دادنامه دادگاه انتظامی قضات درباره لزوم صدور پروانه کارآموزی برای شخصی که پس از آزمون وکالت فارغ‌التحصیل شده است

دادنامه با موضوع لزوم صدور پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته شده آزمون وکالت که پس از شرکت در آزمون فارغ‌التحصیل شده است

تاریخ رسیدگی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

هیات دادرسان: آقایان نورالدین صادقی (رییس)، دکتر وحید میرحسینی (عضو معاون) و دکتر شهرام محمدزاده (مستشار)

موضوع رسیدگی: اعتراض ….. نسبت به تصمیم مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

خلاصه جریان پرونده: محتویات پرونده گویای آن است که……. در آزمون کارآموزی وکالت با سهمیه آزاد و احراز….. پذیرفته شد و برای انجام کارآموزی به کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی معرفی گردید.

کانون مذکور پس از دریافت هزینه ثبت نام از وی و استعلام از مراجع ذی ربط و پاسخ دریافتی از این مراجع با تنظیم سند رسمی از او تعهد گرفت که در هیچ یک از نهادهای دولتی اشتغال ندارد. سپس هیات مدیره آن کانون طی مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ با این استدلال که نامبرده هنگام ثبت نام در آزمون فاقد مدرک کارشناسی مربوط در آگهی ثبت نام بوده و … ، با استناد به بند ۲ ماده ۴۴ و ماده ۴۶ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری پذیرش اولیه او در این آزمون را کان لم یکن اعلام کرد.

مشارالیها پس از ابلاغ این تصمیم از آن به دادگاه عالی انتظامی قضات شکایت کرد و کانون یاد شده طی نامه شماره ۱۲/۸۱۲۳۷۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ پرونده متشکله در آن کانون درباره ایشان را همراه با پاسخ به اعتراض وی به دادگاه عالی انتظامی قضات، می فرستد و رییس محترم دادگاه عالی انتظامی قضات، پرونده را برای رسیدگی به این شعبه ارجاع می کند.

اینک جلسه دادگاه تشکیل است و اعضای آن پس از خواندن محتویات پرونده و انجام مشاوره، با اعلام پایان رسیدگی و یاری از خداوند متعال به شرح أتى انشای رأی می کنند:

«رای دادگاه»

شکایت…… نسبت به تصمیم مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی که به موجب آن پذیرش وی در آزمون وکالت دادگستری مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۳ به سبب آن که نامبرده هنگام ثبت نام در آزمون ورودی فاقد مدرک کارشناسی حقوق بوده، کان لم یکن اعلام شده است، وارد می باشد.

زیرا مستفاد از ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ معیار و ملاک برای صدور پروانه کارآموزی وکالت افزون بر شرایط هفتگانه یاد شده در این ماده، داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر حقوق یا فقه و … ، در زمان صدور پروانه کارآموزی است و در این پرونده به دلالت گواهی نامه پایان تحصیلات به شماره…. صادره از دانشگاه…. تاریخ … موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق شده است و به استناد برگ ۳ پرونده در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱۷ از ایشان هزینه ثبت نام جهت صدور پروانه کارآموزی دریافت شده است و در مهرماه ۱۴۰۲ کانون آذربایجان شرقی از مشارالیها برای ثبت نام جهت دریافت پروانه کارآموزی دعوت کرده و بر همین اساس از مراجع ذی صلاح در مورد او استعلام به عمل آورده است که پاسخ همگی دلالت بر بلامانع بودن انجام ثبت نام و کارآموزی وی دارد و حتی کانون یاد شده از وی سند تعهد رسمی مبنی بر عدم اشتغال در سازمان ها و نهادهای دولتی گرفته است.

بنابراین با استناد به ماده ۵۱ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ (با اصلاحات بعدی) شکایت ایشان را وارد دانسته و با گسستن تصمیم مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، حکم به الزام آن کانون به صدور پروانه کارآموزی ات صادر می کند. رأی صادره قطعی است./ش

«شعبه پنجم دادگاه عالی انتظامی قضات»

نورالدین صادقی (رییس)

دکتر وحید میرحسینی (عضو معاون)

دکتر شهرام محمدزاده (مستشار)

 

خروج از نسخه موبایل