انتخابات تعیین رییس جدید اسکودا صحیح برگزار شد

وکلاپرس ـ انتخابات پر چالش اسکودا برای انتخاب رییس این نهاد، انتقاداتی را به دنبال داشته است. وکیل محمدکاظم عمارتی از آن دسته از وکلا است که این انتخابات را درست  سالم دانسته است.

به گزارش وکلاپرس، محمدکاظم عمارتی(مشاور رییس کانون وکلای خراسان) در یادداشتی که با عنوان «اهمیت قانون گرایی بر خودرایی و مصلحت سنجی در انتخابات بی رقیب» در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، انتخابات اسکودا را که منجر به رأی آوری دکتر جعفر کوشا شد، صحیح دانست.

بیشتر بخوانید: دکتر جعفر کوشا رییس جدید اسکودا شد

مشروح این یادداشت را در زیر می خوانید:

اهمیت قانون گرایی بر خودرایی و مصلحت سنجی در انتخابات بی رقیب

 مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری در تاریخ ۹۹/۰۸/۰۸ برگزار شد و آقای دکتر جعفر کوشا را با کسب ۷۰ رای از ۷۶ رای، برای مدت باقی مانده، به ریاست این اتحادیه برگزید.

 پیش از آن، نایب رییس اول اتحادیه، به استناد نامه فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران، از لغو جلسه و نایب رییس دوم و بازرسان اتحادیه، از برگزاری آن خبر دادند که در این خصوص، چند نکته قابل توجه است:

۱- به موجب ماده ۶ اساسنامه، تعیین زمان و مکان تشکیل جلسه هیئت عمومی، با خود هیئت عمومی و صرفاً دعوت به تشکیل آن، با امضای رییس و در غیاب رییس، با امضای یکی از نواب رییس به عمل می آید؛ بنابراین، نایب رییس اول محترم اتحادیه، اختیاری برای لغو جلسه که در واقع، لغو تصمیم هیئت عمومی اتحادیه است، ندارد و اختیار ایشان، در نهایت، به استناد ماده ۲۳ اساسنامه، آگاه نمودن اعضای هیئت عمومی از مخالفت فرماندهی عملیات ستاد بیماری کرونا در تهران با تشکیل جلسه هیئت عمومی بوده است و نه بیشتر.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی اسکودا با حضور اکثریت اعضا برگزار شد

۲-  شوربختانه، هیچ یک از وکلای حرفه ای، سرشناس و باسابقه در مدیریت که از ظرفیت خوبی برای ریاست اتحادیه برخوردار هستند، به هر دلیل، نامزد پست ریاست اتحادیه نشدند و از این رو، از بین سه نامزد موجود (آقایان ابراهیم ثابت‌قدم، آرش کیخسروی و جعفر کوشا)، انتخابات در هر زمان و در هر کجا برگزار یا تکرار می‌شد، دکتر کوشا، شانس بی رقیب برنده شدن در این انتخاب بود؛

به ویژه آن که، آقای ثابت قدم، ابتدا شفاهی و سپس مکتوب ولی خطاب به غیر رئیس مجمع، از نامزدی اعلام انصراف نمودند و با این که انصراف ایشان، از نظر مقررات، قابل ترتیب اثر شناخته نشد؛ ولی مثبِت اراده بود.

۳- تصمیم خارج از حدود اختیار نایب رییس اول اتحادیه، منجر به این شد که نایب رییس دوم و بازرسان اتحادیه، به عنوان مخالف تصمیمات فرا اساسنامه‌ی نایب‌رییس اول، با هماهنگی کانون مرکز به عنوان میزبان جلسه و با توجه به موافقت فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، به برگزاری جلسه در زمان مقرر تاکید نمایند؛ هر چند با توجه به مخالفت بعدی این فرماندهی در همان روز و به فاصله چند ساعت، نظر به این که هیئت مدیره کانون ها در حال ورود به تهران بودند، صرفا محل جلسه از باغ رستوران باران، به کانون وکلای مرکز، تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: تکذیب تعویق برگزاری مجمع اسکودا

۴-  با توجه به این که مجمع عمومی، تصمیمی برای لغو جلسه هیئت عمومی نگرفته بود و با نگرش به نصاب مقرر برای تشکیل جلسه و انتخاب هیئت رییسه (اکثریت مطلق) در ماده ۷ اساسنامه، به نظر می رسد تشکیل مجمع و برگزاری انتخابات، مغایرتی با اساسنامه ندارد؛

هر چند در این انتخابات، از مجموع ۲۴ کانون، ۷ کانون شرکت نکردند که از میان این ۷ کانون، کانون فارس، در تاریخ ۹۹/۰۷/۲۷، حضور هیئت مدیره این کانون را به علت وضعیت گسترش بیماری کرونا منتفی دانسته و درخواست اصلاح اساسنامه برای انتخابات الکترونیک را مطرح کرده بود.

با وجود این، حضور شش کانون دیگر، حضور حداکثری کانون های حاضر و مشارکت همه حاضرین در رای گیری، می‌توانست بهانه را از دست اقلیت مخالف در اتحادیه و اقلیت همسوی آنان در کانون وکلای مرکز بگیرد که چنین نشد و همین اقلیت نیز با ادعاهای شگفتی مانند عدم آگاهی از برگزاری جلسه و ایراداتی مانند این که دعوت باید از سوی اتحادیه (نایب رییس محترمی که بر خلاف ماده ۲۳ اساسنامه، واژه ی سرپرست را برای خود برگزیده بود) و با رعایت فاصله بیست روزه مقرر در ماده ۶ اساسنامه صورت پذیرد، ساز غیر قانونی بودن جلسه -ای که ۷۶ نفر از ۱۲۰ نفر عضو هیئت عمومی بر اساس مصوبه مجمع عمومی و دعوت اولیه ی اتحادیه در آن شرکت داشته اند- را کوک نموده و در آن بیشتر خواهند دمید.

وضعیت کانون وکلای خراسان در انتخابات ۸ آبان

۵- اقلیت هیئت مدیره کانون وکلای خراسان نیز، با وجود اعلام حضور، در جلسه هئیت عمومی اتحادیه،حضور نیافتند. یک نفر، انصراف خود را اعلام کرد که در اجرای ماده ۸ اساسنامه، یکی از اعضای علی البدل، جایگزین ایشان شد؛ ولی یک نفر دیگر، در جلسه حضور نیافت و انصراف خود از حضور را نیز اعلام نکرد و یکی دیگر از اعضای علی البدل، از حضور در رای گیری و مشارکت بیشتر، بازماند.

منبع: تلگرام نویسنده

خروج از نسخه موبایل