دسته‌بندی نشده

وکیل خانواده ؛ راهکاری برای حمایت از محرومان جامعه

وکلاپرس ـ استفاده از وکیل خانواده در کشورهای توسعه یافته یکی از راهکارهای کاهش مراجعات مردمی به مراجع و محاکم قضایی شناخته می شود؛ امری که ضرورت ایجاد ساز و کارهای تقنینی آن بیش از پیش در کشور ما احساس می شود.

در همین زمینه روزنامه قدس در ضمن مصاحبه ای با دکتر علی نجفی توانا درباره چیستی و مزایای وکیل خانواده پرسیده است که در ادامه می آید:

دکتر نجفی توانا در این گفت و گو وکیل خانواده را راهکاری برای حمایت از محرومان جامعه دانسته و می افزاید: بارها این موضوع را به‌صورت مکتوب به قوه قضاییه، دولت و مجلس ارائه و توصیه کردیم.

لازم است همان گونه که پزشک خانواده داریم وکیل خانواده هم در ایران اجباری شود؛ چون با وکیل خانواده می‌توان روابط حقوقی خانوارها را مدیریت کرد، به آن‌ها مشاوره داد و راه‌هایی را که در آینده چالش‌انگیز می‌شود مسدود و این گونه از بروز درگیری‌های حقوقی خانوادگی جلوگیری کرد.

اما تاکنون به توصیه‌های کانون وکلا در این زمینه توجهی نشده، در حالی که این کار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تاریخچه بیمه هزینه‌های حقوقی

نحوه جبران بار مالی وکیل خانواده

رییس اسبق کانون وکلای مرکز درباره بار مالی که اجباری شدن وکیل خانواده بر دوش دولت می‌گذارد گفت: راهکارهایی برای این منظور وجود دارد. در واقع در خیلی از کشورها حق‌الوکاله جزو تعهدات تأمین اجتماعی است. همان‌طور که افراد، حق بیمه درمان، بیمه بیکاری و… دارند؛ یعنی پرداخت حق الوکاله و حق دسترسی به وکیل جزو تعهدات تأمین اجتماعی است و هر شخصی حتی افراد متمول هم می‌توانند از آن استفاده کنند. ضمن اینکه برای کسانی که زیر پوشش بیمه نیستند و توان مالی هم ندارند از طریق وکیل معاضدتی می‌توان اقدام کرد.

این استاد دانشگاه درباره سابقه این بحث در کشورمان گفت: در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله شاهرودی بر قوه قضاییه گام‌هایی در این زمینه برداشته شد، حتی موفقیت‌هایی هم حاصل شد به طوری که اشتباه‌ها در طرح دعوی‌ها به حداقل رسید، اما چون تصور می‌شد حق الوکاله سنگین تمام می‌شود سرانجام این اتفاق نیفتاد؛ در حالی که از طریق بیمه‌ها می‌توان استفاده از وکیل خانواده را در کشور اجباری کرد. البته در این خصوص نهاد وکالت در تعیین حق‌الوکاله باید همکاری و همراهی کند و دستگاه قضایی نیز بر روند کار نظارت داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا