اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

محسن زنگنه : کانون وکلا تاوان ایستادگی در مقابل مجلس را می‌دهد

وکلاپرس- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، علت موضع گیری های اخیر مجلس علیه نهاد وکالت را تاوان عدم تمکین کانون وکلا از قانون دانست.

به گزارش وکلاپرس، در هفته های گذشته نمایندگان طرح های مختلفی در خصوص نهاد وکالت از جمله تحقیق و تفحص از کانون های وکلا، استفاده شرکت های خصوصی از نماینده حقوقی، حذف آزمون های کارآموزی و سلب اختیار صدور و پروانه وکالت را مورد بررسی قرار داده اند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد معتقد است این طرح ها و لوایح در خصوص نهاد وکالت موجب کاهش هزینه‌های حقوقی مردم و افزایش سواد حقوقی آن ها می شود.

کانون وکلا در برابر نهاد قانون‌گذاری کشور ایستاده است و تاوانش را می‌دهد

محسن زنگنه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش اختیارات کانون وکلای دادگستری، گفت: کانون وکلا از زمان دکتر مصدق تاکنون فعالیت داشته، اما هیچ‌وقت خودش را در برابر قانون و قانون‌گذار قرار نداده است. از زمان تاسیس کانون وکلا تاکنون این کانون در کنار مجلس و قانون‌گذار بوده و به قانون تمکین می‌کرد و برای قانون‌گذار و دستگاه قضایی مورد احترام بوده است. اما متاسفانه در بحث تسهیل صدور مجوزها با وجود انتظاری که ما داشتیم کانون وکلا در برابر نهاد قانون‌گذاری کشور ایستاده است و تاوانش را می‌دهد.

او تاکید کرد: در حال حاضر دو مصوبه‌ای که در دو یا سه هفته گذشته داشتیم که یکی در خصوص عدم الزام شرکت‌های خصوصی به داشتن وکیل بود. در صورتی‌که قبلا همین ماده در مجلس رای نیاورد، اما این‌بار با رای بالایی به تصویب رسید و علت آن عدم تمکین کانون وکلا به قانون است. در عمل یک فرصت دیگر هم از کانون وکلا گرفته شد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: تاکنون تمامی شرکت‌های خصوصی برای تمامی دعاوی‌شان در مراجع قضایی حتما باید وکیل قانونی می‌گرفتند، اما در حال حاضر هر شرکتی که کارشناس حقوقی و دفتر حقوقی داشته باشد، نیازی به وکیل ندارد و همان کارشناس حقوقی می‌تواند به عنوان وکیل به مراجع مراجعه کند و کارهای حقوقی آن شرکت خصوصی را پیش ببرد.

کانون های وکلا باید قبول کنند که شرایط جامعه تغییر کرده است

  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بند اخیری که در لایحه برنامه هفتم توسعه آمد و هم در قانون تامین مالی که در خصوص اختیارات کانون وکلا بود؛ همین اتفاق افتاد. بنابراین به نظر می‌رسد مسیری که دوستان در کانون وکلا می‌روند مسیر درستی نیست و باید قبول کنند که شرایط جامعه تغییر کرده است و افراد بسیاری دسترس‌شان به حوزه مشاوره‌های قانونی و وکالت تغییر کرده است. ما کم کم به عصر هوش مصنوعی می‌رسیم، اما هنوز می‌خواهیم در شرایط سی سال یا صد سال قبل که هر شهر ۱۰ هزار نفری ۲ وکیل داشته باشد و همه شهر آنها را بشناسند، باشیم.

بیشتر بخوانید:

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا انتقادی که نسبت به عملکرد کانون وکلا داشتید موجب تصویب این دو قانون شد، گفت: بله، ما قبلا بحث عدم الزام شرکت‌ها به وکیل چند ماه پیش در مجلس یازدهم مطرح شد، اما رای نیاورد. اما چه اتفاقی افتاد که مجلس اخیرا به این موضوع رای داد؟ تقابل کانون وکلا با نهاد قانون‌گذار کشور. کانون وکلا بر اساس قوانینی که در همین مجلس مصوب شده مشروعیت دارند؛ بنابراین نباید در برابر اصلاحاتی که مجلس در مورد قانون انجام می‌دهد بایستند. این موضوع تبعات بدی در جامعه دارد چون کانون وکلا باید سردمدار رعایت قانون باشد. از سوی دیگر نهایتا به ضرر وکلا است.

می‌توانیم به شعار هر خانواده یک وکیل برسیم

او در خصوص اینکه آیا کاهش اختیارات کانون کلا به ضرر مردم نیست، یادآور شد: خیر، به ضرر وکلای فعلی است نه مردم. حتما هزینه‌های حقوقی مردم کاهش پیدا می‌کند. همچنین سواد حقوقی مردم افزایش می‌یابد و ما می‌توانیم به شعار هر خانواده یک وکیل برسیم. سلامت حقوقی و روحی خانواده‌ها را هم تامین کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. راستش زیاد …. از این ملت بی مغز بلاتشبیه وستم دیده گستاخ ودیکتاتور شدن وبه قانونی که خودشان مدعی شان هستن تمکین نمیکنن پول دادن

  2. نمایندگان مجلسی که لایحه قانونی استقلال کانون وکلا رو تصویب کرده‌اند زمین تا آسمون با شما نمایندگان بیسواد انقلابی تفاوت داشتند! ضمناً، نخست وزیری به اسم مرحوم دکتر مصدق اون لایحه رو دادند!

  3. هر خانواده یک وکیل؟آقای نماینده ما هر ده سال یکبار مشاوره حقوقی لازم داریم شما اگر صداقت داری تشریف ببرید حوزه درمان و سلامت ببینید چه خبره برای یک درمان ضروری ریشه دندان تا پنج ال ده میلیون باید بدون پوشش بیمه هزینه کنیم،من دندونهام تو دهانم پوسید از بین رفت و نتونستم درمانش کنم.

  4. دوستان نماینده که از تاریخ عبرت نمی‌گیرند.ولی مردم عزیز باید بدانند که تاوان این حرف های قشنگ و بی پایه و اساس مجلس را که الان به علت هجوم رسانه ها به وکلا و عدم آشنایی مردم با مفهوم استقلال دفاع مستقل از دولت و نهاد محاکمه را به بهای جان و مال و ناموسشان پرداخت خواهند کرد.قطعا خواهیم دید.

  5. جناب نماینده بنا دارید که اوضاع نهاد وکالت رو اصلاح کنید؟ دعای خیر ما همراهتون خواهد بود و امیدواریم خدا هم یاورتون باشه. بنده هم در این راستا پیشنهاد میکنم به جای اینکه با مصوبه اخیر که تیشه به ریشه استقلال نهاد وکالت(نه استقلال اسکودا) خواهد زد. قوانین فعلی رو به طریق ذیل اصلاح کنید: ۱- برگزاری ازمون وکالت رو از اسکودا و کانونها گرفته و به سازمان سنجش بسپارید. چون کانونها و اسکودا به علت نگرش کاسبکارانه شون به نهاد وکالت وکیل جدید در در تعارض با منافع شون می دانند. ۲-ماده ۸ اصلاحی قانون استقلال رو تغییر بدید و مانع ورود بدون ازمون نمایندگان مجلس و افراد دارای سابقه کار قضایی به حرفه وکالت بشوید(این کار یکی از مسیرهای رانت رو مسدود می کنه) ۳- ساز و کاری تعیین کنید که وکلای فعلی هم تحت سنجش علمی مداوم توسط یک نهاد مستقل مثل سازمان سنجش قرار بگیرند. اثر این اتفاق اینه که اولا کیفیت کار وکلا در کشور به طور مستمر رشد می کنه و ثانیا جایگزینی مستمر وکلای قدیمی فاقد صلاحیت علمی با وکلای جدید و اعلم از انحصاری که بروز و ظهورش در هییت مدیره کانونها و هییت اجرایی اسکوداست جلوگیری می کنه ۴-در نهایت قوانین سفت و سختی در مورد حق الوکاله ها تعیین کنید. و توافق های تبعی وکلا با موکلین در مورد حق الوکاله رو بلا اثر کنید. مثلا انعقاد بعضی از عقود انتقالی بین موکل و وکیل رو منع کنید.

  6. درود بر آقای زنگنه واقعا ک حرفهای بسیار قانع کننده ای زده ،کانون وکلا بدعتی مربوط به دوره شاه مخلوع است و این مسایل مربوط به اون دوران کلا باید محو بشن

  7. ایشان میگن کانون وکلا در برابر قانون ایستاد؛ کدام قانون رو هم بگید؛ وانگهی اینکه بخاطر ایستادگی در برابر یک قانون با قانون جدید دیگری کانون وکلا تنبیه شود رفتاری کاملا عوامانه و سوء استفاده شخصی از اختیار قانونگذاری است. ایشان میگن با این قوانین جدید دسترسی مردم به وکیل بیشتر می‌شود. همین حرفی که ۲۵ سال پیش هم میزدند و میگفتند با تصویب ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه در خصوص وکلای قوه قضاییه مردم به وکالت ارزان تر دست پیدا می‌کنند. اما چه شد؟ الان هم دارید همین حرف رو می‌زنید.
    این آقا و امثال ایشان اصلا نمی دارند وکالت چیست و درون آن چه میکذرد. نمی داند که در دنیا هیچ وکیلی کارش را ارزان نمی فروشد. حتی اگر برای هر خانواده یک وکیل باشد. حتی همینهایی که از درگاه مجوزهای شما پروانه بگیرند. مشکل جای دیگری است که شماها قدرت تشخیص آن را ندارید یا نمیخواهید بدانید.

    1. همشهری گرامی؛ بنده با تمام فرمایش شما در مورد رفتار و نگرش و اقدامات عوامانه نمایندگان با موضوع وکالت موافقم.ولی باید عرض کنم اون فرمایش آخر شما “هیچ وکیلی در دنیا کارش را ارزان نمی فروشد” نشان دهنده ایراد و عیب بنیادین در طرز فکر و تلقی شما از وکالت نیز است. وکالت کار نیست. حرفه وکالت قابل تقویم نیست.شان وکیل بالاتر از اینه که به جنبه مالی حرفه اش توجه کنه. حتی در قانون مدنی نیز وکالت به عنوان عقدی معوض قلمداد نشده. به نظرم سرایت همین نگرش غلط به اکثریت جامعه وکلا موجب انحرافات جدی در این نهاد و بالتبه اون کانونها و اسکودا و تجری نمایندگان بی صلاحیت و شمشیر کشیدن اونها به این تمامیت این نهاد مقدس شده. وکلایی که وکالت رو کسب و کار می بینند و برای اون قیمتی گزاف قائلند در واقع دستاویزی دادند به دشمنان این نهاد. اینکه اساتید بزرگ و نام آور حقوق کرارا به وکلا توصیه می کردند شغلی برای گذران زندگی خود دست و پا کنند بی دلیل نبود. اونها دغدغه شون کمبود پرونده و بیکاری وکلا نبود و چنین توصیه ایی رو به علت پولساز نبودن وکالت و خطر گرسنگی و فقر وکلا ارائه نمی دادند. بلکه نگران شان این حرفه بودند هدفشون این بود که وکیل در امر مقدس وکالت جنبه مادی رو اساسا در نظر نگیره و با این کار خودش رو از فساد بالقوه ایی که در اثر این نوع نگرش به حرفه وکالت میتونه بالفعل بشه حفظ کنه .

  8. اگر کانون وکلا هم مثل بهمن خودور که ۳۰۰تا فیدلیتی باج داده بود به ۲۹۰ تا ….، این مشکلات نبود

  9. آخه عقل کل نیاز جامعه به وکلا رو که بر اساس خانواده ها تعیین نمیکنن که.. باید بر اساس میزان پرونده‌های دادگاه ها و امثالهم تعیین کنن
    این مصوبات اخیر شماها تو مجلس تو کل دنیا نمونه ای نداره و دنیا رو به ما خواهد خندید
    اعمال شماها در تاریخ نوشته میشه…

  10. سلام.
    بازی های قدرت رو به پای مردم ننویسید که آدم به خنده می افتد. اگه طرح های شما معقول بود نهادهای حکومتی مثل قوه قضائیه یا مرکز وکلای قوه قضائیه با شما موافق بودند.

  11. آقای نماینده ، شما سواد حقوقی ندارید و با ارعاب و ترس و مقابله کاری مسائل را حل میکنید ، کانون وکلا آمریکا نیست که برایش شاخ و شانه بکشید ، اگر همین کانون مستقل نباشد ، سرمایه گذار خارجی در داخل کشور سرمایه گذاری نمیکند اگر وکیل و قاضی و … همه از حکومت باشند پس چه سرنوشتی در انتظار آحاد جامعه است؟ آقای نماینده شما سواد حقوقی ندارید و ما وکلا شمارو به عنوان نماینده مردم و خودمون نمیدونیم ، شما تنها نماینده قشر خاصی هستید که معلوم الحالند

    1. کانون وکلا امریکا نیست که برایش شاخ و شانه بکشند؟ صد رحمت به امریکا، ضرباتی که کانونهای وکلا به امنیت کشور و حق مردم و دادرسی عادلانه زده است امریکا نزد، انقدر که کانون وکلا خودشو تافته جدا بافته دانسته، امریکا هم ندانسته

  12. بنام خدا. سلام نه مجلس و نه کانون وکلا نباید با تعصب ومجادله به مسائل کشور بپردازد مبنا خرد وعقلانیت و حل علمی مشکلات است اگر بحث تاوان دادن باشد و تاوان گرفتن که از شئون مجلس خارج است و وای بحال کشوری که نماینده اش دنبال تاوان گرفتن است

  13. بی تدبیری ۴۰ ساله کانونهای وکلا و عملکردهای انحصارگرایانه منحر به چنین روزی شده که بجای رسیدگی به مشکلات و امور وکلا هر روز با این و آن دعوا دارند، یک بار با قوه قضاییه، یک بار با داوطلبان وکالت، یک بار با مجلس، با وزارت اقتصاد…. جمعش کنید برید اگه بلد نیستید کانونها را بچرخونید

  14. خوب تماشاگران عزیز همونطور که می بینید تا اینجا این بازی و کشمکش دو تیم به اینجا رسیده که تیم مقابل و انحصارگر با قدرت تمام در حال ربط دادن ادعاهایش مبنی بر لزوم استقلال به منافع داخلی، امنیت داخلی و خارجی، منافع بین المللی جمهوری اسلامی، سرمایه گزاری داخلی و خارجی و منافع ملت و اعتبار بین المللی و پیروزی انقلاب اسلامی هست پیش بینی می شود تا لحظاتی دیگر توپ را در زمینهای دیگر نیز انداخته و به رشد محصولات کشاورزی، خشکسالی، سوراخ شدن لایه اوزون، تحریمهای ظالمانه، ترور دانشمند هسته ای، زیاد شدن آمار طلاق و چکهای برگشتی، ریزگردهای اهواز و مسائل دیگر ربطش بدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا