وکلاپرس- معاون فنی سازمان سنجش آموزش کشور در نامه مجددی به رییس اسکودا درباره نصاب شناور در طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار و نامه پیشین این نهاد به اسکودا توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش وکلاپرس، پس از آنکه اسکودا جواب دو استعلام خود از سازمان سنجش را درخصوص نصاب شناور موجود در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار منتشر و نظر این نهاد تخصصی را راجع به غیرعلمی بودن نصاب شناور رسانهای کرد، امروز مقام پاسخ دهنده به استعلام اسکودا(معاون فنی و آماری سازمان سنجش) مجدداً طی نامهای بر توضیحات پیشین خود افزود.
بیشتر بخوانید: اعلام رسمی سازمان سنجش مبنی بر غیر علمی بودن معیار ۷۰ درصد نمره یک درصد برتر آزمون وکالت
آنچه جالب توجه است این نکته است که در نامه جدید استفاده از نصاب شناور در آزمون های مربوط به تحصیلاتی تکمیلی و نه آزمون های مربوط به مشاغل توصیه شده و از این رو میتوان گفت نامه جدید نیز اگرچه با لحنی متفاوت اما در تأیید موضع پیشین سازمان سنجش نگاشته شده است.
در ادامه متن این نامه را میخوانید:
تاریخ: ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
شماره: ۵۵۱۰۷
جناب آقای کوشا
رئیس محترم اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران
با سلام و احترام
پیرو نامه شماره ۵۴۶۴۹ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۸ و در پاسخ به نامه شماره ۷۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۷/۳ جنابعالی در خصوص تعیین حدنصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران و ادعای حمایت سازمان سنجش آموزش کشور از ادامه انحصار در کسب و کارهای خصوصی و عدم وضوح نامه استعلام آن کانون، ضمن تاکید بر اینکه این سازمان یک سازمان تخصصی است و در امور قانون گذاری دخالتی ندارد و در جهت تثبت یا ادامه انحصار دخالتی ندارد و استفاده صنفی از نظرات این سازمان قابل پیگیری می باشد لذا توضیحات تکمیلی ذیل جهت تبیین و روشن نمودن نامه ارسالی اعلام می شود:
عموماً تعیین حدنصاب در آزمون ها برای دو هدف ذیل صورت می گیرد
۱- برای حفظ کیفیت کل ورودی ها یا انتخاب شوندگان، مانند تعیین حداقل نمره ۱۵ یا هر عدد دیگری از ۱۰۰ در آزمون های تحصیلات تکمیلی برای تمام ورودی ها که در این بخش اصولا ظرفیت تاثیرگذار نیست
۲- برای انتخاب متقاضیان در یک رشته محل یا شغل محل استخدامی یا تعیین حدنصاب برای سهمیه های ورودی مانند ایثارگران، که در این بخش علاوه بر نمرات ظرفیت تاثیر گذار است.
لذا با توجه به موارد مذکور اعلام می گردد اعمال حدنصاب ۷۰ درصد نمره میانگین نفرات یک درصد برتر یا هرگونه حدنصاب دیگر صرفا اگر در راستای بند ۱ باشد می تواند به عنوان یک ملاک علمی به منظور حفظ کیفیت مورد استفاده قرار گیرد و خلاف قواعد سنجش و اندازه گیری نیست.
احسان جمالی
معاون فنی و اداری