دیدگاهویژه

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز: الزام کانون وکلا به برگزاری آزمون وکالت جدید در سال ۱۴۰۲ صحیح نیست

وکلاپرس _ محمد شاه محمدی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، الزام کانون های وکلا به انجام تکلیف فراقانونی و برگزاری آزمون اضافه را ناصحیح و فراقانونی دانست.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محمد شاه محمدی (وکیل دادگستری و عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز) در یادداشتی نسبت به صحبت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره الزام کانون های وکلا برای برگزاری آزمون وکالت اضافه نوشت و برگزاری بیش از یک آزمون در سال را خلاف تکلیف مصرح در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دانست.

بیشتر بخوانید:

یادداشتی که محمد شاه محمدی(نائب رئیس سابق کانون وکلای مرکز) در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، به شرح زیر است:

بررسی و نقد تصمیم تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر « الزام کانون های وکلا به انجام تکلیف فراقانونی و برگزاری آزمون اضافه »

با تصویب قانون پر ایراد تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، کانون‌های وکلا موظف شدند سالی یک نوبت آزمون ورودی کارآموزی وکالت را با ضوابط جدید برگزار کنند.

کانون های وکلای دادگستری به طور کامل به این تکلیف قانونی عمل کرده اند. زیرا در تیرماه سال ۱۴۰۰ یعنی حدودا ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون تسهیل، نسبت به برگزاری نخستین آزمون برابر قانون تسهیل اقدام کردند.

تیر ماه سال ۱۴۰۱ و مرداد ماه سال ۱۴۰۲ دومین و سومین آزمون ورودی کارآموزی وکالت برابر قانون یاد شده، برگزار گردید.

اگرچه آزمون کارآموزی وکالت در سال ۱۳۹۹ به دلیل مخالفت ستاد کرونا به تعویق افتاد و برگزار نشد ولی کانون های وکلای دادگستری، اکنون قانوناً نمی توانند به استناد تبصره ذیل ماده یک قانون کیفیتِ اخذ پروانه وکالت دادگستری که از رهگذر ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اصلاح شده آزمون جدیدی تحت عنوان معوقه یا جایگزین برگزار نمایند.

اجبار کانون های وکلا به اجرای تبصره سابق و نامعتبر ماده ۱ قانون کیفیت برای برگزاری آزمونی با عنوانِ آزمون معوق یا الزام کانون های وکلای دادگستری به برگزاری بیش از یک آزمون در سال برخلاف تکلیف مصرح در قانون تسهیل است.

زیرا اولاً با برگزاری سالی یک نوبت آزمون ورودی کارآموزی وکالت کانونهای وکلا از نظر حقوقی به تکلیف قانونی مصرح در قانون تسهیل عمل کرده اند.

ثانیاً الزام کانون های وکلا به برگزاری آزمون بر اساس ضوابط سابق مندرج در تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری ناشدنی غیر منطقی و غیر قانونی است؛ چرا که ضوابط مزبور، منسوخ شده و قانوناً قابل اجرا نیست.

وانگهی، با برگزاری ۳ نوبت آزمون با ضوابط جدید بدون محدودیت تعداد پذیرفته شدگان در سالهای ۱۴۰۰ به بعد عملاً همه متقاضیان احتمالی شرکت در آزمون ۱۳۹۹ نیز با بخت بیشتر پذیرش، در این آزمون ها شرکت نموده اند.

قوه مقننه به عنوان واضع قانون و قوه قضاییه به عنوان حافظ و ناظر بر اجرای درست قانون تابع قانون اساسی بوده و در تفسیر و اجرای قانون باید به اصول پایبند باشند و کانون های وکلا را برای انجام تکلیف فراقانونی تحت فشار قرار ندهند.

بدیهی است اگر کانون های وکلا بنا به دلایلی مجبور به انجام چنین تکلیف فراقانونی شوند، حق هر شهروند، حقوقدان و وکیل است که برای جلوگیری از انجام و یا ابطال آن از مجاری قانونی و قضایی اقدام نماید .

یادداشت محمد شاه محمدی
یادداشت محمد شاه محمدی
بیشتر بخوانید:

‫۹ دیدگاه ها

  1. در پر ایراد بودن قانون تسهیل و مضرات برگزاری ازمون معوقه بعد از پذیرش ۲۰ هزار نفر (یک چهارم کل وکلای فعلی کانون) هیچ شکی نیست.
    ولی خب این مساله هم نمی تونه نافی این واقعیت باشه که جناب شاه محمدی در این نوشته صرف صغری کبری کردن برای توجیه ترک فعل کانونها(و نایبشون اسکودا) در اجرای تکلیف ماده ۱ قانون کیفیت .
    اساسا ایشون بنای استدلالهاشون رو بر یک موضوع غیر واقعی قرار دادند.
    ایشون باید توجه کنند که
    “ازمون تیرماه ۱۴۰۰ بر مبنای نظام سهیمه بندی مقرر در تبصره منسوخ برگزار شد نه نظام جدید پذیرش که مبتنی بر کسب حدنصاب تراز است”

    بنابراین در حالی که از سال ۱۴۰۰ یعنی زمان تصویب و ابلاغ و اجرای قانون تسهیل تا کنون سه سال گذشته ما صرفا شاهد برگزاری دو ازمون ذیل این قانون بودیم

    ازمون ۱۴۰۱ بر مبنای نظام مقرر در تبصره اصلاحی(تبصره ۱ ماده ۵ قانون تسهیل) برگزار شد و عنوانش هم پذیرش سال ۱۴۰۰ بود یعنی کانونها قائل به این بودند که ازمون تیر ماه ۱۴۰۱ همان ازمون معوق سال ۱۴۰۰(ذیل نظام جدید گزینش) بوده.
    ازمون مرداد سال ۱۴۰۲ با عنوان پذیرش سال ۱۴۰۲ برگزار شد.
    به وضوح مشخصه که ازمون مربوط به نوبت پذیرش سال ۱۴۰۱ برگزار نشده. این ازمون هم مطابق تبصره اصلاحی باید برگزار میشد(بدون سهمیه و بر مبنای حدنصاب ۷۰ درصدی)
    فی الواقع جنگ و دعوای مدعیان با کانونها و اسکودا بر سر ازمون ۱۴۰۱ است نه ازمون ۹۹
    تخلف کانون ها هم در این رابطه محرزه حتی به استناد استدلالهای بی پایه جناب شامحمدی.

    گذشته از این شایسته است که جناب شامحمدی کلمات و واژگان رو به دلخواه معنا نکنند
    اولا بر خلاف ادعای جناب شاه محمدی، تبصره اصلاحی ماده ۱ قانون کیفیت (تبصره ۱ ماده ۵ قانون تسهیل)به هیچ وجه کانونها رو ملزم به برگزاری صرفا یک ازمون نکرده. در این تبصره صرفا مقرر شده که کانون ها و مراکز وکلا هرساله ازمون را برگزار کنند. که از چنین بیانی به هیچ وجه معنای مورد ادعای ایشون افاده نمیشه.
    اساسا برگزاری دو ماه در میان(!) ازمون توسط نهاد موازی و عدم مخالفت قوه قضاییه با اون هم موید اینه که مقنن در این تبصره به دنبال تعیین حد یقف برای برگزاری ازمون نبوده است.
    ثانیا در ماده ۱ قانون کیفیت هم که کماکان از اعتبار برخورداره و مبنای اقدامات کانونها نیز باید قرار گیرد صراحتا قید شده که قانونها تکلیف دارند به برگزاری حداقل یک ازمون در سال. همین قید حداقل یک ازمون نشان میده که مقنن به هیچ وجه منعی برای برگزاری ازمون های دوم و سوم توسط کانونها قائل نشده.

    لذا من فکر میکنم استدلالهای جناب عضو هیات مدیره مرکز دقیق نیست و صرفا صغری کبری چیدن برای شانه خالی کردن از مسئولیتیست که ماده ۱ قانون کیفیت بر عهده کانونها و اسکودا گذارده و حاضر به انجامش نیستند.

    1. احسنت .واقعا کانون فقط به فکرمافیای خودشه اون آزمونی که برگزارکرد خجالت آوره اسمش بزارن آزمون تعمددرریزش شرکت کنندگان بسیارواضح بود وکارشکنی علنی بنام قانون علیه قانون. هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگنددنمک.

    2. بسیار عالی فرمودید .‌ صحیح و مستدل . ولی کو گوش شنوا …
      همه حسود و انحصار طلب و از کم شدن فاصله طبقاتی هراس دارند .

  2. با سلام چون در قانون قید حداقل و حداکثر ندارد با بررسی عبارت به این معنا می رسیم قانون گذار از اینکه گفته هر ساله با برگزاری آزمون اراده ای جز اینکه حتما هر سال آزمون باید برگزار شود نداشته و مصاحبه ها منتشر شده مجلس نیز نشان میدهند آنان برای اینکه حتما هر سال آزمون برگزار شود نظر نداشتند و قید به اینکه حتما بیشتر از یک بگذار نباشد هدف مقنن نبوده بلکه قید اینکه حتما در سال یک بار گذار شود با این مضمون که کمتر از این نشود را لحاظ داشته پس چون ظاهر عبارت محدود کردن به اینکه بیش از یکبار برگزار نشود نیست و عطف به مصاحبات مرتبط به تصویب قانون در صحن مجلس نمایندگان تصمیم به برگزاری دوبار یا حتی بیش از دو برابر در سال در حیطه صلاحیت و اختیار کانون ها قرار دارد البته از حیثیت ملاحظه مسائل موجود اتخاذ این تصمیم توسط مرکز وکلا ستودنی است

  3. احسنت بر وکلای جوان و باسواد که لایحه دفاعیه خوبی را ارایه کردند و جناب رییس رو به چالشی در ادبیات دفاع و تفسیر قوانین مواجه کردند فرصت بدهید در میدانی برابر با اینها مبارزه کنید (وکلا جوان)

    1. اتفاقالازمه آزمون بگیرن پس اینقدرحسودی نکنین خواهشاچیزی ازشماکم نمیشه که اسراردارین آزمون نگیرن

  4. انحصار در همه چیز فسادزا هست و وکالت کسب و کار صرف مثل خیلی از مشاغل نیست و در کنار بهداشت و درمان و شغل و آموزش و بقیه نیازهای پایه انسانی به علت پیچیده شدن تعاملات اجتماعی در کنار اونها قرار گرفته باید انحصار مافیا گونه از این مورد هم برطرف بشه و تمام آحاد جامعه توان استفاده از اونو داشته باشن و مثل کاسبی بازار آزاد با کاهش عرضه هزینه تقاضا بالا نگه نداشته نشه تا گروهی از وکلا بیکار و گروهی نرخهای نجومی با قرارداد تحمیلی و غیر اخلاقی تقاضا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا