بر اساس یک نظر سنجی خشونت فیزیکی علیه وکلای دادگستری در ایران دو برابر هلند و نروژ است

وکلاپرس– رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفت و گویی با خبرگزاری مهر در ارائه گزارشی از وکلای در معرض خطر از ۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوء قصد شدید علیه وکلای دادگستری در ۱۰ سال گذشته سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس، در آستانه هفدهم مرداد، روز خبرنگار، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با حضور در خبرگزاری مهر، از تحریریه این رسانه بازدید کرد و ا به سوالات خبرنگار این خبرگزاری پیرامون مسائل حقوقی و قضایی پاسخ داد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در بخشی از این نشست، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طی ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوء قصد شدید علیه وکلای دادگستری گزارش شده است.

۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوء قصد در ۱۰ سال گذشته

دکتر جعفر کوشا در این گفت‌وگو تصریح کرد: برابر گزارش‌های گردآوری شده، طی ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۰ مورد قتل و بیش از ۶۰ مورد سوء قصد شدید علیه وکلای دادگستری گزارش شده است.

خشونت فیزیکی علیه وکلای دادگستری در ایران دو برابر هلند و نروژ

وی افزود: همچنین بر اساس نتایج یک تحقیقات دانشگاهی و بر پایه یک نظرسنجی صورت گرفته از میان بیش از ۱۴۱۳ وکیل دادگستری (۹۵۷ وکیل عضو کانون وکلا و ۴۵۶ وکیل عضو مرکز وکلا)، ۸.۴ درصد از وکلای دادگستری به سبب انجام وظایف وکالتی، طی یک سال گذشته مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند. این میزان در هلند ۴ درصد، نروژ، ۴ درصد و در آمریکا ۶.۴ درصد است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه تهدیدات وکلا در ایران و سایر کشور ها

رئیس اسکودا افزود: ۵۵ درصد وکلا نیز در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در طی یک سال گذشته به میزان یک تا سه مرتبه مورد تهدید واقع شده‌اند. این میزان در کشور نروژ ۱۸ درصد، در هلند ۱۸ درصد و در آمریکا هم ۱۸.۵ درصد گزارش شده است.

تشکیل کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر در اسکودا

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: در این راستا ما در اتحادیه کانون‌های وکلا کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر را تشکیل داده‌ایم و هر وکیلی که در معرض خطر قرار می‌گیرد با ما ارتباط برقرار می‌کند و ما نیز از طریق مکاتبات با نهادهای ذیصلاح، حمایت‌های لازم را از او انجام می‌دهیم، اما در اصل باید بر موضوع فرهنگ در کشور کار شود چرا که مشکلات به کل جامعه برمی‌گردد.

خروج از نسخه موبایل