اخبار قوه قضاییهویژه

سی و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد

وکلاپرس– سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده هفت تپه افزود: در این بخش جلسات دادگاه برگزار شده است و به زودی رای دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، امروز (۲۸ بهمن) در سی و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ های مختلف، به سوالات آن‌ ها پاسخ می‌ دهد.

در ادامه به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌ های وی به خبرنگاران اشاره شده است.

آیت الله رئیسی به کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در ارتباط با گمانه‌ زنی‌ ها در مورد احتمال کاندیدا شدن آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی(۹): آیت الله رئیسی با برنامه تحول و جامع مسئولیت دستگاه قضا را بر عهده گرفتند و این موضوع از ابتدای مسئولیت روندی مشخص و منطقی و به دور از فعالیت های تبلیغاتی بوده است. ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند در مقام پاسخ به سوال مشابه آنها اعلام کردند به جز قوه قضاییه به مسئله و موضوع دیگری فکر نمی کنم. ایشان تمام توان و انرژی خودشان را به صورت شبانه روزی مصروف برنامه های قوه قضاییه می کنند و ما نیز رویکرد دیگری را مشاهده نکردیم.

شکایت سرباز راهور از نماینده سبزوار ثبت شده است

اسماعیلی در ارتباط با برخورد نماینده سبزوار با سرباز راهور گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ثبت شده و چنانچه تحقیقات ناظر بر آن منجر به جلب دادرسی شود، پرونده به دادگاه ارسال می‌گردد.

بیشتر بخوانید: از عنابستانی وکیل تا عنابستانی نماینده مجلس

پرونده توهین به رییس جمهور در ۲۲ بهمن

اسماعیلی در این خصوص گفت: توهین و اهانت را خلاف قانون و اخلاق می‌ دانیم. دادستان اصفهان بلافاصله بعد از این حادثه طی نامه ای به اداره کل اطلاعات استان اعلام کرد مقصرین و مسببین و افرادی که در این اقدام نقش داشتند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند. دادستان تا جایی که ضوابط قانونی اجازه دهد راسا اقدام خواهد کرد. علاوه بر این چنانچه در این مورد یا هر یک از موارد مشابه شکایتی نیز داشته باشیم برابر ضوابط قانونی رسیدگی خواهیم کرد.

صدور کیفرخواست پرونده ثبت سفارش‌ های خودرو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به تعیین وضعیت پرونده سفارش های خودرو گفت: خودروهای وارده به گمرک که دپو شده بود با ورود دستگاه قضا تعداد قابل توجهی یعنی حدود دو سوم آنها تعیین تکلیف شده است. در ارتباط با پرونده ثبت سفارش های خودرو کیفرخواست صادر شده است و شعبه رسیدگی به این پرونده رای مقتضی را صادر خواهد کرد و درخصوص باقی خودروها تعیین تکلیف خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده گروه عظام

وی در این خصوص اظهار کرد: بخشی کیفری این پرونده رسیدگی شده است. اقدام مجدانه ای برای تسویه بدهی های این شخص به نظام بانکی در حال انجام است و مجازات کیفری شخص اجرا خواهد شد.

تشریح عملکرد مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی

اسماعیلی در تشریح عملکرد مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی افزود: این مجتمع از تاریخ اول بهمن ۹۸ تا بیستم بهمن ۹۹ در مجموع یک هزار و ۱۲۹ مورد وقت رسیدگی صادر کرده و شعبه کیفری ۲ این مجموعه تا به حال ۵ هزار و ۶۲۲ پرونده ورودی داشته است. در شعب تجدیدنظر این مجتمع نیز، ۵ هزار و ۳۹۵ پرونده ورودی داشته ایم. در شعب ویژه استجازه یا همان دادگاه های ویژه مقابله با مفاسد اقتصادی نیز، موجودی پرونده‌ ها ۳۸ مورد است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد پرونده های وارده‌ ۲۳۲ پرونده، تعداد پرونده های مختومه‌ ۲۱۲ پرونده و تعداد پرونده‌ های مانده ۵۸ مورد بوده است. موجودی ۲۱ شعبه دادسرای این مجتمع نیز سه هزار و ۲۷ پرونده است که تعداد وارده‌ ها در بازه زمانی اول بهمن ۹۸ تا بیستم بهمن ۹۹، ۶ هزار و ۲۹۷ پرونده، تعداد مختومه‌ ها ۶ هزار و ۹۲۶ پرونده و تعداد پرونده‌ های مانده ۲ هزار و ۳۹۸ مورد بوده است.

بازداشت همه اعضای شورای شهر به جز یک نفر در یکی از شهرهای حاشیه‌ ای تهران!

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با دستگیری‌ های اخیر اعم از شهرداران و اعضای شورای شهر گفت: آمار تخلفات در حوزه شوراها در مقایسه با سایر بخش های حاکمیتی بیش از نساب مورد توقع و انتظار بوده است. در حلقه پیرامونی شهر تهران در لواسان تعدادی از اعضای شورای شهر و شهرداران مرتکب اختلاس شده بودند و پرونده کیفرخواست خورده است. در یکی از شهر های حاشیه ای تهران نیز ۲۳ نفر دستگیر شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند. در یکی دیگر از شهرهای حاشیه ای تهران به جز یک نفر باقی اعضای شورا بازداشت شدند.

محکومیت یکی از اراذل و اوباش به اعدام به دلیل اقدام به سرقت با سلاح سرد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: فردی که با قمه به تجمع مردمی حمله کرده بود و باعث رعب و وحشت شده بود از ناحیه دادگاه برای وی حکم اعدام صادر شد. علاوه بر این در دو مورد دیگر که با گروهک منافقین ارتباط داشتند به مجازات اعدام محکوم شدند. یکی از اراذل و اوباش هم که با سلاح سرد اقدام به سرقت می کرد به مجازات اعدام محکوم شد. البته احکام قطعی نشده است.

در پرونده رییس سابق سازمان خصوصی سازی هیچگونه فشاری نبوده است

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص متن نامه توکلی به رییس قوه قضاییه و فشارها برای حکم رییس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: در این پرونده هیچگونه فشاری نبوده است. قضات ما اگر هم فشاری باشد تسلیم نمی شوند. نتیجه و حکم نهایی دادرسی بهترین پاسخ برای این مسائل است. این پرونده در موقع خودش به دادگاه ارسال شده است و دادگاه حکم مقتضی را صادر کرده است. پرونده در دیوان عالی کشور مطرح رسیدگی است.

رأی هفت تپه به زودی صادر و ابلاغ خواهد شد

اسماعیلی در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده هفت تپه افزود: در ارتباط با شرکت هفت تپه در ارتباط با دادگاه حقوقی و مسئله خصوصی سازی، در این بخش جلسات دادگاه برگزار شده است و به زودی رای دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.

دستاوردهای فراوان و کم نظیری سفر ریاست قوه قضاییه و هیأت همراه به عراق

او درخصوص جزئیات سفر سفر ریاست قوه قضاییه و هیأت همراه به عراق گفت: این سفر ویژگی ها و دستاوردهای فراوان و کم نظیری داشت زیرا اولین سفر آیت الله رئیسی در کسوت ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به یک کشور خارجی بود. این سفر اولین سفر یک مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به عراق بود و در شرایطی انجام شد که در سال های اخیر بدخواهان دو کشور و دو ملت تلاش های زیادی در جهت ایجاد تفرقه بین دو ملت انجام داده بودند. برنامه های این سفر با حضور در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و زیارت آغاز شد که با استقبال بی نظیر و حماسی مردم در کاظمین و بغداد همراه بود. سفر مذکور صرفا یک سفر کاری، فشرده و اداری بود و به بغداد انجام شد و تمام برنامه های پیش بینی شده این سفر در بغداد بود. دیدارها در سه سطح مقامات رسمی حکومت و دولت عراق، احزاب، گروه ها و جمعیت های تاثیر گذار در کشور و دیدارهای مردمی بود.

اسماعیلی ادامه داد: بار دیگر از پذیرایی صمیمانه تمامی مقامات، احزاب، گروه ها و مردم عزیز کشور عراق که مهمان نوازی را به احسن وجه انجام دادند تشکر می کنم. در ارتباط های مردمی اعم از خانواده شهدا و نسل جوان بویژه در مسیر زیارت کاظمین از یک سو شاهد عشق و علاقه و پیوند عمیق بین دو ملت عراق و ایران و از سوی دیگر شاهد اعلام انزجار تنفر و نفرت از اقدامات و جنایت دولت و ارتش آمریکا در این کشور بودیم. به خوبی در این سفر لمس کردیم که می توان از دیپلماسی قضایی در کنار دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک ابزار تعامل بین کشورها، دولت ها و ملت ها استفاده کرد

وی افزود: در ملاقات با مقامات شورای عالی قضایی عراق و در تفاهم نامه امضا شده مشترک بین دو کشور مقرر شد با استفاده از سازوکارهای داوری برای حل مسائل تجاری و با تشکیل دادگاه های تجاری اختصاصی برای حل مشکلات تجار دو طرف در پایتخت دو کشور و استان های مرزی بتوانیم موارد اختلافی بین تجار را در حداقل زمان حل و فصل کنیم و مقدمات این کار فراهم شده است.

وی درخصوص انتقال زندانیان این دو کشور گفت: در ارتباط با انتقال زندانیان بین دو کشور عراق و ایران و عفو زندانی های ایرانی در عراق تفاهم نامه ای بین وزرای دادگستری ایران و عراق به امضا رسید و بسیاری از مشکلات زندانیان با این تفاهم نامه حل و فصل خواهد شد. مقرر شد جمعی از زندانیان ایرانی در عراق، لیست شان توسط دستگاه قضایی عراق تهیه شود و مورد عفو قرار بگیرند. اجرای تفاهم نامه انتقال زندانیان به دو کشور که شامل عفو نمی شود در قالب موافقتنامه انتقال باقیمانده محکومیت را در کشور متبوع بگذرانند. (در ارتباط با زندانیان ایرانی در عراق) که وابستگی به گروهک داعش داشتند حل مشکل انها مساله ما نیست مساله ما سایر زندانیان هست/در ارتباط با دو گروهک تروریستی منافقین و داعش و سایر گروه های تروریستی قرار شد بین ایران و عراق همکاری های بین المللی ادامه داشته باشد

منبع: خبرگزاری میزان

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا