تاریخچهویژه

دکتر بهروز اخلاقی درگذشت

وکلاپرس- دکتر بهروز اخلاقی استاد حقوق تجارت و تجارت بین‌الملل در ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش وکلاپرس، وکیل بهروز اخلاقی متولد ۱۳۱۶ شهر بندر ترکمن، از اساتید به نام حقوق تجارت و تجارت بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درگذشت.

ایشان دارای مدرک دکترای رشته حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی اکس مارسی (Aix- Marseills) فرانسه در سال ۱۳۵۰ است و همچنین عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی/گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران است.

طبق آخرین اطلاعات موجود در سایت صندوق حمایت وکلا، پروانه وکالت ایشان تا سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد.

مدارج علمی دکتر اخلاقی:

  • – اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۴۰ از دبیرستان بوعلی سینای تهران.
  • – اخذ مدرک کارشناسی قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ۱۳۴۳.
  • – اتمام دوره دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران، ۱۳۴۴.
  • – اخذ مدرک دکترای حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی اکس مارسی (Aix- Marseills) فرانسه در سال ۱۳۵۰.
  • – طی دوره حقوق تجارت و تجارت بین الملل در دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد oxford University ۵۶ – ۱۳۵۵

 سمت های دکتر بهروز اخلاقی:

  • معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۵۳-۱۳۵۰.
  • رئیس کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۱۳۵۵.
  • مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۵۷-۱۳۵۵.
  • استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰.
  • دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۵ تاکنون.
  • عضو انجمن بین المللی وکلای دادگستری (IBA)
  • عضو کانون وکلای دادگستری آمریکا (ABA)
  • عضو انجمن حقوقی آسیا و اقیانوسیه (Law Asia).
  • عضو مرکز مطالعات حقوق بین المللی (CILS)
  • عضو کنسرسیوم حقوق تجارت بین الملل (IBLC)
  • مؤسس و مدیر انجمن حقوق خصوصی ایران از سال تأسیس (۱۳۷۵) تاکنون.
  • عضو کانون وکلای دادگستری مرکز از سال ۱۳۶۰ تاکنون.

برخی از آثار:

بیوگرافی دکتر اخلاقی در صفحه فیسبوک منتسب به وی:

در صفحه فیس بوک دکتر اخلاقی در شرح زندگی و فعالیت های این استاد فقید آمده است:

۱- مشخصات فردی:
نام: بهروز نام خانوادگی: اخلاقی نام پدر: مرحوم محمد علی
شماره شناسنامه: ۱۸ تاریخ تولد: ۱۳۱۶ محل صدور: بندر ترکمن (گرگان)
۲- سوابق تحصیلی و مدارک علمی:
۱. دوره ابتدائی: دبستان بندر ترکمن ، ۱۳۳۰ – ۱۳۲۳
۲. دوره متوسطه: دبیرستان بوعلی سینا تهران ،‌۱۳۳۶ – ۱۳۳۰
۳. دوره لیسانس قضائی: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، ۱۳۴۰- ۱۳۳۶
۴. دوره دکتری رشته حقوق خصوصی:‌دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ،‌۱۳۴۳ – ۱۳۴۰
۵. آخرین مدرک تحصیلی: دکترای دولتی در رشته حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اکس مارسی Aix – Marseilles
۳- وضعیت استخدامی:
استادیار و دانشیارتمام وقت سابق گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا تاریخ بازنشستگی در سال ۱۳۸۵
۴- سوابق اشتغال:
۱. مشاور حقوقی بانک اعتبارات ایران سابق (بانک تجارت) ۱۳۴۳-۱۳۴۰
۲. معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ۱۳۵۳-۱۳۵۰
۳. سرپرستی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ۱۳۵۴-۱۳۵۳
۴. مدیریت گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ۱۳۵۷-۱۳۵۵
۵. وکیل دادگستری و مشاور حقوقی از ۱۳۶۰ تاکنون
بهروز اخلاقی در سال ۱۳۱۶ در شهر بندر ترکمن بدنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکترای رشته حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی
اکس مارسی (Aix- Marseills) فرانسه در سال ۱۳۵۰ است. وی هم اکنون عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی/گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران می باشد.
والدین و انساب: پدر بهروز اخلاقی با توجه به اینکه در سازمان تازه تأسیس راه آهن استخدام شده بود او مأموریت یافته بود به شهر بندر ترکمن نقل مکان کند و در آنجا مشغول به کار شود. بهروز اولین پسر و فرزند خانواده از هفت فرزند خانواده است. چهار برادر دیگر او در کشورهای دیگر رحل اقامت افکنده اند. اما اولین برادر ارشد نتوانسته خود را راضی به مهاجرت از کشور کند.نادر اخلاقی ششمین فرزند خانواده و برادر بهروز فارغ التحصیل دانشگاه سوئد و مهندس ارشد شرکت نوکیا است و در پروژه نسل سوم تلفن همراه آن شرکت در کپنهاگ کار می کند و حسن اخلاقی فرزند آخر خانواده، باز فارغ التحصیل سوئد است و مشغول به کار در شرکت اریکسون و نماینده و مدیر اجرایی پروژه های اریکسون در هند، چین، تایوان، هنگ کنگ و ایران می باشد.
خاطرات کودکی: بهروز اخلاقی به یاد می آورد که در دوره دبستان در رشته ورزشی پینگ پنگ فعال بوده و در زمینه زیبایی اندام هم کار می کرده و البته به یاد دارد که هر یک از پایه های ۶ گانه دوره ابتدایی را در یکی از شهرهای شمال کشور طی نموده است. به علت ابتلای او به بیماری تب مالت، پدرش مجبور می شود به تهران بیاید و درواقع خانواده آنها تن به مهاجرت دیگر می دهند و بهروز دوره متوسطه را در دبیرستان بوعلی سینای تهران سپری می کند. دبیرستانی که دانش آموزان آن را دانشگاه بوعلی سینا نامیده اند؛ به خاطر آزادی رفت و آمد به کلاسهای درس.دکتر اخلاقی یاد مدیر مدرسه – آقای چمنی – را بعد از چند دهه گرامی می دارد. می گوید: «به من می گفت با این علاقه ای که تو به ادبیات و علوم انسانی داری روزی شاید رجلی خواهی شد»
تحصیلات رسمی و حرفه ای: تحصیلات رسمی بهروز اخلاقی به ترتیب زیر است:
– اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۴۰ از دبیرستان بوعلی سینای تهران.
– اخذ مدرک کارشناسی قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ۱۳۴۳.
– اتمام دوره دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران، ۱۳۴۴.
– اخذ مدرک دکترای حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی
اکس مارسی (Aix- Marseills) فرانسه در سال ۱۳۵۰.
– طی دوره حقوق تجارت و تجارت بین الملل در دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد oxford University ۵۶ – ۱۳۵۵
خاطرات و وقایع تحصیل: از خاطرات بهروز اخلاقی می توان به چند مورد زیر اشاره می شود:
«خوشبختانه وقتی وارد پاریس شدم یکی از همکلاسی های سابقم که دو سه سال قبل از من رفته بود پیدایش کردم. من غریب را دریافت. دید من هاج و واجم. مرا برد و بعضی خیابان های معروف پاریس را نشانم داد و گفت نترس آنجور درسها هم سنگین نیست. مدتی در پاریس بودم و بعد با قطار به جنوب فرانسه رفتم.»
فعالیتهای ضمن تحصیل: بهروز اخلاقی درسال ۱۳۳۶ تحصیل در رشته های حقوق و همچنین زبان و ادبیات فرانسه را به موازات هم در دو دانشکده حقوق و ادبیات دانشگاه تهران شروع می کند ولی در سال سوم به ناچار مجبور می شود به دلیل ممنوع بودن تحصیل در دو رشته، رشته زبان فرانسه را ناتمام بگذارد و تحصیل در رشته حقوق را ادامه دهد. در سال ۱۳۴۰ تحصیل در مقطع دکترای حقوق خصوصی را آغاز می کند. در سال ،۱۳۴۳ در آزمون بورسیه اعزام به خارج موفقیت حاصل می کند. بورسیه ای که توسط انجمن فرهنگی ایران و فرانسه ترتیب داده شده بود و یکی از شروط آن آشنایی به زبان فرانسه بود.
استادان و مربیان: آیت الله سنگلجی از اساتید بهروز اخلاقی بود که ایشان در باره او چنین می گوید: «مرحوم سنگلجی روحانی تمام عیاری بود و بی نیاز از مناصب دولتی. عشق می ورزید به دانش فقه، دانشکده و دانشجویان و بسیار شوخ بود و همه ما را تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر محیط دانشکده، منزلی داشت که اسمش رواق بود و بچه ها می رفتند روزهای تعطیل در رواق و گفت وگو و مباحثه داشتند. او بزرگترین تأثیر را بر من و بر همه ما گذاشت.» از دکتر سید حسن امامی هم به نیکی یاد می کند. «دکتر امامی استاد مسلم حقوق مدنی بود و امام جمعه تهران. واقعاً نمونه تقوا و فضیلت و دانش بود. زمانی نماینده مجلس بود و بعداً خودش را از سیاست کنار کشید و آمد صرفاً در دانشکده حقوق با بچه ها سرو کله می زد.» نام استاد راهنمای فرانسوی اش را به یاد می آورد: دو.لاپرادل (Dela Pradelle)؛ استاد حقوق هوایی و حقوق و حقوق بین الملل عمومی که متخصص مسائل هواپیمایی بوده و اخلاقی هم به همین دلیل او را به عنوان استاد راهنمای خود برمی گزیند.
«یکی از خصوصیاتش این بود که همیشه می گفت من عاشق ایرانم و وقتی دوره دکترا در دانشکده حقوق تأسیس شد از ایشان دعوت کردند برای افتتاح دوره دکترای حقوق بین الملل عمومی را در اولین دوره درس بدهد.»
استاد شاخص دیگر او در فرانسه پروفسور ادینه (Audinet) بوده؛ استاد حقوق بین الملل خصوصی. «دو سه سال پیش که به اتفاق همسر و بچه هایم رفتیم، توفیق ملاقاتش را پیدا کردم. پدرش هم در دانشگاه اکس مارسی سابقه تدریس داشت.»
هم دوره ای ها و همکاران: دکتر عراقی، دکتر آشوری، دکتر درودیان، دکتر محمدی، دکتر کاتوزیان، دکتر صفایی و دکتر الماسی برخی از استادان شاخص کنونی دانشکده حقوق دانشگاه تهران هستند که با بهروز اخلاقی همدوره بوده اند.
همسر و فرزندان: بهروز اخلاقی متاهل است.یکی از پسران بهروز اخلاقی در رشته حقوق از دانشگاهی در آمریکا فارغ التحصیل شده و قرار است در یک مؤسسه حقوقی در واشنگتن در زمینه وکالت اختراعات کارآموزی کند و بعد از یک سال به ایران بیاید. ایشان می فرمایند:«قرار بر این بوده که در آنجا کارآموزی کند و با سیستم دعاوی عملی آشنا شود و بعد از بازگشت به ایران، من و همسرم این دفتر حقوقی را به ایشان بدهیم و از ایشان تقاضای بازنشستگی کنیم.»
وقایع میانسالی: بهروز اخلاقی بدون دفاع از تز دکترایش در دانشگاه تهران، با هواپیما به فرانسه می رود تا در دانشگاه اکس – مارسی در جنوب آن کشور دکترای حقوق خصوصی بخواند و موفق هم می شود معتبرترین نوع دکترا درفرانسه یعنی دکترای دولتی که عمدتاً به اتباع آن کشور اعطا می شود دریافت کند و به ایران مراجعت کند، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران عضو هیأت علمی شود و تا اکنون یعنی به مدت ۳۴ سال صرفاً در این دانشکده به تدریس حقوق هوایی و تجارت و تجارت بین الملل بپردازد و آنچنان مهارتی در این حوزه ها پیدا کند که دانشکده حقوق تهران به اسم کمبود نیروی انسانی مجرب به تقاضای بازنشستگی او جواب رد بدهد. ایشان دراین باره چنین می گوید:
«سی و چهار سال است که من در خدمت دانشکده حقوق دانشگاه تهران هستم. افتخار دارم که دین خودم را به این دانشکده ادا می کنم. چند سالی است که پی در پی تقاضای بازنشستگی کرده ام ولی چون می گویند استاد دوره دکترا و فوق لیسانس به اندازه کافی نیست با تقاضای من مخالفت می شود. امیدوارم که امسال موافقت کنند.» او در فرانسه از تزش با عنوان «سازمان هواپیمایی کشور و آمایش سرزمین» دفاع می کند. درزمانی که اخلاقی از تزش دفاع می کند چند فرودگاه تهران، آبادان، مشهد و اصفهان در ایران دایر بوده اند و این دانشجوی ایرانی به این نتیجه می رسد که برای توسعه اقتصادی و ارتباطات کشور باید دست کم ۳۰ فرودگاه در کشورمان تأسیس شود.
می گوید احداث راه آهن سراسری ایران باعث شد شهرهای متروک و یا حتی کوچکی مثل ساری رونق و شکوفایی پیدا کند.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی: سمتهای اداری مورد تصدی بهروز اخلاقی به قرار زیر است:
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۵۳-۱۳۵۰.
رئیس کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۱۳۵۵.
مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ۵۷-۱۳۵۵.
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰.
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۵ تاکنون.
عضو انجمن بین المللی وکلای دادگستری (IBA)
عضو کانون وکلای دادگستری آمریکا (ABA)
عضو انجمن حقوقی آسیا و اقیانوسیه (Law Asia).
عضو مرکز مطالعات حقوق بین المللی (CILS)
عضو کنسرسیوم حقوق تجارت بین الملل (IBLC)
مؤسس و مدیر انجمن حقوق خصوصی ایران از سال تأسیس (۱۳۷۵) تاکنون.
عضو کانون وکلای دادگستری مرکز از سال ۱۳۶۰ تاکنون.
فعالیتهای آموزشی: عناوین دروس آموزشی ارائه شده توسط بهروز اخلاقی به قرار زیر است:
کارشناسی ارشد
• حقوق تجارت
• حقوق تجارت بین الملل ومالکیت
• حقوق تجارت
دکتری
• حقوق تجارت بین المللی
• حقوق تجارت تطبیقی
آثار:
۱ European Union Law
۲ اصول قراردادهای تجاری بینالمللی
۳ حقوق اتحادیه اروپا
۴ حقوق تجارت – تحلیل پارهای از مباحث: نظریه عمومی حاکم بر اسناد تجاری و قراردادهای تجاری، دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی
۵ حقوق تجارت (?)
۶ حقوق تجارت بین الملل
۷ حقوق تجارت بین الملل
۸ حقوق تجارت بینالملل
ویژگی اثر: ترجمه- تألیف پروفسور اشمیتوف با همکاری تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد
۹ حقوق تجارت پیشرفته
۱۰ حقوق تجارت تطبیقی
۱۱ حقوق هوایی

‫۷ دیدگاه ها

  1. ایشان مصداق بارز اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شی الی یوم القیامه هستند
    خداوند ایشان را با صالحین محشور فرماید
    بنده افتخار شاگردی ایشان را داشته و بر خود می بالم

  2. استاد چون پارچه زربافتی است که تار آن از علم است و پود آن از مهر.

    صد افسوس که باید این گوهر گرانمایه علم حقوق تجارت را به دست خاک سرد بسپاریم و زین پس با یاد و خاطره ایشان سر کنیم.
    عرض ادب و تسلیت خدمت خاندان محترم و تمامی حقوقدانان و سروران ارجمنددارم.

    روحشان شاد و یادشان تا ابد جاودان.

  3. خبر بسیار دردناکی بود
    به خانواده محترم ایشان و جامعه حقوقی کشور تلسیت عرض میکنم🖤

  4. روح حضرت استاد شاد و یادشان همیشه جاودان.
    فقدان این حقوقدان و اندیشمند بزرگ را به خانواده محترم آن استاد و اصحاب علوم انسانی به ویژه اساتید و دانشجویان رشته حقوق تسلیت عرض می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا