین مورد توجه قرار گیرد. کماکان امیدواریم که درخواست اعاده دادرسی مجدد پذیرفته شود . علاوه بر این امید است دوستان و خیرینی که در شیراز هستند بتوانند رضایت خانواده مقتول حسن ترکمان را جلب کنند. اگر این اتفاق بیفتد علاوه بر رفع حکم قصاص، می تواند در پرونده دیگر آنها تحت عنوان محاربه نیز موثر باشد.

منبع: امتداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا