اخبار صنفیویژه

تکریم شأن وکیل در ورودی شعبه پنج دادگاه حقوقی شهرستان خوی آذربایجان غربی

وکلاپرس _ یک قاضی دادگستری در استان آذربایجان غربی، به منظور تکریم شان وکلای دادگستری، از مدت‌ها پیش با نصب اطلاعیه‌ای اجازه ورود وکلای دادگستری به اتاق خود را (حتی حین جلسه دادرسی) داده است.

به گزارش وکلاپرس، قاضی شعبه ۵ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، در تابلویی که بر در ورودی اتاق خویش نصب کرده، اعلام کرده وکلای دادگستری می‌توانند بدون هماهنگی وارد شوند.

بیشتر بخوانید:

قاضی طالبی، ضمن یادآوری تبصره ۳ ماده واحده قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا نوشته است:

وکلای محترم در هر زمان (حتی هنگام جلسات دادرسی) می‌توانند بدون هماهنگی وارد شوند.

پیشتر نیز رییس شعبه دوم حقوقی شهرستان سیاهکل در استان گیلان متنی مشابه بر ورودی اتاق خود نصب کرده و نوشته بود: «وکلای محترم می‌توانند بدون هماهنگی وارد شوند.»

در تبصره سه ماده واحده مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی (مصوب ١٣٧۰/۰٧/١١) آمده است: «وکیل در موضع دفاع، از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا برخوردار می‌باشد.»

بیشتر بخوانید:

شما نیز می توانید در صورت مشاهده موارد مشابه، تصاویر خود را برای ما ارسال کنید.

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی به شرح زیر است:

ماده واحده – اصحاب دعوی حق انتخاب وکیل دارند و کلیه دادگاه‌هایی که به موجب قانون تشکیل می‌شوند مکلف به پذیرش وکیل می‌باشند.

‌تبصره ۱- اصحاب دعوی در دادگاه ویژه روحانیت نیز حق انتخاب وکیل دارند، دادگاه تعدادی از روحانیون صالح را به عنوان وکیل مشخص‌ می‌کند، تا از میان آنان به انتخاب متهم، وکیل انتخاب گردد.

‌تبصره ٢- هرگاه به تشخیص دیوان عالی کشور، محکمه‌ای حق وکیل گرفتن را از متهم سلب نماید حکم صادره فاقد اعتبار قانونی بوده و برای بار‌ اول موجب مجازات انتظامی درجه ٣ و برای مرتبه دوم موجب انفصال از شغل قضایی می‌باشد.

‌تبصره ٣- وکیل در موضع دفاع، از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا برخوردار می‌باشد.

موضوع “‌انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی” که در تاریخ یازدهم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و‌ مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته، در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی، در جلسه روز پنجشنبه مورخ یازدهم مهر ماه یک‌هزار و سیصد و هفتاد به شرح فوق به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی

‌رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

بیشتر بخوانید:

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. هنوز هستن قضاتی که به دو بال فرشته عدالت اعتقاد دارند و متاسفم بر قضاتی که ارزش وکیل رو جلوی موکل نگه نمی دارند

    1. حقیقتا امضای رفسنجانی پای قوانین محل شبهه است.
      اما بدون این تبصره و ماده هم اغلب قضات احترام وکلای دادگستری را دارند

  2. ارزش و اعتبار وکیل و نهاد وکالت اینقدر با جذب بی رویه و خارج از ضابطه کارآموز وکالت بی اعتبار شده هیچ جوره دیگه اعتبار نداره این حرفه. حالا هر روز میلیون ها بنر و پارچه بزنن . این حرفه از بین رفته و قابل احیا نیست هیچ وقت دیگه … این رو به خودتون بقبولانید…

    1. با کمال تاسف، وکلا هنگام ورود به محاکم بیش از نیم ساعت باید در صف تحویل گوشی بمانندو بعد از آن نیز در صف تفتیش بدنی وکلا، آری این است رعایت تبصره ۳ماده واحده قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا .

      1. وقتی برخی وکلا رعایت اخلاق ، راستی و درستی در رفتار و عملکرد را رعایت نمی کنند این امر طبیعی است . اول باید وکلا حرمت خود را نگه دارند و بعد ….

  3. درود بر معرفت(آگاهی) و مرام این قاضی محترم که با رفتار صحیح خود، به ما و دیگران، درس قانون‌مداری و قانون‌پذیری می‌دهد. جامعه توسعه‌یافته یعنی آنجایی که بیش و پیش از هرچیز، به قوانین احترام شایسته و بایسته گزارده شود…
    به دوستانی که نگران پرشماری و سهولت دریافت پروانه وکالت هستند هم عرض می‌کنم؛ رقابت عادلانه، سازنده و سالم در هر شغلی، قطعا در فضای آزاد و در موقعیت‌های ایجابی و عملی، نمود منصفانه و موثرتری خواهد داشت تا با ایجاد محدودیت‌های سلبی و بازدارنده…

  4. این خود حق الناس هست جلسه رسیدگی برای یک پرونده هست اون وسط وکیل یا هر شخصی بیاد صحبت طرفین رو قطع کنه خودش موجب بی نظمی و تضییع حق اصحاب پرونده هست نکنید از این سلبریتی قضایی ها یذره آداب قضاوت برادر مطالعه کنید

  5. جسارتا اگه جذب وکیل کم بشه ارزش حضرتعالی بیشتر میشه ؟اگه اینجوریه بیایم اصلا بقیه وکلا رو هم بازنشسته کنیم جذب وکیل جدید رو هم قطع کنیم فقط حضرتعالی بمونین فکر کنم اینجوری دیگه ارزش شما خیلی خیلی زیاد میشه !…..

  6. مشابه این خبر را از سوی قاضی محترم یکی از شعبات دادگستری استان گیلان خواندم. بدعت خیلی خوبی گذاشته شده انشاالله تا پشت دربهای بسته این روزهای شهرداریها بخصوص شهرداری تهران ادامه پیدا کند.

  7. درود
    بعداز ۲۷ سال کار در شغل وکالت تجربه نشان داده قضات محترمی که شان و کرامت ارباب رجوع و وکلاء را رعایت میکنند از دانش بهتری برخوردارند تسلط ، مدیریت و اشراف بیشتری به قضاوت دارند و بنده به زعم خودم در برابر این بزرگوار که شاید هرگز با ایشان روبرو نشوم ادای احترام و تشکر میکنم از این بحث که بگذریم ببینیم چه بر سر فرهنگ و جامعه حقوقی آمده که با اجرای نص قانون توسط دو بزرگوار در کشور چنین به وجد آمده ایم ! بنظرم در عین حال که جای خوشبختی است جای تاسف است که شرایط طوری شده که اجرای قانون اینقدر همه ی مارو خوشحال کرده ، عملی که باید توسط همه قضات اجرا شود نه چند نفر خاص !
    در آخر طرف صحبتم با همکاران محترمی است که با قضات محترمی اینچنینی روبرو میشوند ، ما وکلاء بعلت کثرت کار و پیگیری متعدد پرونده هامان همیشه وقت کم میاریم و همیشه عجله داریم لذا درسته که ایشان و سایر قضات محترم لطف دارند، ولی باید ما هم در قبال این بزرگواری رعایت ادب و نزاکت را متقابلا بجا بیاوریم ورود به جلسه دادرسی نکنیم و بگذاریم خوب ها خوب باقی بمانند با احترام

    1. بسیاری از قضات در ساعتی پاسخگو وکلا هستند نصب بنر هم ندارند ولی وسط وقت رسیدگی دیگران به نظر ظلم به اصحاب دعواست که ماهها منتظر بیان مطلب هستند آن وقت وسط حرفشان وکلا بخواهند تردد کنند!!!!

    2. دقیقا. اونقدر قانون در گردوخاک بی‌قانونی گم شدع که دو تا ماده اجرا میشه ما به وجد میآم. دادا! به خدا طوری شده که هر مقامی تو کسور حتی ی گروهبان هم خودشو قانون میدونه. چقدر سر موضوعات کوچیک، مردم رو آزار میکنن اینآ که واقعا ی موقع اایی خونم جوش میآد. 😥

  8. سالها قضاوت کردم و همیشه حرمت وکلا را حفظ کردم حتی موقعی که در بین دو جلسه چایی مینوشیدم برای وکیل مراجعه کننده هم چای میریختم و همیشه مورد احترام وکلا بودم حال که در کسوت وکالت هستم بعضا برخوردهای خلاف شان قضات آزارم میدهد
    لذا اقدام قضاتی که با این بنرها حقوق وکلا را حفظ میکنند بسیار خوشایند و قابل تقدیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا