گفت و گو

کانون های وکلای دادگستری توانسته اند پرچم اتحاد و همدلی و استقلال این نهاد را بالا نگه دارند

گفتگو با وکیل محمد صابونچی رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی

وکلاپرس- رییس کانون وکلای آذربایجان غربی گفت: در طول دو سال گذشته بالغ بر ۵۰ محکومیت انتظامی از شعب سه گانه دادگاه های انتظامی کانون وکلای دادگستری استان صادر شده است.

پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت روز وکیل درصدد بررسی چالش های درونی و بیرونی نهاد وکالت و آسیب شناسی آن با مطالعه موردی هر کانون برآمده است.

وکیل محمد صابونچی رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، در گفت و گوی اختصاصی با وکلاپرس به بررسی مسائل مرتبط با نهاد وکالت در کانون آذربایجان غربی پرداخته است که شرح ان در ادامه آمده است.

به باور شما چالش های بیرونی و درونی نهاد وکالت کدامند؟

چالش های درونی نهاد وکالت بیشتر به عدم توزیع پرونده میان همکاران جوان و بیکاری جوانان در این عرصه باز می گردد که با هزاران امید آرزو وارد عرصه وکالت می شوند و به محض ورود و مشاهده مشکلات، این نخبگان جامعه حقوقی متاسفانه دچار سرخوردگی و مشکلات متعدد دیگر می شوند.

نکته دوم موضوع خود انتظامی کانون های وکلاست که باید بیش از پیش و با دقت و نظارت بیشتری انجام شود تا موج هجمه های بیرونی بر این نهاد کاهش یابد.

چالش های بیرونی این مجموعه متاسفانه کثرت و شدت بیشتری یافته اند و متاسفانه موضوع طرح ها و لوایح متعدد که تمام یا بخشی از آنها به وکلا یا کانون های وکلای دادگستری مرتبط است و گاهی استقلال حرفه وکالت را نشانه گرفته و یا طرح هایی است که بدون کار کارشناسی یا حداقل مشاوره با نهادهای حقوقی، دانشگاهی و صنفی وکالت در شرف تصویب و تقنین است.

کانون وکلای آذربایجان غربی به طور خاص با چه چالش‌ هایی مواجه است؟

کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی هم مانند کلیه کانون های وکلای کشور علاوه بر مشکلات عام این نهاد، با مشکلات متعدد مالی و همچنین عدم فرصت کافی برای ایجاد امتیازات رفاهی و حرفه ای و صنفی برای همکاران عضو مواجه است. موضوع بدهی های انباشته و رو به تزاید کانون ها در قبال صندوق حمایت وکلای دادگستری و همچنین عدم ارائه خدمات در خور از ناحیه صندوق به وکلا به لحاظ خلاء های قانونی هم از دیگر مشکلات این مجموعه است. خوشبختانه تعامل خوبی با مجموعه دادگستری استان برقرار است و امید است ثمره این تعامل در اشتغال راحت تر همکاران در حرفه وکالت در سطح استان منجر گردد تا معنای واقعی تعامل متبلور گردد.

بیشتر بخوانید:

عملکرد کانون ‌های وکلا را از سال ۱۳۳۱ تاکنون چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

به نظر بنده کانون های وکلای دادگستری از ۷۰ سال گذشته تا کنون توانسته اند پرچم اتحاد و همدلی و در پی آن استقلال این نهاد را بالا نگه دارند. لیکن توجه به موضوعات روز و گذر از قالب سنت به مدرنیته و توجه به معضلات و مشکلات روز و همچنین خود انتظامی جدی کانون های وکلا در قبال همکاران از دیگر موضوعاتی است که کانون های وکلای دادگستری باید اهتمام جدی تری نسبت به موضوع داشته باشند. توجه به ابزارهای نوین الکترونیکی و گذر از بروکراسی کاغذی در سایه حمایت های قانونی از دیگر نکات مهم و البته به نظر حقیر از نقاط ضعف برخی از کانون های وکلای دادگستری است که باید در دوران جدید بیشتر به آن پرداخته شود.

برنامه و چشم ‌انداز کانون آذربایجان غربی در سال آینده چه خواهد بود؟

کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی قصد دارد با برقراری ارتباط تنگاتنگ با نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در سطح استان جایگاه و اهمیت نهاد وکالت را در سطح مدیران استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شوراهای اسلامی نهادینه کند و به موازات این مهم شناساندن جایگاه وکیل و نهاد وکالت و اهمیت استفاده از دانش حقوقی وکلاء را قبل و بعد از وقایع و مناسبات حقوقی در بین آحاد مردم از دیگر برنامه های بلندمدت هیات مدیره فعلی است.

همچنین سعی در گسترش اتوماسیون اداری و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت های این برنامه در کاهش مراجعات حضوری وکلای استان و تکیه بر ارائه خدمات حضوری به همکاران گام دیگری است که در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.

ایجاد امکانات بیشتر برای تسهیل انجام امور وکالتی در محاکم استان و ارائه خدمات رفاهی در شأن همکاران، البته در حد مقدورات و معذورات و توانایی این مجموعه یکی دیگر از اهداف پیش رو است. تکریم ارباب رجوع و ایجاد حس اطمینان در مراجعین به کانون اعم از شکات و مراجعین خدمات معاضدت و تسخیری و … یکی دیگر از قدم هایی است که باید در رسیدن به جایگاه واقعی به آن اهمیت دو چندان داد.

این کانون در سال جاری چه اقدامات موثر و خاصی را به انجام رسانده است؟

کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی در سالی که گذشت با امضای تفاهم نامه با سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یک اتاق ملاقات در خور شأن همکاران را در زندان مرکزی ارومیه تعبیه نموده که ان شاءالله به زودی در اختیار همکاران قرار می گیرد.

رعایت حال همکاران در حد توان در ایام کرونایی هم از حیث مالی و هم از حیث کاهش ترددها، ملاقات های مکرر با مسئولین استانی، امضاء تفاهم نامه های ارائه خدمات معاضدتی با کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و دفاتر تسهیلگری استانداری، امضای تفاهم نامه و ارائه خدمات علمی، پژوهشی و حقوقی با معاونت امور زنان و خانواده استانداری و مشارکت فعال در مبحث کنوانسیون حقوق کودک، تعامل سازنده با سازمان همیاری شهرداری های استان و استفاده از خدمات این مجموعه که در آینده نزدیک از مرحله مذاکرات عبور به مرحله عمل خواهد رسید و اقدامات متعدد دیگری که شاید ذکر تک تک آنها  در این مقال نگنجد.

سرنوشت نهاد وکالت و کانون‌ ها را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

شجره طیبه نهاد وکالت ۶۸ سال است که در برابر تمام طوفان ها و ناملایمات همچون سروی بلند بالا ایستاده و امروز هم از میان همه این هجمه ها، اگر چه هزینه های زیادی پرداخته و خواهد پرداخت لیکن استوار و مانا باقی خواهد ماند و این میسر نیست جز با همدلی و اتحاد مدیران نهاد وکالت و اعضای عزیز.

و در این قسمت اشاره کنم به چند بیت از غزل زیبای لسان الغیب که فرمودند:

یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور           کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن         وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت                 دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب             باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور

ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی بر کند         چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

حال به فضل و محبت خداوند متعال و همت همه عزیزان ان شاءالله آینده روشن و امید بخش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا