اخبار اسکوداویژه

بیانیه هیات عمومی اسکودا با چاشنی حمایت از حقوق اساسی مردم و وکلای بازداشت شده

وکلاپرس- بیانیه سی و نهمین نشست هیات عمومی کانون های وکلای دادگستری ایران که در روز گذشته (۱۴۰۰/۰۶/۰۴) به طور فوق العاده برگذار شد، در سه بند به تصویب اعضا رسید.

به گزارش وکلاپرس هیات عمومی اسکودا در این بیانیه ضمن تاکید بر استقلال وکیل، از رئیس قوه قضاییه، رسیدگی به مسائلی از قبیل آیین نامه اخیر التصویب قوه قضاییه و تعلیق اجرای آن را خواستار شدند.

از جمله نکات قابل توجه بیانیه مذکور بند سوم آن است که کانون‌های وکلای دادگستری در این بیانیه به موضوعات مربوط به حقوق اساسی مردم و وکلای دادگستری(واکسیناسیون عمومی، بازداشت وکلای دادگستری و ضرب و شتم غیرقانونی زندانیان) پرداخته ‌اند.

تصویر بیانیه را در انتهای مطلب مشاهده کنید.

صورتجلسه سی و نهمین نشست هیات عمومی کانون های وکلای دادگستری ایران را از اینجا ملاحظه کنید:

صورتجلسه سی و نهمین نشست هیات عمومی اسکودا

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

اولاً:

[ تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه از تکالیف حاکمیت است ]

تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه از تکالیف حاکمیت است. استقلال کانون وکلای دادگستری و وکیل دادگستری از ارکان تحقق دادرسی منصفانه و لازمه تضمین حق دفاع شهروندان است.

صیانت از این میراث و دستاورد بزرگ ملی در راستای تضمین حق دفاع ملت در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و تضمین اجرای آن بر عهده ارکان حاکمیت است.

اعتبار و منزلت دستگاه قضایی در عرصه داخلی و بین المللی نیز با استقلال کانون وکلای دادگستری و وکیل دادگستری مستقل پیوند ناگسستنی دارد و بر همین اساس هرگونه اقدامی که موجب تضعیف یا تحدید استقلال کانون وکلای دادگستری شود قابل پذیرش نبوده و موجب تضعیف اعتبار دستگاه قضایی و حق دفاع مردم می گردد و این به منزله نادیده گرفتن قانون اساسی است.

‏ثانیاً:

[ آیین نامه جدید لایحه استقلال؛ برخلاف تعاملات فی مابین کانون‌های وکلا و قوه قضاییه ]

آیین نامه اجرای لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۴۰۰) رئیس محترم وقت قوه قضاییه با نقض استقلال کانون وکلای دادگستری و لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۳۳۳) از مسیر اصلاح خارج و آیین نامه ای جدید را بنیان نهاده که مغایر با اصل استقلال وکیل و حاکمیت قانون، به ویژه نقض صریح ماده ۲۲ لایحه قانونی مزبور و خارج از اراده کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به عنوان مرجع تنظیم و برخلاف تعاملات فی مابین کانون‌ها و قوه محترم قضاییه است.

[ خواهان صدور دستور تعلیق اجرای آیین نامه هستیم ]

هیات عمومی کانون های وکلای دادگستری ایران ضمن استقبال از تعامل فعال و سازنده با قوه محترم قضاییه و رویکرد به روزرسانی آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۳۳۴) که باعث بهبود اداره نهاد مستقل وکالت می گردد، ضمن تاکید بر مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ به اتفاق آرا بر عدم قابلیت اجرای آیین‌نامه اجرایی لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری تا زمان اصلاح مواد مغایر با قانون و ناقض استقلال وکیل دادگستری و کانون وکلای دادگستری تاکید ورزیده و خواهان صدور دستور تعلیق اجرای آیین نامه مزبور تا زمان رفع کامل مواد خلاف قانون از جانب رئیس محترم قوه قضاییه است.

ثالثاً:

[ درخواست بررسی و رسیدگی به وضعیت وکلای بازداشت شده معترض به مدیریت بحران کرونا ]

کانون وکلای دادگستری با ارج نهادن به زحمات ارزشمند مدافعان سلامت و جامعه پزشکی کشور در مقابله با ویروس کرونا و لزوم تسریع در تهیه واکسن و واکسیناسیون عمومی، ضمن درخواست بررسی و رسیدگی به این موضوع مهم، توجه به وضعیت وکلای معترض بازداشت شده به مدیریت بحران کرونا و بررسی دقیق و عادلانه پرونده آنان را درخواست می نمایند.

[ محکوم کردن اقدامات غیرقانونی ضرب و شتم زندانیان در زندان اوین ]

همچنین هیات عمومی اقدامات غیرقانونی ضرب و شتم زندانیان در زندان اوین را محکوم نموده و از محضر ریاست محترم قوه قضاییه رسیدگی عاجل و برخورد قانونی با عوامل اقدامات مذکور را مصرانه درخواست می نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا