آیت الله مکارم شیرازی: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست

وکلاپرس- آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء کانون وکلای کرمانشاه در خصوص نقض استقلال کانون وکلا به موجب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان داشته است: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.

به گزارش وکلاپرس سید طاهر نعلینی رئیس این کانون در استفتائی، خواستار اعلام نظر این مرجع عالیقدر در خصوص  ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه شده است.

دفتر آیت الله مکارم نیز در پاسخ به این استفتاء عنوان داشته است: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.

این استفتاء و پاسخ به آن می تواند بر نظر فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در خصوص مصوبات اخیر مجلس و از جمله طرح «تامین مالی و جهش تولید» تاثیر گذار باشد.

متن نامه رئیس کانون وکلای کرمانشاه به شرح زیر است:

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و تحیت

همان طور که مستحضرید قانون اساسی میثاق ملی و بالاترین سند حقوقی کشور است که تعیین کننده حدود و راهنما برای تدوین و تعیین قوانین جزئی تر بشمار میرود که حدود و صلاحیت و وظایف نهادها و دستگاههای اساسی کشور را معین میکند، لذا تدوین هر قانونی که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تخدیش اصول قانون فوق الذکر گردد بی شک بر ضد محور وفاق است و ناخواسته حتی میتواند در راستای منویات دشمنان اسلام و ایران عزیز باشد.

لایحه استقلال کانونهای وکلای دادگستری به عنوان اصلی ترین مرجع قانونی تبیین جایگاه وکیل مستقل است و در راستای اهداف عدالت اسلامی تدوینگر جایگاه وکیل مستقل و شریف است؛

حال آنکه با توجه به عدالت قضایی که از اصول مطروحه و مهم در شریعت اسلام است؛ آیا تدوین قوانین و مقررات غیر ضروری که مغایر با اصل ۳۵ و ۱۵۶ قانون اساسی و نافی استقلال وکیل باشد و موجب تزلزل و تنزل جایگاه کانونهای وکلا گردد ولو با توجیهات عامه پسند حرمت شرعی دارد یا خیر؟

مبرهن است که وظیفه وکیل دادگستری دفاع از حق و مظلوم میباشد و وکیل دادگستری تا استقلال و امنیت شغلی که لازمه امر دفاع است نداشته باشد نمیتواند به معنای واقعی از حق و مظلوم دفاع کند.

با عنایت به انچه معروض افتاد آیا تصویب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه (اصلاحی کمیسیون تلفیق) و تبصره های ۱ و ۲ آن که عملا استقلال وکیل و کانونهای وکلا را ملغی می کند به نظر حضرتعالی حرمت شرعی دارد یا خیر؟

سید طاهر نعلینی – ریاست کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:

بسمه تعالی

با سلام

از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست

همیشه موفق باشید- ۱۴۰۲/۶/۶

خروج از نسخه موبایل