ادعای جدید نوروزی: آزمون گرفتن کانون وکلا در طول دوره‌های کارآموزی خلاف قانون است

وکلاپرس- عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اقدامات فعلی کانون های وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی را خلاف قانون دانست و وعده برخورد با این موضوع را داد.

به گزارش وکلاپرس در حالی که کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به استناد آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ قوه قضائیه مکلف به برگزاری مراحل سه گانه کارآموزی برای پذیرفته شدگان آزمون وکالت هستند، معدودی از نمایندگان مجلس معتقند با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار آیین نامه قابلیت اجرایی ندارد و کانون های وکلا بایستی بر مبنای قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار عمل کنند.

اقدامات فعلی کانون وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی خلاف قانون است

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در این خصوص با اشاره به اعتراضات پذیرفته شدگان آزمون وکالت به اقدامات کانون وکلا برای کاهش ظرفیت پذیرفته شدگان در دوره کارآموزی، گفت: اقدامات فعلی کانون وکلا در زمینه برگزاری دوره‌های کارآموزی و برخی اقدامات انجام شده برای کاهش ظرفیت پذیرفته شدگان خلاف قانون است و ما با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

وی بیان کرد: آنچه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعلام کرده آن است که اساس آزمون وکالت باید آزمونی باشد که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، نه هر آزمون دیگری.

آزمونی مجدد به بهانه یک آیین نامه

نوروزی توضیح داد: اینکه کانون وکلا برای اعطای پروانه کارآموزان وکالت دوباره بهانه بیاورد و بر اساس یک آئین نامه، آزمونی مجدد برای کارآموزی برگزار کند و هدفش ریزش کارآموزان جذب شده باشد، شیوه ظالمانه ای است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این اقدام کانون وکلا مخالفت با نص صریح قانون مجلس است. کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون حقوقی و قضائی و کمیسیون ویژه تسهیل در برابر این اقدام کانون وکلا می‌ایستند.

 آئین نامه لایحه استقلال خلاف و ظلم در حق کارآموزان است

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: علی‌رغم اعلام رئیس کانون وکلا مبنی بر آنکه این آئین نامه مورد عمل قرار نمی‌گیرد و آزمون مجددی در کار نیست، ما شاهد هستیم که این اقدامات رخ می‌دهد، نمی‌دانیم از برای چه هدفی است. این آئین نامه خلاف و ظلم در حق کارآموزان است و ما حق را به کارآموزان می‌دهیم.

نوروزی درباره اظهارات مسئولان کانون وکلا و اسکودا، گفت: مجلس اقدامات خود مانند طرح تحقیق و تفحص را پیش خواهد برد و این دست اقدامات آنها کار به جایی نخواهد برد و خللی در عزم مجلس ایجاد نخواهد کرد. قطعاً باید نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تابع قانون باشند.

مبنای عملکرد کانون وکلا باید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باشد

این نماینده مجلس یازدهم گفت: کانون وکلا که خودش را طرفدار حقوق مردم می‌داند و مدعی قانون‌مداری است، باید به قانونی که در مجلس تصویب و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده است احترام بگذارد و آن را اجرا کند. مبنای عملکرد کانون وکلا باید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باشد. لجبازی کانون وکلا در برابر اجرای این قانون اصلاً معنی ندارد.

منبع: مهر

خروج از نسخه موبایل