دیدگاهویژه

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی: صبوری، پرهیز از پرخاش و گفت‌وگو راه برون رفت از چالش‌های نهاد وکالت است

یادداشت وکیل حسن فرهودی‌نیا درباره چالش‌های نهاد وکالت و راه حل رفع سوءتفاهم‌ها

وکلاپرس _ وکیل فرهودی‌ نیا در پی یادداشتی برای اسکودا به بررسی چالش‌ها و چشم‌اندازهای حرفه وکالت و شیوه‌های معقول برای برون‌رفت این نهاد از وضعیت نامطلوب، پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، نهاد وکالت در سال ۱۴۰۲ با چالش‌های گوناگون و چند لایه‌ای روبه رو بود که بخشی از آن ریشه داخلی و بخشی دیگر ابعاد خارجی داشت. برخی از این چالش‌ها مانند مسائل مربوط به کارآموزی وکالت با تبادل نظر و پیگیری‌ها تا حد زیادی مرتفع شده و مابقی این چالش‌ها به دلیل ماهیت آن نیاز به همگرایی بیشتر در داخل و خارج از صنف دارد که به نوعی چشم‌انداز سال ۱۴۰۳ نهاد وکالت را در برمی‌گیرد.

بر همین اساس برای واکاوی چالش‌های نهاد وکالت در سالی که گذشت و همچنین بررسی چشم‌انداز ۱۴۰۳ به سراغ معمرین نهاد وکالت رفتیم.

بیشتر بخوانید:

دکتر حسن فرهودی‌نیا (رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و نایب رئیس اسبق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران) طی یادداشتی برای اسکودا به تحلیل این چالش‌ها و چشم‌اندازها پرداخته که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

مهم ترین چالش های حرفه وکالت

در کنار معضلات پیرامون نهاد وکالت متأثر از تبعات منفی تصویب قانون موسوم به تسهیل و حکم عجیب و غریب پیش‌بینی‌شده در ماده ۵۴ آئین‌نامه لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۴۰۰ در ارتباط با کارآموزان وکالت و نیز متأثر از تخویف حرفه وکالت و آن را در ردیف صنوف و حرف قرار دادن، در سال ۱۴۰۲، عدم برگزاری انتخابات در همایش کیش و ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در تهران به نظر مهم ترین چالش معطوف به وکالت بود.

عوامل پیدایش این چالش را در دل‌نوشته‌ای تحت عنوان «پنجاه و یکمین همایش اتحادیه سراسری و سوال‌های بدون پاسخ و درس‌هایی که باید آموخت» در معرض داوری قرار داده‌ام.

بیشتر بخوانید:

در آن نوشته آورده بودم که پدیده‌های اجتماعی عمدتاً معلول عوامل متعدد و گاهی پیچیده و درهم تنیده‌اند هستند و این نکته قابل انکار نیست اما بعضاً غفلت‌های تاریخی نیز وحشتناک‌اند.

شیوه‌های معقول برای برون‌رفت نهاد وکالت از وضعیت نامطلوب

در آن نوشته اظهار امیدواری شد که: خداوند این امکان را فراهم نسازد که بیش از این نهاد وکالت در معرض تهدید و انتحار قرار گیرد، اما طبیعی است که نباید امید به حل معضلات را از دست داد و خود را در حاکمیت یأس نامیمون قرار نداد.

به نظر می‌رسد که شیوه‌های معقولی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب پدید آمده وجود دارد.

به نظر معقول‌ترین و مفیدترین شیوه، صبوری کردن در عین مطالبه‌گری منطقی، پرهیز از پرخاشگری در عین ابراز ناخرسندی و نهایتاً پای میز مذاکره نشستن و با آداب‌دانی و بهره‌گیری از هنر گفت‌وگو برای حل مشکلات و برطرف‌ کردن سوءتفاهمات تلاش‌کردن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

در این رابطه داوری عقل می‌گوید که در مقایسه مجلسی که هیچ وکیلی در آن حضور نداشته باشد با مجلسی که تاکنون ۱۰ نفر از وکلای دادگستری – هر چند یکی از آنان وکیل مرکز مشاوران است – در آن حضور دارند، باید مجلس دوم را ترجیح داد.

به نظر می‌رسد همراهی و همدلی با این تعداد از وکلای دادگستری که به لباس «وکیل‌المله» نیز آراسته شده‌اند و پرهیز از داوری‌های «من‌عندی» و یأس‌آلود درباره نقش مثبت این عزیزان، حضور آنان در نهاد قانونگذاری در تأمین منافع صنف وکالت مؤثر خواهد بود. انشااله که چنین باشد.

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا