اخبار اسکودا

گزارش کانون وکلای دادگستری مرکز از چهل و هشتمین همایش اسکودا در اهواز

وکلاپرس– چهل و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت به میزبانی کانون وکلای دادگستری خوزستان در شهر اهواز برگزار شد.

در روز اول همایش پس از افتتاحیه رسمی نسبت به رای گیری برای تعیین هیات رئیسه همایش اقدام شد و با آرای حاضرین آقای دکتر طاهری نسب به عنوان رئیس، آقای دکتر نامداری به عنوان منشی و آقایان دکتر رضایی و حبیب زاده مومن به عنوان ناظر نشست انتخاب شدند.

آقایان دکتر صفادوست، محمد شاه محمدی،سهیل نظری، حسین طالع، علی صدری خانلو، غلامرضا امینی، مهران عبدی، وحید قاسمی عهد، علی یاراحمدی، امین پاشاامیری، فرشاد فارسانی اعضای هیات مدیره محترم کانون وکلای دادگستری مرکز در این مراسم حاضر بودند.

کانون مرکز همیشه حامی سایر کانون های وکلای دادگستری و اتحادیه بوده است

آقای دکتر صفادوست اعلام نمودند که با تمام توان در خدمت نهاد وکالت هستند و با افتخار از تمام ظرفیت خود در همه سطوح برای کمک به وکلا و کانون های وکلای دادگستری استفاده می نمایند و اسکودا به عنوان نهاد هماهنگ کننده و اتحادیه صنفی وکلا وظیفه مهمی در این رابطه دارد. و کانون وکلای دادگستری مرکز همیشه حامی سایر کانون های وکلای دادگستری و اتحادیه بوده است. ایشان به تلاش برای اصلاح قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار و مذاکرات جدی با نمایندگان مجلس برای این مهم اشاره کردند. لازم به ذکر است آقای دکتر کیانی نایب رئیس اسکودا در آغاز جلسه از تلاش های آقای صفادوست به نفع نهاد وکالت تشکر نمودند.

بیشتر بخوانید:

آقای دکتر شاه محمدی بیان داشتند کانون مرکز به استقلال همه کانون ها احترام میگذارد و از آن حمایت می‌کند و باور داریم تضعیف کانون وکلای دادگستری مرکز و اسکودا موجب تضعیف همه کانون های وکلای کشور خواهد شد. همچنین بر ضرورت تقویت اتحاد بین وکلای دادگستری و کانون های وکلای دادگستری برای رفع چالش ها تاکید نمودند.

شوراى اجرایی اتحادیه در اولین جلسه خود درخصوص ارائه اطلاعات به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات تصمیم گیری کند

آقای حسین طالع نیز اعلام نمود، حسب دو دادنامه هیات عمومى دیوان عدالت اداری، کانون های وکلای دادگستری اساسا از شمول قانون سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اصلاح مواد ١و٧ قانون مزبور خارج شده اند و دو مصوبه هیات مقررات زدایی توسط دیوان عدالت ادارى ابطال گردید. ضمنا قانون تسهیل صدور مجوزهاى کسب و کار در مقام اصلاح تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگسترى بوده و به هـیچ وجه وکالت مشمول قانون سیاست هاى اصل ۴۴ و کسب و کار نمى باشد. درخصوص شیوه نامه دسترسی آزاد به اطلاعات و نحوه اجراى کانونهاى وکلا و ارائه اطلاعات به سامانه مذکور و با توجه به نامه نگاری هاى متعدد کمیسیون مذکور به کانون ها از هیات رئیسه درخواست اتخاذ تصمیم واحد در اولین جلسه شوراى اجرایی اتحادیه را نمود.

آقای دکتر غلامرضا امینی نیز بیان نمودند که رایزنی ها منتج به اصلاح قوانین مربوطه و تکمیل آن در قوه قضاییه و کمیسیون های فرعی و اصلی دولت شده است و بر ضرورت پیگیری تصویب لایحه ساماندهی و نظارت بر موسسات حقوقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.

آقای دکتر صدری خانلو نیز در رابطه با پیشنهاد مطروحه در اسکودا مبنی بر تشکیل کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر، اعلام کرد که حمایت باید از همه وکلا باشد و این حمایت دارای دو بخش راهبردی و عملیاتی باشد. در بخش راهبردی جهت پیشگیری از خشونت علیه وکلا،رسانه ملی و حتی نظام عدالت قضایی، تصویر دقیقی از وکلا ارائه شود تا جایگاه والای وکیل در دفاع از حقوق مردم در امر دادرسی را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نمایند. کانون ها نیز با آموزش مهارت لازمه به وکلا طوری عمل کنند که مبادا به علت ناپختگی در نحوه دفاع و پیگیری، موجب تجری اصحاب دعوی در ارتکاب رفتار خشونت آمیز علیه وکلا شوند. در بخش عملیاتی، ضرورت دارد هیات مدیره کانون ها خصوصا روسای آنها، با مسئولان قضایی گفتگو کرده و حتی با شرکت در جلسات رسیدگی، حمایت عملی خود را از وکلا نشان دهند. در اتفاقات اخیر جامعه که همکاران ما بازداشت شده بودند هیات مدیره دوره ۳۲ کانون مرکز در ابتدای شروع کار خود، کمیته حمایت از حقوق بازداشت شدگان را با حضور پررنگ ریاست ارجمند کانون تشکیل و با دادستان محترم و مسئولان دادسرای امنیت و ریاست محترم محاکم دادگاه انقلاب و حتی قضات رسیدگی کننده در راستای حمایت از حقوق وکلای بازداشتی اقداماتی بعمل آورد که منتج به فک وثیقه و آزادی همکاران گردید. اتحادیه و سایر کانون ها می توانند از این تجربیات بهره مند شوند.

لزوم متحدالشکل شدن مقررات داخلی کانون ها

آقای دکتر قاسمی عهد ضمن تشکر از مهمان نوازی کانون وکلای خوزستان، بر لزوم متحدالشکل شدن مقررات داخلی کانون ها تاکید نمود اما با عنایت به اینکه اتحادیه سراسری وکلای دادگستری فاقد وجه تقنینی است و کانون ها استقلال دارند لذا تنظیم این قوانین قابل تفویض به اسکودا نیست. در نتیجه اسکودا صرفا می تواند آیین نامه ای متحدالشکل را پیشنهاد نماید و برای تصویب به کانون ها ارسال نماید.

بیشتر بخوانید:

آقای دکتر مهران عبدی نیز به شبهات پیش آمده برای  جلسه کمیسیون جهش و تولید مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و خطاب به آقای دکتر کوشا بیان نمودند که برای وکلای جوان اهمیتی ندارد چه مقامی آقای دکتر صفادوست را دعوت نموده است. مهم آن است که ایشان در جلسه ای با بالاترین سطح به درستی از نهاد وکالت دفاع کرده و این امر قابل تحسین است. ضمن اینکه چالش امروز وکلای جوان فقدان امنیت جانی و روانی و اقتصادی است که شما به عنوان ریاست محترم اسکودا به جای این حواشی ملال آور، به این امور بپردازید.

پنل های عمومی و غیر علنی مراسم طبق برنامه اعلامی پیش رفت. حسب تصمیم هیات عمومی، به میزبانی کانون هرمزگان در جزیره کیش رای داده شد. در انتها بیانیه نشست هیأت عمومی قرائت شد و مراسم در روز پنج شنبه خاتمه یافت.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا