بند مربوط به شرکت قضات در آزمون وکالت از طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار حذف شد

وکلاپرس ـ نایب رییس کمیسیون جهش تولید از آخرین تغییر طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار خبر داد و گفت بند مربوط به شرکت قضات در آزمون وکالت از طرح تسهیل حذف شده است.

به گزارش وکلاپرس، جعفر قادری، نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون جهش تولید، در مصاحبه با تسنیم از تغییر مجدد طرح تسهیل سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

 حذف بندی که شورای نگهبان نسبت به آن ایراد داشت

به گفته وی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در جلسه روز سه شنبه خود رأی به حذف بند الزام قضاوت متقاضی دریافت پروانه وکالت در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: به پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون، بنا شد که بندی که شورای محترم نگهبان نسبت به آن ابهام و ایراد داشته است، به‌کلی از طرح تسهیل حذف شود؛ این پیشنهاد در کمیسیون رأی آورد و در صورت اینکه زمان کافی در اختیار باشد، فردا در صحن علنی مجلس به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

چهارگروه ماده ۸ لایحه استقلال کما فی السابق می توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند

قادری ادامه داد: بر این اساس چهار گروه قضات، اعضای هیئت علمی، نمایندگان مجلس که حداقل یک دور سابقه نمایندگی داشته باشند و نیز کارشناسان حقوقی بدون شرکت در آزمون وکالت می‌توانند در صورت ارائه تقاضا پروانه وکالت را از کانون‌های وکلا دریافت کنند.

البته باید گفت بر خلاف گفته این نماینده مجلس، اعضای هیأت علمی نمی‌توانند از کانون‌های وکلای دادگستری تقاضای صدور پروانه وکالت کنند و تنها می ‌توانند به استناد آیین نامه مرکز وکلای قوه قضاییه از این نهاد درخواست دریافت پروانه وکالت را داشته باشند.

گفتنی است روز شنبه سخنگوی شورای نگهبان از عدم تأیید طرح تسهیل توسط فقها و حقوقدانان این نهاد سخن گفت و علت مخالفت مجدد شورای نگهبان را از بین نرفتن ایراد الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

به گفته تسنیم، احتمالاً نگرانی از سرنوشت طرح در صورت ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایجاد تغییرات احتمالی که مدنظر نمایندگان مجلس نباشد، علت این تصمیم بوده است.

ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری:

– (اصلاحی ۱۳۷۳) باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می‌شود:

‌الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

خروج از نسخه موبایل