افشاگر ویکی‌لیکس

 جولین پاول آسانژ زاده ۳ ژوییه ۱۹۷۱، روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس رایانه،کنشگر اینترنت و بنیان‌گذار و مدیر وبگاه ویکی‌لیکس است. هدف ویکی‌لیکس آشکار کردن جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و فساد اداری است.

آسانژ در جوانی پیش از برنامه‌نویسی رایانه، هکر بود. او در کشورهای زیادی زیسته و در بسیاری مناطق دنیا پژوهش و سخنرانی کرده است. در سال ۲۰۰۶ جولیان آسانژ فرآیند راه اندازی وبگاه ویکی‌لیکس را آغاز کرد تا اطلاعات مهم و محرمانه بین المللی را مستقیماً در اختیار همه قرار دهد. سایت ویکی‌لیکس فعالیت رسمی خود را از سال ۲۰۰۷ شروع کرد و پس از تأسیس ویکی‌لیکس، آسانژ چند سال به‌طور دائم در سفر بود و به کشورهای زیادی در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نقل مکان کرد.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ با تأسیس سایت ویکی‌لیکس اسناد محرمانه کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در جنگ عراق و افغانستان را منتشر کرده بود که به همین دلیل آمریکا به دنبال استرداد وی به ایالات متحده است. جولین آسانژ برنده و نامزد چندین جایزه از جمله جایزه رسانه عفو‌ بین‌الملل برای انتشار کشتارهای غیرقانونی در کنیا و برگزیده خوانندگان برای شخصیت سال ۲۰۱۰ مجله تایم بوده‌است.

گاه‌شمار بازداشت جولین آسانژ

خروج از نسخه موبایل