اخبار قوه قضاییهویژه

«لایحه جامع وکالت» در حال آماده شدن در معاونت حقوقی قوه قضاییه است

مصدق کهنمویی مطرح کرد: تدوین «لایحه جامع وکالت» پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وکلاپرس ـ معاون حقوقی رییس قوه قضاییه در سخنانی خبر از تدوین و پیشرفت لایحه جامع وکالت داد؛ لایحه ای که کانون های وکلای دادگستری از تدوین آن بی خبرند.

به گزارش وکلاپرس حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق در گفت‎‌ و گوی تفصیلی با میزان، ضمن بیان برنامه‌هایی که برای معاونت حقوقی و امور مجلس در نسخه ارتقا یافته سند تحول قوه قضائیه پیش‌بینی شده است، گفت: این معاونت در ۳۳ برنامه شامل دو برنامه کوتاه مدت، ۲۲ برنامه میان مدت و ۹ برنامه بلند مدت به عنوان نهاد مجری و در ۴۷ برنامه به عنوان نهاد همکار معرفی شده است.

«لایحه جامع وکالت» در حال تدوین در معاونت حقوقی قوه قضاییه است

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: حدود ۱۸عنوان لایحه و مقرره در این راستا در حال تدوین است و پیشرفت قابل توجهی داشته است. از جمله این موارد می‌توان به «لایحه جامع وکالت»، «لایحه اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی»، «لایحه حمایت از خانواده»، «لایحه کارشناسان رسمی دادگستری»، «لایحه اصلاح برخی از قوانین مرتبط با قوه قضائیه»، «لایحه امور حسبی»، «لایحه نحوه تشکیل و فعالیت مؤسسه حقوقی ارائه دهنده خدمات وکالتی»، «لایحه جامع داوری»، «لایحه اجرای احکام مدنی»، «لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی»، «لایحه اصلاح قانون نقل و انتقال دوره‌ای قضات»، «آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی»، «لایحه آیین دادرسی اداری»، «لایحه آیین دادرسی تجاری»، «لایحه جامع هزینه دادرسی» و «لایحه قانون مجازات اسلامی تعزیرات» و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: از محمد مصدق تا محمد مصدق

لایحه ای که کانون های وکلا از وجود آن بی خبرند

تدوین لایحه ای که دکتر مصدق کهنمویی خبر از تدوین آن در سال ۱۳۹۹ داده است، در حالی صورت گرفته است که مدیران نهاد وکالت از وجود آن بی خبر بوده و صرفا رییس کانون وکلای مرکز در جلسه ای خبر از تدوین و تهیه چنین لایحه ای در قوه قضاییه داده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از جلسه هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در بهمن ماه، دکتر جلیل مالکی این خبر را از قول حجت الاسلام پورمحمدی، وزیر اسبق دادگستری(در دولت دکتر احمدی نژاد)، نقل و از تنظیم و تهیه چنین لایحه ای بدون مشورت با کانون وکلای دادگستری چنین ابراز نگرانی کرده بود:

حسب اعلام آقای پورمحمدی ظاهراً لایحه‌ای تحت عنوان لایحۀ جامع وکالت در حوزۀ معاونت حقوقی قوۀ قضاییه در دست تهیه است.

آقای دکتر مالکی ضمن ابراز نگرانی از تهیۀ لوایح مرتبط با نهاد وکالت بدون اطلاع و دخالت کانون‌های وکلای دادگستری اظهار داشتند هر لایحه و یا طرحی که بدون مداخله و مشورت کانون وکلا تهیه شود از نظر جامعۀ وکالت پذیرفته‌شده نیست و مؤکداً درخواست می‌شود در صورت صحت این امر، سریعاً کانون‌های وکلای دادگستری در جریان ماوقع قرار گیرند.

لایحه فعلی با لایحه جامع وکالت سال ۹۵ متفاوت است

لایحه ای که معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه خبر از تدوین آن داده است با لایحه جامع وکالت که سال ۱۳۹۵ به مجلس ارسال شد، متفاوت است.

لایحه قدیمی در آبان سال ۹۵ به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی بیشتر سپرده شد؛ لایحه ای که کلیات آن در ۲۴ آبان رد شد و از دستور کار این کمیسیون خارج گردید.

 لایحه جامع وکالت سابق را در اختبار مطالعه کنید.

حال باید دید مدیران نهاد وکالت که در حال نهایی سازی و ارسال پیش نویس لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری به قوه قضاییه می باشند، در قبال چنین لایحه ای که برخی مدیران قضایی خبر از آماده سازی و پیشرفت آن بدون مشورت با نهاد وکالت داده اند، چه موضعی خواهند گرفت؟

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. با سلام لایحه جامع وکالت یک لایحه خوبی هست و دو نهاد ک یک کار رو دارند انجام میدهند نباید ب صورت مجرا باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا