اخبار

۹۹۱ هزار پیامک کشف حجاب و دستگیری ۳۰۱ متخلف بعد از اجرای طرح عفاف و حجاب

سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد:

وکلاپرس- سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی پلیس در گفت و گو با فارس به تشریح آخرین وضعیت مأموریت‌های پلیس در دوران فرماندهی سردار رادان پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس سردار منتظر المهدی در این گزارش درخصوص برخورد با کشف حجاب در واحدهای صنفی، معابر و خودروها، از اجرایی شدن ۴ طرح ناظر خبر داد و جزئیاتی از این طرح ها ارائه کرد.

طبق اعلام سخنگوی نیروی انتظامی ۹۹ هزار پیامک کشف حجاب برای خودروها ارسال شده و همچنین و ۳۰۱ نفر متخلف در این زمینه شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

ادامه گفت و گو را در ادامه مشاهده می کنید:

۲۶ فروردین ماه سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از اجرای طرح عفاف و حجاب و برخورد با کشف حجاب در معابر، اصناف و خودروها خبر داد. آخرین وضعیت اجرای طرح عفاف و حجاب را بفرمایید؟

اعتقاد ما این است که زنان و مردان کشور عزیزمان ایران عفیف هستند و با رعایت قوانین و هنجارهای پذیرفته شده جامعه اسلامی در ایجاد، بسط و گسترش امنیت در ابعاد مختلف از جمله امنیت روانی جامعه کمک خواهند کرد.

باید گفت که بیست و چند دستگاه در زمینه عفاف و حجاب مسؤولیت داشته و باید همه دستگاه‌های مسؤول در این زمینه باید پای کار بیایند؛ پلیس در این عرصه آخرین حلقه است اما متأسفانه کم‌کاری دستگاه‌های دیگر در این زمینه باعث شده است که پلیس در خط اول این میدان قرارگیرد.

در راستای اجرای این طرح ۴ طرح ناظر طراحی و به اجرا در آمده است.

ارسال ۹۹۱ هزار پیامک کشف حجاب در طرح ناظر ۱

 طرح ناظر ۱ مرتبط با تذکر و توقیف خودرویی است و متولی اجرای آن پلیس امنیت عمومی است که در این طرح  اگر خودرویی تخلف کشف حجاب داشته باشد  بار اول پیامک با مضمون تذکر ارسال می‌شود که از تاریخ  ۲۶فروردین سال جاری تاکنون تعداد  ۹۹۱۱۷۶ مورد پیامک تذکر ارسال شده است.

بیشتر بخوانید:

در صورت تکرار جرم برای بار دوم پیامک با مضمون دستور توقیف سیستمی ارسال می‌شود که در همین مدت ۱۳۳۱۷۴ مورد توقیف سیستمی به متخلفان ابلاغ شده و برای بار سوم نیز پیامک با مضمون توقیف فیزیکی ارسال و سپس اجرا می شود که تنها ۲ هزار مورد  توقیف فیزیکی اجرا شده است.

 در نهایت در مرحله چهارم پرونده به صورت الکترونیکی به مرجع قضایی ارجاع داده می شود که تا کنون بیش از ۴هزار پرونده برای خاطیان به مراکز قضایی ارجاع داده شده است.

شناسایی و دستگیری ۳۰۱ نفر متخلف در طرح ناظر ۲

و اما طرح ناظر ۲ مرتبط با اماکن و اصناف است و متولی اجرای آن پلیس اماکن است.

روال کار بر اساس گزارش دریافتی مبنی بر بروز تخلف در اماکن، مغازه، فروشگاه و… است که تاکنون  ۱۰۸۲۱۱ گزارش اخذ و ۳۰۱ نفر متخلف شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

طرح ناظر۳ مرتبط با معابر عمومی است

طرح ناظر ۳ نیز مرتبط با معابر عمومی است و متولی اجرای آن پلیس امنیت عمومی است.

شناسایی ۱۰ هزار متخلف سایبری در طرح ناظر ۴

در ادامه باید به طرح ناظر ۴ پرداخت که مرتبط با فضای مجازی است و متولی اجرای آن پلیس فتا است.

در این خصوص تاکنون بیش از ۱۰هزار متخلف در فضای مجازی شناسایی و به پلیس اطلاعات معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید:

بنابراین همانطور که می بینیم پلیس در اجرای طرح عفاف و حجاب با استفاده از روش‌های ایجابی، اقناعی و ترغیبی اقدام کرده و صرفا با کسانی‌که اصرار به هنجارشکنی داشته باشند با استفاده از سازوکارهای انتظامی و قضایی برخورد خواهد کرد.

۹۳ درصد از افرادی که برای بار اول پیامک کشف حجاب دریافت کرده‌اند با پلیس همکاری کردند

ذکر این نکته ضروری است که بالغ بر ۹۲ تا ۹۳ درصد افرادی که برای بار اول به آنها پیامک کشف حجاب ارسال شد از موضوع تمکین کرده و در مرحله بعدی شاهد همکاری این افراد بودیم.

سردار؛ پلیس طرح عفاف و حجاب را تا کجا ادامه می‌دهد؛ آیا برای اجرای این طرح بازه زمانی مشخص شده است؟

طرح عفاف و حجاب مأموریتی است که به پلیس واگذار شده و پلیس براساس وظایف ذاتی، قانونی و دینی تا زمانی که این مأموریت بر عهده‌اش گذاشته شده است، به آن عمل خواهد کرد چرا که پلیس به عنوان ضابط و مجری قانونی براساس مأموریت محوله از سوی وزارت کشور و قوه قضائیه موظف است در این حوزه اقدام کند.

کشف حجاب جرم است/ پلیس ضابط قضایی است

ذکر این نکته ضروری است که کشف حجاب در قانون به عنوان جرم شناخته شده و با توجه به اینکه پلیس ضابط قضایی است باید با جرم مشهود برخورد کند؛ طبیعتاً برای انجام هر مأموریتی روش‌های متعدد و متفاوتی متصور است و پلیس تلاش می‌کند برای انجام این مهم با رعایت کرامت انسانی و کمترین تزاحم و تقابل وظیفه خود را انجام دهد.

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا