اخبار قوه قضاییهویژه

غلامعلی محمدی: تا پایان شهریور تعداد زیادی از زندانیان تحت سامانه نظارت‌ الکترونیکی قرار می‌گیرند

وکلاپرس ـ رییس سازمان زندان‌ها در مصاحبه ای کوتاه با بخش خبری شبکه یک گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری تعداد قابل ملاحظه‌ای از زندانیان در کشور تحت سامانه نظارت‌های الکترونیک قرار بگیرند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در گفتگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما گفت:  اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های اولویت دار قوه قضائیه است که همواره مورد تاکید ریاست محترم قوه قضائیه قرار گرفته است.

قضات از طریق صدور آرای جایگزین حبس در زمینه زندان زدایی قدم بردارند

وی ادامه داد: بنده و همکارانم در سازمان زندان‌ها تمام تلاش مان را به کارگرفته ایم که از تمام ظرفیت‌های قانونی در این خصوص استفاده کنیم، البته اجرای این سیاست‌ها نیازمند تعامل و ارتباط تنگاتنگ با مراجع قضایی، قضات از طریق صدور آراء جایگزین حبس و کاهش ورودی به زندان‌ها و همکاران بنده در سازمان در جهت کاهش موجودی‌های زندان‌ها است که می‌توانند در تحقق این سیاست قدم بردارند.

زندان زنان بافت با استفاده از ارفاقات قانونی خالی از زندانی شد

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در رابطه با خبری که راجع به زندانیان بند نسوان زندان بافت منتشر شد که تعدادشان هم اندک بود، این زندانیان با بهره مندی از ارفاقات قانونی من جمله آزادی مشروط و اشتغال در خارج از زندان موجبات خروج آن‌ها فراهم شد.

بیشتر بخوانید:

محمدی افزود: در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه از زندانیان با استفاده از پابند‌های الکترونیکی و در واقع تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی یا به عبارتی در زندان مجازی تحمل کیفر می‌کنند که اجرای این سیاست‌ها به طور چشمگیری موجب کاهش آسیب‌های ناشی از زندان می‌شود.

قضات با بهره‌مندی از ارفاقات قانونی در کاهش جمعیت کیفری نقش مؤثری داشته باشند

وی خاطر نشان کرد: از قضات شریف و همکاران قضائی تقاضا دارم که با صدور آراء جایگزین‌های حبس و استفاده و بهره مندی از ارفاقات قانونی من جمله بهره مندی زندانیان در استفاده از پابند‌های الکترونیکی نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص اینکه آیا آزادی فردی که مرتکب جرم شده منجر به بروز آسیب‌های بعدی در اجتماع نخواهد شد و آیا این افراد آزاد شده تحت نظارت و پایش مستمر سازمان زندان‌ها خواهند بود یا خیر، بیان کرد: افرادی که از این قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قانونی بهره مند می‌شوند، تحت نظارت‌های مراجع نظارتی در سازمان و مراجع نظارتی در دادگستری‌ها هستند ضمن اینکه زندانیانی که مرتکب جرایم خشن و یا جرایم سنگین شده اند و یا سوابق متعدد کیفری دارند، هرگز نمی‌توانند از این ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند و این ارفاقات شامل آن دسته از زندانیانی می‌شود که واجد شرایط باشند که از جمله این شرایط سبک بودن جرایم و رعایت حسن اخلاق و رفتار در زندان‌ها است.

در مورد افزایش استفاده زندانیان از سامانه نظارت‌های الکترونیک اطلاع‌رسانی خواهد شد

محمدی در خصوص اینکه آیاسازمان زندان‌ها می‌تواند یک جدول زمانی درباره بقیه زندان‌های کشور و اجرای این برنامه برای کاهش جمعیت زندان‌ها ارائه کند، گفت: ما این برنامه‌ها را اعلام کرده ایم و قرار است که تا پایان شهریور ماه سال جاری تعداد قابل ملاحظه‌ای از زندانیان در کشور تحت سامانه نظارت‌های الکترونیک قرار بگیرند که به محض عملیاتی و اجرایی شدن، آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند ضمن اینکه در حال حاضر هم تعداد قابل ملاخطه‌ای از زندانیان واجد شرایط سامانه‌های الکترونیکی و بهره مندی از ارفاقات قانونی قرار گرفته اند.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا