وکلاپرس– سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی را پیرامون نحوه ثبت کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی ارائه کرد.
به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، اعظم قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در اجرای بند پ ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و در راستای بند الف ( ۲-۳ ) ماده ۱۰۵ قانون مذکور و به منظور صیانت از حقوق مردم و تسهیل دسترسی مردم به خدمات ثبتی، دستور العمل شماره ۹۰۰۰ /۳۹۴۳۳ /۱۰۰مورخ ۲۶ /۷ /۱۴۰۴ به تصویب ریاست محترم قوه قضاییه رسید و به موجب این دستور العمل، کارگزاری های فنی، مهندسی و حقوقی جهت ارائه خدمات ثبتی شامل خدمات فنی، مهندسی و حقوقی املاک و اجرای حدنگاری با مجوز فعالیت و تحت نظارت سازمان ثبت تشکیل می گردند.
بیشتر بخوانید:
- توضیحات سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره تعویض اسناد دفترچهای
- سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به تک برگ به خاطر گرفتن مالیات نیست
کارگزاری های فنی، مهندسی و حقوقی
وی افزود: کارگزاری های فنی، مهندسی و حقوقی، اشخاص حقوقی غیر دولتی هستند که به عنوان شرکت یا موسسه به ثبت رسیده و در پایگاه اشخاص حقوقی دارای شناسه ملی باشند و در صورت ایرانی بودن کلیه سهامدارن و مدیران، عدم سوء پیشینه موثر کیفری برای مدیرعامل و تمامی اعضای هیات مدیره، دارا بودن زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و تبادل اطلاعات به صورت برخط با سازمان ثبت، عدم وجود شروطی مخالف دستورالعمل در اساسنامه شخص حقوقی و تعهد به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و مفاد دستورالعمل برای اشخاص حقوقی، پروانه کارگزاری صادر می شود.
قویدل تصریح کرد: موسسات و شرکت هایی که قصد راه اندازی کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی را دارند اولاً در موضوع فعالیت شرکت در شرف تأسیس و یا شرکت ها و موسسات موجود در اظهارنامه، اساسنامه و شرکت نامه باید دو عبارت ذکر گردد یکی اینکه «در حوزه کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی موضوع بند پ ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ مجلس شواری اسلامی و دستورالعمل شماره ۱۰۰ /۳۹۴۳۳ /۹۰۰۰ مورخ ۱۴۰۴/۷/۲۶ مصوب ریاست قوه قضاییه» و دیگری اینکه «شرکت موظف است مفاد دستورالعمل یند ( پ ) ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب رییس قوه قضاییه، ضوابط مرتبط با آن از جمله مقررات ماده ۱۷ دستورالعمل که به صورت قانونی به کارگزار ابلاغ می شود را رعایت نماید و هر شرطی که در اساسنامه بر خلاف مفاد دستورالعمل باشد، فاقد اعتبار است ». همچنین نام شخصیت حقوقی اعم از جدید التاسیس (در شرف تأسیس) یا ثبت شده از قبل، صرفاً عبارت «کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی شماره … شهرستان ….» می بایست درج گردد.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور گفت: ثبت کارگزاری در قالب هر یک از انواع اشخاص حقوقی اعم از شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری امکانپذیر است و اشخاص حقوقی ثبت شده با درخواست الحاق موضوع کارگزاری به موضوع فعالیت و اصلاح نام شخصیت حقوقی در یک مجمع عمومی فوق العاده الزامی می باشد.
قویدل تصریح کرد: کارگزاری پس از اخذ پروانه، مکلف است ظرف مدت شش ماه با راه اندازی حداقل یک شعبه و معرفی حداقل یک کارشناس امور ثبتی و حقوقی و یک کارشناس امور نقشه برداری، شروع به کار کند در غیر این صورت پروانه وی ابطال خواهد شد و در خصوص اینکه چه خدماتی قابل ارائه توسط کارگزاری خواهد بود، این خدمات شامل صدور سند مالکیت المثنی و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به حدنگار، تفکیک عرصه و آپارتمان، تجمیع املاک و افراز املاک مشاع، تغییر وضعیت املاک، تعیین حدود باقیمانده املاک، اصلاح ملک و اصلاح مندرجات اسناد مالکیت، صدور سند مالکیت حدنگار برای متصرفان قانونی فاقد سند رسمی مالکیت بر اساس مقررات ثبت عمومی و سایر مقررات فوق العاده ثبتی و درج ادعای موضوع ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول می باشد.
وی در پایان گفت: تعرفه هر خدمت با پیشنهاد شورای نظارت و پس از تصویب رییس محترم قوه قضاییه ابلاغ و به اطلاع عموم خواهد رسید و سازمان ثبت موظف است هر شش ماه یک بار بر اساس شاخص هایی نظیر تعداد و نوع درخواستهای منجر به صدور سند، میزان رضایتمندی متقاضیان و تعداد و نوع تخلفات انتظامی نسبت به تدوین گزارش کیفیت عملکرد کارگزاریها و رتبه بندی آن ها اقدام کرده و گزارش مذکور را در سایت سازمان ثبت به صورت عمومی منتشر نماید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
