دیدگاه

دکتر علی اکبر گرجی: راه دکتر هاشمی راه دموکراسی و حقوق بشر است

خبرنگار: نسترن فرخه

وکلاپرس- دکتر علی اکبر گرجی ازندریانی، مرحوم استاد محمد هاشمی را که روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ درگذشت، به عنوان یکی از گنجینه‌های جامعه توصیف کرد.

دکتر علی اکبر گرجی ازندریانی(استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی) در مورد چنین شخصیت‌هایی می گوید: اینکه فکر کنیم این راه با رفتن یک نفر مختومه شود، سخن درستی نیست و باعث نادیده گرفتن توانمندی ایرانی‌هاست.

دکتر هاشمی اساسی‌دان و حقوقدان دوران استقرار جمهوری اسلامی است

دکتر گرجی در گرامیداشت یاد دکتر هاشمی به وکلاپرس گفت: استاد سید محمد هاشمی اساسی‌دان و حقوقدان دوران استقرار جمهوری اسلامی است، یعنی پس از پایان دوران پهلوی افرادی مثل هاشمی و قاضی نسل دوم حقوقدانان اساسی و عمومی ایران را تشکیل می‌دادند.

این نسل دوم ویژگی‌های ممتازی داشت که طبیعتا با نسل‌های جدید حقوقدان متفاوت است. یکی از ویژگی‌های نسل دوم دلبستگی آنها به سنت‌ها و گاه مانند دکتر هاشمی، دلبسته‌ی متون، اندیشه‌های دینی و شعر و ادبیات فارسی است. در سایه سار پژوهش‌ها و زحماتی که بزرگانی چون دکتر هاشمی متحمل شدند، شاگردانی پرورش یافتند که به نظر می‌رسد از پتانسیل‌های بالایی برخوردارند.

راه دکتر هاشمی راه دموکراسی و حقوق بشر است

این حقودان ادامه داد: ایران به معنای دقیق کلمه مهد اندیشه، علم و تفکر است. من ایمان دارم که نسل سوم حقوقدانان بزرگان دیگری را پرورش خواهد داد. همین الان در دانشگاه‌های حقوق خودمان دانشجوهایی داریم که از لحاظ پتانسیل علمی و فکری و اندیشه‌ایی در درجات بسیار بالاتری به سر می‌برند. الان در دانشگاه شهید بهشتی دانشجوی لیسانسی دارم که از بهترین دانشگاه‌های جهان پذیرش گرفته و بورس قابل توجه‌ای هم به این جوان رشید ایرانی تعلق گرفته است. بنابراین، اگر حکومت فضای زیست آبرومندانه، کرامت‌مدار و حقوق‌بنیانی را مهیا کند، این جوانان نخبه و پراستعداد در ایران می‌مانند و به کاتوزیان‌ها و هاشمی‌های آینده تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

وی اضافه کرد: اینکه فکر کنیم این راه با رفتن یک نفر مختومه شود، سخن درستی نیست و باعث نادیده گرفتن توانمندی ایرانی‌هاست. بر این باورم که جوانان برومند ایران‌زمین مسیر دلنشین حق و آزادی را بهتر از نسل ما و نسل‌های گذشته ادامه خواهند داد. ژرف‌اندیشی نسل جوان حقوق‌خوان را نباید دست کم گرفت. این نسل حداقل به یک زبان خارجی مسلط است و با جهان ارتباط وسیعی پیدا کرده است و در حوزه‌ی حق‌ها و آزادی‌ها بسیار از ما جلوتر است. پس، مطمئنم که راه دکتر هاشمی که راه دموکراسی و حقوق بشر است توسط شاگردان او به شکل جدی‌تری ادامه خواهد یافت.

البته، شخصیت دکتر هاشمی بی‌بدیل است و آن ویژگی‌های متمایز ایشان کم‌تر در کسی جمع می‌شود که با وجود جدیت علمی آن شوخ طبعی و مناعت طبع را هم داشته باشد. اینها منحصر به فرد است ولی جامعه ایران از لحاظ علمی به لطف پروردگار این مسیر را بهتر از گذشته ادامه خواهد داد. مقایسه توسعه کمی و کیفی دانش حقوق، بویژه حقوق عمومی، در دوران پیش و پس از انقلاب این واقعیت را بهتر برای ما آشکار می‌کند. کیفیت و کمیت آموزش و پژوهش در این دو دوره قابل مقایسه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا