اخبار قوه قضاییه

سالانه حدود ۵ میلیون اقدام از طریق سامانه خودکاربری وکلا صورت می‌پذیرد

وکلاپرس _ رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه اعلام کرد از طریق سامانه خودکاربری وکلا، سالانه حدود ۵ میلیون اقدام توسط وکلای دادگستری صورت می گیرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، محمد کاظمی فرد (رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه) در گفت و گوی اخیر خود از دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات الکترونیک قضایی خبر داد و گفت: با داشتن «ثنا» ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است، همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال لایحه توسط اشخاص حقیقی ؛ خدمتی جدید در سامانه خودکاربری اشخاص حقیقی عدل ایران

کاهش هزینه‌های دادرسی با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه و همچنین در سند تحول قضایی دسترسی آسان به خدمات قضایی و توجه به فناوری نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد تاکید است، گفت: حدود پنجاه درصد از تکالیف سند تحول قضایی بر مبنای فناوری اطلاعات نگارش شده استف از این رو محور توسعه و تحول در قوه قضاییه فناوری‌های نوین است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه در سال‌های گذشته خدمات متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه داده است، گفت: بسیاری از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول قضایی از جمله کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی، با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است.

سالانه ۵ میلیون اقدام در  سامانه خودکاربری وکلا انجام می‌شود

کاظمی فرد گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه این بوده است که برخی از کارها به عهده خود مردم گذاشته شود و این را در قالب ابزاری به عهده خود کاربری قرار داده است، مراجعین حرفه‌ای ما شامل وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها امروزه می‌توانند تمام کارهای خود را در منزل و محل کار انجام دهند که بر این اساس سالانه حدود ۵ میلیون اقدام توسط وکلا و یک میلیون اقدام توسط کارشناسان در این زمینه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرکز آمار و فناوری قوه قضایی این امکان فراهم شده است که در بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد و این امکان نیز فراهم می‌شود که ارائه خدمات محصور به جغرافیای ایران نباشد.

کاظمی فرد اشاره کرد: در گذشته خدمات قضایی وابسته به ثبت نام در ثنا و ثبت نام در ثنا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی بود، اما در دوران کرونا ثبت ثنا به صورت غیر حضوری انجام شد که این انگیزه شده تا بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات الکترونیک قضایی قرار دهیم، چون با داشتن ثنا ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: در زیست بوم احراز ثنا، هشت شرکت دانش بنیان فعال است تا بتواند احراز هویت را به صورت برخط انجام دهد و امسال با تراکنش یک و نیم میلیون از همین طریق ثنا دریافت می‌کنند.

هم اکنون ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود

کاظمی فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند ثنا دریافت کنند، می‌توانند ابلاغ‌های خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پرونده‌های که در داخل کشور دارند را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون سالانه دو میلیون گواهی سوء پیشینه صادر می‌شود، گفت: پنجاه درصد از صدور گواهی سوء پیشینه به صورت غیر حضوری است، ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین ایرانیان خارج از کشور اگر نیاز به گرفتن وکیل داشته باشند می‌توانند از طریق قرار داد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا اقدام کنند.

جلسات دادرسی الکترونیک داخل کشور، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز هست

کاظمی فرد با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در قوه قضاییه گفت: جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام می‌شود، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز است. همچنین درخواست‌های دیوان عدالت اداری در پنجره واحد خدمات قضایی به صورت غیر حضوری قابل ثبت است.

وی در ادامه گفت: ایرانیان خارج از کشور همچنین می‌تواند در خواست‌های خود را در سامانه ارتباط مردمی سامع قوه قضاییه ثبت و آن را پیگیری کنند که با این روش مشکلات دسترسی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات قضایی مرتفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

گزینه «گزارش پرداخت‌‌های تمبر مالیاتی وکیل» به سامانه خودکاربری وکلا اضافه شد

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، گفت: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالش‌های ایرانیان خارج از کشور نبود شماره تلفن همراه آن‌ها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسان‌ها بپذیریم یعنی تمامی پیام‌ها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضاییه با این عزیزان باشد که از این پس نیز سایر پیام رسان‌های داخلی به این فرایند خواهد پیوست.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه انگیزه اصلی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور را پیگیری‌های دائمی معاونت بین الملل قوه قضاییه نیز اعلام کرد و گفت: در جلسات متعدد با بررسی مشکلات و همراهی مثبت سبب شد طراحی‌هایی نیز در مرکز آمار در این راستا انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از ورود به سامانه ثنا بعد از اینکه مراحل کار برای ثبت نام دریافت می‌شود در قسمت آخر انتخاب پیام رسان مشاهده می‌شود و در این قسمت حساب کاربری به ثنا متصل و کلیه ارتباطات از این طریق خواهد بود.

دسترسی به خدمات قضایی ایرانیان خارج از کشور با کمک پیام رسان‌های داخلی تسهیل شد

کاظمی فرد گفت: دسترسی به خدمات قضایی ایرانیان خارج از کشور با کمک پیام رسان‌های داخلی تسهیل شد و این کار آخرین حمایت از سکوهای داخلی نخواهد بود بلکه کمال استفاده از آن‌ها را برای حل مشکلات مردم در داخل و خارج از کشور خواهیم داشت.

رئیس مرکز آمار و فناوری با تقدیر از همراهی وزارت ارتباطات گفت: این اقدام شروعی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور به واسطه فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت خدمات قضایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نحوه امضای قرارداد الکترونیک وکالت توسط موکل زندانی، اتباع خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور

محمد خوانساری (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در ادامه این جلسه گفت: سیاست توسعه سکوهای بومی مورد نیاز برای خدمت‌گذاری به مردم از سیاست‌هایی بوده است که از سوی وزارت ارتباطات در این دولت دنبال شده است.

پیام رسان‌ها به عنوان ابزار خدمات رسانی برای کسب آرامش مردم هستند

خوانساری گفت: دیدی که در مورد مسأله پیام رسان‌ها وجود دارد بسیار حداقلی است، فکر ما این است که باید مردم در یک بستر یکپارچه تمام خدمات خود دریافت کنند و از پیام رسان‌ها به عنوان ابزار خدمات رسانی استفاده کنیم تا مردم بتوانند با آرامش خدمات خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در ارائه خدمات قضایی به شهروندان پیشرو است، گفت: ظرفیتی که به واسطه حضور مردم در پیام رسان‌های داخلی ایجاد شده است باید در اختیار تمام دستگاه‌های خدمت رسان قرار گیرد، این آمادگی را داریم که با این الگوی موفق خدمت رسانی که تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها را انجام دهد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

پیام رسان ها نباید فقط به اطلاع رسانی محدود باشند

خوانساری گفت: اقبال اولیه به سکوهای بومی پیام رسان اگر چه اطلاع رسانی است اما قطعا محدود به این نباید باشد، چنان که ثابت شده است اگر بخواهیم مردم را با طیب خاطر از خدمات بهرمند کنیم فضای مناسبی است.

بیشتر بخوانید:

فراهم شدن امکان ابطال الکترونیکی تمبر مالیاتی از طریق سامانه خودکاربری وکلا

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از فعالیت‌های مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در این زمینه گفت: هموطنان ما در اقصی نقاط دنیا باید بتوانند از خدمات قضایی بهرمند شوند و ما نیز با لحاظ همه شرایط و مقررات داخل کشور به راحتی می‌توانیم دسترسی به خدمات داخل کشور را برای آن‌ها از کشور فراهم کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا