آیت‌الله مهدی هادوی : هر چه در پذیرش وکیل سختگیری بیشتری کنیم حقوق مردم هم بهتر حفظ می شود

وکلاپرس- مهدی هادوی در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای قم از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انتقاد کرده و سختگیری بیشتر در جذب وکیل را خواستار شد.

به گزارش وکلاپرس، روابط عمومی کانون وکلای قم از دیدار روز گذشته چند تن از اعضای هیأت مدیره این نهاد با آیت الله هادوی تهرانی خبر داد.

آیت الله مهدی هادوی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای قم گفت: متاسفانه امروزه مشکلات حقوقی و کیفری بسیاری در کشور وجود دارد که موجب گردیده نقش وکالت در جامعه پررنگ تر از گذشته شود. یک وکیل دادگستری بایستی از دانش و تخصص کافی در مورد وکالت برخوردار باشد که از لحاظ فقهی نیز داشتن دانش لازم و امین و مورد اعتماد بودن دو شرط لازم برای انجام هر کار تخصصی است.

بیشتر بخوانید: حرفه وکالت و چالش‌های اخلاقی آن در گفت و گو با فیلسوف اخلاق احد فرامرز قراملکی

باید شرط قبولی در حرفه وکالت را سخت‌تر کرد و نه ضعیف‌تر و کمتر

این مدرس حوزه قم درباره شباهت رجوع به عالم در دو حوزه فقه و حقوق گفت: ما در فقه نیز معتقدیم که در امر تقلید بایستی به متخصص مراجعه کرد و لذا کسانی که فقیه نیستند باید به فرد فقیه و اهل علم و متخصص در فقه مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: با معیار نصاب شناور طرح تسهیل نه تنها نخبگان جذب نخواهند شد، بلکه ضعیف‌ترین‌ها در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

هادوی افزود: ما هر چه در پذیرش وکالت سختگیری بیشتری کنیم، حقوق مردم هم بهتر حفظ و تضمین می شود که این به نفع مردم و جامعه است؛ مثلا اگر الان افراد با معدل ۱۰ قبول می شوند ما باید شرط قبولی را معدل ۱۲ یا ۱۴ قرار دهیم، نه اینکه معدل کمتر و نصاب ضعیف‌تر را در نظر داشته باشیم.

وکلا دغدغه خود را به به مراجع تقلید و رهبری منتقل کنند

این استاد خارج فقه و اصول درباره وظیفه وکیل در دفاع از حقوق مردم گفت: یک وکیل دادگستری باید شخصی با دانش و تجربه کافی باشد تا بتواند از حقوق مردم به خوبی دفاع کند و لذا در خیلی از کشورها امر پذیرش وکالت سخت و طولانی است، چرا که می‌دانند اگر در این مورد راحت بگیرند آثار سوء آن برای کل جامعه خواهد بود.

وی در پایان و در مقام ارائه راه حل به اعضای هیأت مدیره کانون قم گفت: هر اقدامی که نتیجه آن ورود افراد با دانش کم در زمینه وکالت باشد، امری خلاف منافع عمومی است؛ لذا پیشنهاد می کنم که این دغدغه و نگرانی ها را به مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری منعکس کنید.

منبع: کانون وکلای قم

خروج از نسخه موبایل