اخبار کانون هاویژه

ادعای رئیس اسبق کانون وکلای مرکز : معاون قوه قضائیه مراجعه کرد و نیاز به وکیل مستقل داشت

وکیل نجفی توانا: استقلال وکیل دادگستری به معنای جدا عمل کردن از حکومت نیست.

وکلاپرس _ نجفی توانا ضمن تاکید بر اینکه استقلال نهاد وکالت موجب اطمینان مردم است، مدعی شد معاون قوه قضائیه پس از آن که فرزندانش گرفتار یک پرونده قضایی شده‌اند به وی مراجعه کردند و به دنبال وکیل مستقل بوده‌اند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای استان قزوین، دکتر نجفی توانا (حقوقدان، جرم شناس و رئیس اسبق کانون وکلای مرکز ) مهمان مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، این نهاد مدنی را ثمره فعالیت های زندگی بشر در طول تاریخ دانست که به تدریج بستر حقوقی را فراهم نمودند و‌ این نهاد مدنی ثمره صدای آزادی بوده است.

وی افزود: حقوقدانان پرچمدار آزادی های بشری، اساسی و انسانی هستند.

بیشتر بخوانید:

نجفی توانا گفت: بسیاری از مستبدان، سعی در خاموش کردن این صدا داشته اند اما به دلیل حقانیت این صدا و اعتبار بخشی به حکومت در جوامع بین المللی و داخل، موفق نشده اند.

وی بیان کرد: ما زمانی مستقل شدیم که توانستیم صدای آزادی خواهی را در خفا و پنهان بلند کنیم تا افراد صدای ما را نجوا و منتشر کنند و همین باعث شد حکومت پهلوی آرام آرام تن به استقلال نهاد وکالت بدهد.

بدون نهاد وکالت، عدالت قضایی و اجتماعی وجود ندارد

این استاد حقوق افزود: در ۴۵ سال این افتخار را داشتم به عنوان وکیل به جامعه خدمت کنم. کتابخانه کانون، ابزارها و.. را که بر اساس تفکر عاقلانه در اختیار کانون بود، از ساختمان دادگستری بیرون ریختند اما بعد ها متوجه شدند بدون نهاد وکالت، عدالت قضایی و اجتماعی وجود ندارد و بعد از چند مدیر انتصابی در سال ۱۳۷۶ استقلال نیم بند ما را پذیرفتند.

دستمزد وکلای تسخیری بارها پرداخت نشد

نجفی توانا گفت: استقلال وکیل دادگستری به معنای جدا عمل کردن از حکومت نیست؛ این نهاد، خود انتظام است حتی دستمزد وکلای تسخیری بارها پرداخت نشد. خودمان ساختمان ساختیم، کارمند استخدام کردیم و با گرفتن حق عضویت این کانون را سرپا نگه داشتیم، چرا به ما افتخار نمیکنید؟ نهاد وکالت پیشانی حقوق بشر است.

استقلال، یعنی خودگردانی و خود انتظامی با نظارت حکومت

نجفی توانا ادامه داد: اگر افراط و تفریط مدیران باعث مشکل شده به اسم وکلا ننویسید. متاسفانه نهاد وکالت مورد هجمه رسانه های مختلف قرار گرفته است و باعث شده جامعه به وکیل بدبین باشد. استقلال، یعنی خودگردانی و خود انتظامی با نظارت حکومت؛ اما حاکمیتی که بدون تدبیر در نهاد وکالت دخالت کند، مجبور به دادن هزینه است.

وی افزود: استقلال نهاد وکالت نه تنها به نفع مردم بلکه به نفع خود حاکمیت است. عده ای کمر به این بستند که این نهاد مدنی را با محدود کردن مواجه کنند، اینان بر سر شاخه نشسته اند و بن میبرند!

این حقوقدان در ادامه گفت: استقلال نهاد وکالت موجب اطمینان مردم است. عقلای قوم می پذیرند که استقلال کانون وکلا به نفع مردم است.

نجفی توانا در بخشی از صحبت‌هایش مدعی شد: معاون سابق قوه قضائیه وقتی گرفتار پرونده قضایی شد، به وی مراجعه کرد و به دنبال وکیل مستقل بود.

وی همچنین افزود: بدون واهمه در چارچوب قانون از موکلینم دفاع می کنم.

بیشتر بخوانید:

نباید در کار وکلا دخالت شود اما نظارت بر عملکردشان چرا

نجفی توانا گفت: تمام نهاد های حاکمیتی بر ما نظارت دارند، نباید در کار وکلا دخالت شود اما نظارت بر عملکردشان چرا. وکیل از دادگاه انتظامی می ترسد اما از نیروی انتظامی نه چون وکلا سالم ترین افراد هستند. باید از جایی تفحص کنید که بیت المال را می برند.

وی یادآور شد: یادمان باشد حتی کسانی که دولتی هستند در منصب وکالت وارد می شوند مستقل عمل می کنند. ما قسم خورده ایم سیاسی نباشیم و سرمایه اجتماعی را وسیله قدرت قرار ندهیم. این امانت را باید حفظ کرد.

اختلاف امروز ما سر دامنه استقلال است

این استاد حقوق گفت: اختلاف امروز ما سر دامنه استقلال است و این را باید با قلم و بیان با مسئولان مطرح کنید که ما بدون استقلال نمی توانیم دفاع مستقلانه داشته باشیم. وکیلی که مستقل نباشد وکالتش معنا ندارد؛ ما آمادگی گفتمان منطقی داریم چون باید در چارچوب قانونی که حاکمیت می نویسد، دفاع کنیم.

کدام وکیل جاسوس بود؟

دکتر نجفی توانا خاطرنشان کرد: هم در قانون جذب سرمایه خارجی، هم در عدالت قضایی و اجتماعی، وکیل باید مستقل باشد تا عصاره قانون را در زبانش جاری کند. امروز در کشورهای جهان، استقلال وکیل به رسمیت شناخته شده است. وکیل دادگستری جزو اقشار سالم جامعه است. به عنوان یک حقوقدان و جرم شناس می پرسم کدام وکیل جاسوس بود؟ این وکلا هم که دستگیر شدند به دنبال آرمان خواهی بودند.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز در ادامه گفت: قانون که تصویب شد باید از آن اطاعت کرد تا زمانی که با قلم نافذ، ناکارآمدی آن را بگوییم تا نقض شود؛ البته با گفتمان منطقی، بدون افراط و تفریط.

این استاد حقوق در پایان خاطرنشان کرد: حجم عظیم وکلا تنها و غریب نیستند، باید در چارچوب قانون با تعامل و تعاون حرف مان را به گوش برسانیم.

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام ،می‌دانم این پیام نشر نمیکنید،،اما باید گفت و مستند،خود کانون وکلای مرکز ،دادسرای انتظامی،اولین محلی‌سیت، گه حقوق شرعی و قانونی مردم را ب بادفنا میدهند، اینها میخواهند احقاق حق کنند،!؟ خودشان سز آمد حق برناحق کردن است

  2. شما که دم از خود انتظامی میزنید یک نمونه حکم محکومیت یکی از وکلا یا کارشناسان کانون که سمتی در یک بخشی از کانون داشته را از باب مثال بزارید شخصا از کارشناسی که سمتی در کانون کارشناسان داشته و بر خلاف واقع و حتی بر خلاف نظر ۹ کارشناس دیگر یک امر بدیهی را اظهار نظر خلاف واقع انجام داد شکایت کردم و هیچ نتیجه ای نگرفتم در صورتی که بر خلاف نظر سایر کارشناس ها اظهار نظر کرده بود و موضوع کارشناسی یک امر قاطعی بود

  3. یکی از همین وکلا توانست مفسدی مثل طبری را از اعدام برهاند و با یک حکم ناچیز باعث فساد مفسدین دیگر شود .

  4. معاون قوه اومد پیش شما؟ اون خودش جایگاهی داره که نیازی به شما نداره… اصلا نیاز به وکیل نداره….

  5. استقلال وکلا ملازمه با استقلال کانونهای وکلا و بی نظارتی ندارد، وکیل می تواند مستقل باشد ولی باید در مورد کانونهای وکلا و عملکرد آنها نظارت صورت بگیرد، باید پاسخگو بودن در برابر قشر خودشان و مردم را یاد بگیرند، مگر کانونها خدا هستند که نظارتی بر آنها نباشد

  6. قوانین و مقررات انتظامی کانون وکلا سرشار از ایراده.
    این قوانین و مقررات ساز و کاری رو برای تعیین دادستان و دادرسین انتظامی کانونها تعیین کردند که به هیچ وجه منجر به خود انتظامی نمیشه.
    این دو نهاد انتطامی باید از استقلال کامل برخوردار باشند
    شرط این استقلال هم مستقل بودن متصدیان از ارکان کانونه.
    دادرسی رو که هیات مدیره تعیین می کنه و مدت سمتش هم دو ساله مو خودش هم وکیله مطمئنا نمی تونه از استقلال دادرسی برخوردار باشه.
    به نظر بنده دادرس باید وکیل بازنشسته باشه. انتخابش هم مستقیما توسط هیات عمومی صورت بگیره و سمتش هم مادام العمر و تا زمان فوت یا استعفا یا تخلفات منعزل کننده سمت باشه.
    این دادرس استقلال داره و می تونه در دعوای بین وکیل و شاکی مستقلانه عمل کنه.
    اگر کانون ها دنبال خودانتظامی واقعی هستند و نمیخوان شان کانونها به یک اتحادیه کسبی نزول پیدا کنه به طوری که هر نقدعلی به خودش جرات توهین و تجاوز به این نهاد رو بده باید به دنبال اصلاح قانون وکلا در این قسمت باشیند
    این کار حسن نیت کانونها رو هم ثابت می کنه و مطمئنا نهادهای قانون گذار هم اونو می پذیرند.
    ضمن اینکه این کار در دراز مدت به نفع وکلا هم است.

  7. در تمام ‌دنیا بر همه موسسات و سازمان های حقوقی و قضایی و انتظامی و،، نظارت هست ، اصلاً نمیشود نظارت نباشد ، اگر چنین چیزی محقق شود ، سنگ روی سنگ بند نمی شود.
    خواسته کانون وکلا کاملاً غیر منطقی است ، از جامعه ی حقوقی مملکت ما که انسانهایی فرهیخته و با درایت هستند تقاضا و پافشاری بر چنین خواسته ای ، عجیب و غریب است ، شما که کارتون درسته ، بذارید تمام دنیا نظارت کنند و از شما یاد بگیرن ، مگر اینکه ریگی به کفش تون باشه .

    1. سلام خداقوت
      من بواسطه شغلم در شهرداری تهران با وکلای بسیار مواجه بوده ام از وکلای بسیار مشهور و استاد تا وکلای جوان و بدنبال نام و نان ،
      موردی که بسیار شدید دیدم متاسفانه وکلا بدنبال سازش نیستند !
      و بیشتر ازراه قضایی و حکم را حل میکنند !
      چرا که راههای زیاده خواهی رو بلدند
      من قصد تخریب ندارم ولی در پاسخ اینکه فرمودند ؛
      وکلا شریفترین هستند نوشتم قطعا بین وکلا انسانهای با وجدان و کاربلد و منصف هم دیده ایم کانون وکلا بهتر است صلح و سازش را هم بخشی از وظیفه وکلا قرار دهد
      درصد محکومیت را حذف کند
      بعدش راستی وکیل تضمینی یلنی چه ؟؟؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا