یادداشت

تخلف از قسم از آذربایجان تا خراسان

یادداشت دکتر محمدکاظم عمارتی رئیس مرکز پژوهش های کانون وکلای دادگستری خراسان

وکلاپرس- دکتر محمدکاظم عمارتی رئیس مرکز پژوهش های کانون وکلای دادگستری خراسان، در یادداشتی نسبت به حواشی معرفی یک وکیل منتقد به دادسرای انتظامی که موجی از انتقادات را به همراه داشته است، موضع گیری کرد.

به گزارش وکلاپرس دکتر عمارتی رئیس مرکز پژوهش های کانون وکلای دادگستری خراسان و نماینده این کانون در صندوق حمایت وکلا، در این یادداشت که در کانال تلگرامی اش منتشر کرده است، با انتقاد صریح از نحوه برخورد رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، به سرایت حواشی ایجاد شده به کانون وکلای دادگستری خراسان نیز اعتراض کرد.

این حقوقدان شکایت از وکیل منتقد را رفتاری غیر قانونی و چیزی فراتر از کینه توزی و انتقام جویی توصیف کرده و خودِ چنین رفتاری را تخلف از سوگند دانسته است.

وکیل عمارتی در این یادداشت همچنین از موضع گیری یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان انتقاد کرده و ادبیات مورد استفاده او راجع به وکلای منتقد را نامناسب و موجب برانگیخته شدن واکنش هایی علیه کانون وکلای دادگستری خراسان دانست.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت دکتر محمدکاظم عمارتی به شرح زیر است:

«تخلف از قسم از آذربایجان تا خراسان»

پس از دعوت از رئیس وقت مرکز ماده صد و هشتاد و هفت قانون برنامه سوم توسعه و یک کارآموز عضو این مرکز به جایگاه در مراسم جشن استقلال و تحلیف کارآموزان محترم وکالت کانون وکلای آذربایجان شرقی، یکی از وکلای این کانون، با «بی صاحب خواندن» دومین کانون وکلای دادگستری کشور، به این رویداد اعتراض کرد؛

ریاست کانون وکلای آذربایجان شرقی نیز، حق شکایت را مانند حق انتقاد از حقوق اشخاص شمرد و (احتمالا با صاحبخانه دانستن خود) رسیدگی به تخلف از قسم وکیل منتقد را از دادسرای انتظامی کانون متبوع درخواست نمود که موجی از انتقاد در سراسر کشور – از جمله انتقاد ریاست محترم پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز و یکی از اعضای هیئت مدیره فعلی این کانون – را برانگیخت.

در این میان دکتر شیخ اسلامی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی و جنوبی که مواضع علمی و حرفه ای ایشان همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است، ضمن ابراز امیدواری برای حل مسالمت آمیز این اختلاف، دارندگان صدای بلند در فضای مجازی را لزوما «عاقل و منطقی ندانست» و برخی را« شاخ و غول های کم مایه و موج سوار» معرفی کرد که باید با تدوین شیوه نامه معیار اخلاق حرفه‌ای، از «قلدرسازی سایبری» آنان جلوگیری نمود.

دیدگاه و بیان دکتر شیخ الاسلامی، دامنه انتقادات وارد بر ریاست کانون وکلای آذربایجان شرقی را به سمت و سوی کانون وکلای دادگستری خراسان کشاند؛ به گونه‌ای که مدیران صفحه های اینستاگرامی فعال حرفه‌ای با دنبال کننده های پرشمار، با بازتاب این ادبیات، آن را به شدت مورد نکوهش قرار دادند.

با این مقدمه، با توجه به این که:

۱- در سوگندنامه وکیل دادگستری آمده است که

شرافت خود را وثیقه سوگند به خداوند متعال قرار می‌دهد تا:

  • الف) قوانین و نظامات را محترم شمارد.
  • ب) جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته باشد.
  • ج) برخلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهاری نکند.
  • د) نسبت به اشخاص با رعایت احترام رفتار کند. ه) از کینه توزی و انتقام جویی بپرهیزد.

۲- قانون منقضی شده ی برنامه سوم توسعه، به قوه قضاییه اجازه داد تا به دانش آموختگان حقوق، پروانه تاسیس موسسه مشاوره حقوقی بدهد و این مشاوران، در امور مراجعین، اجازه وکالت را داشته باشند؛ در نتیجه، تاسیس مرکز مشاوران، دادن پروانه وکالت به متقاضیان ثبت موسسه مشاوره و تغییر نام مرکز خویش ساخته به مرکز وکلا، به موجب آیین نامه های کاملا غیر قانونی رئیس قوه است که تصمیمات غیر قانونی اش، فراتر از مقدسات و تصمیمات تمام مراجع قانونی، قابل شکایت و اعتراض و ابطال در هیچ مرجعی نیست.

بنابراین؛
دعوت از کارآموز مرکز (ولو سمت ریاست دانشکده حقوق واحد تبریز و ممتحن اختبار کانون را داشته باشد)، به جایگاه اهدای لوح و پروانه به اعضای مرکز قانونی و مستقل، با هیچ یک از قوانین و نظامات، معیارهای حق و شرافت وکالت که همه در سوگندنامه آمده، سازگار نیست و شکایت از وکیل منتقد رفتار غیر قانونی، چیزی فراتر از کینه توزی و انتقام جویی که آقای رئیس، به پرهیز از آن سوگند شرافتمندانه یاد نموده است، تداعی نمی کند.

در نهایت، انتظار عموم وکلا این است که:

 هیات مدیره محترم کانون وکلای وزین و خردمند دادگستری آذربایجان شرقی، ریاست کانون متبوع را به جبران دو خطای روی داده در مراسم و شکایت پس از آن رهنمون و در صورت پافشاری ایشان، برای دفاع از استقلال کانون وکلای دادگستری، بزرگوار را از سمتش برکنار و به آرامش فضای ملتهب فعلی کمک کنند.

 هرچند آقای دکتر شیخ الاسلامی ممکن است نظر خود را شخصی و غیر مرتبط با هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان معرفی کنند، از آن جا که ایشان با اصلاح صفحه اینستاگرامی، خود را عضو هیات مدیره این کانون معرفی نموده اند، هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان نیز مانند همه پیشکسوتان، با دعوت همکاران منتقد به رعایت احترام و نیز دعوت ریاست کانون وکلای آذربایجان شرقی به بالا بردن سطح تحمل، بر شخصی بودن دیدگاه دکتر شیخ الاسلامی در مورد این رویداد تاکید و از هجمه بیشتر به کانون وکلای دادگستری خراسان پیشگیری کنند.

 از استاد و دوست ارجمندم دکتر شیخ الاسلامی که از سرمایه های سرآمد حقوق کیفری است و در استفاده از واژگان مورد نقد در صفحه خود -که ادبیات معاون کاریکاتوریست مرکز را تداعی می کند-، قطعا مرادشان غیر وکلا بوده است، پیرو درخواست های پیاپی در خصوصی و فضاهای نیمه عمومی نیمه خصوصی می خواهم در مدت باقی مانده به عنوان عضو هیات مدیره، دیدگاه و خواسته ی عموم موکلین (اعضای مجمع عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان) را بر دیدگاه های دلسوزانه ی شخصی خود مقدم و مرجح بشمارند و از شرمساری بیشتر ما پیشگیری کنند.

چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۱

منبع:  کانال تلگرام دکتر عمارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا