اعطای پروانه وکالت بدون آزمون در کانون وکلای ایالت کالیفرنیا

وکلاپرس– کانون وکلای کالیفرنیا طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن به برخی از فارغ التحصیلان رشته حقوق بدون آزمون وکالت و در صورت طی دوره های کارورزی زیر نظر وکیل سرپرست، پروانه وکالت می دهد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، هیأت مدیره کانون وکلای ایالت کالیفرنیا ۲۵ آبان ۱۴۰۲، با طرحی در خصوص جایگزینی آزمون وکالت با دوره های آموزشی ۴ تا ۶ ماهه زیر نظر وکیل سرپرست موافقت کرد.

آزمون وکالت پورتفولیو

در این روش جدید، موسوم به آزمون وکالت پورتفولیو (Portfolio Bar Exam) فارغ التحصیلان سیزده دانشکده حقوق که توسط کانون وکلای آمریکا(ABA) یا کانون وکلای ایالتی کالیفرنیا تایید شده اند، می توانند پس از اتمام ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار تحت نظارت یک وکیل مجرب در یک دوره چهار تا شش ماهه، بدون نیاز به شرکت درآزمون وکالت پروانه دریافت کنند.

متقاضیان در این دوره می بایست برخی تکالیف حقوقی مانند گزارش نویسی و سطح بندی گفته های موکلان و … را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

این تصمیم مدیران نهاد وکالت در کالیفرنیا نیاز به تایید نهایی از دادگاه عالی کالیفرنیا دارد و اگر دادگاه عالی این برنامه را تأیید کند، کالیفرنیا جدیدترین ایالتی خواهد بود که طرحی نوین را جایگزین آزمون وکالت خواهد کرد.

دو هفته پیش از این، دادگاه عالی ایالت اورگان در مقام تأیید پیشنهاد کانون وکلای این ایالت تصمیم مشابهی اتخاذ کرد که از ماه می ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد. علاوه بر این نیز چندین ایالت دیگر نیز در حال بررسی گزینه های جایگزین برای آزمون وکالت هستند.

کاهش بار روانی برای داوطلبان

موافقان این روش معتقدند معیارهای این شیوه جدید شاخص بهتری از توانایی های یک فارغ التحصیل حقوق نسبت به آزمون دو روزه وکالت در اختیار مدیران نهاد وکالت قرار می‌دهد.

آنها همچنین می گویند روش پیشنهادی بار مالی و عاطفی چند ماهه‌ای را که صرف مطالعه برای آزمون وکالت می‌شود، کاهش می دهد.

نامه ۵۹ تشکل صنفی در مخالفت با اعطای پروانه وکالت بدون آزمون

روش جدید اعطای پروانه وکالت بدون آزمون با مخالفت هایی نیز رو به رو شده است. مخالفان معتقدند تصویب و اجرایی شدن این طرح اقتضائات لازم برای وکیل شدن یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی را کاهش داده و در نتیجه حمایت های عمومی از این حرفه را کاهش می‌دهد.

همچنین گروهی متشکل از ۵۹ تشکل صنفی در کانون وکلای کالیفرنیا در نامه ای نسبت به شیوه جدید هشدار داده و معتقدند این طرح “اجازه صدور پروانه وکالت بر اساس استانداردهای ذهنی را که می تواند به راحتی دستکاری شود” می‌دهد.

منیع: رویترز 

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل