اخبار اسکوداویژه

تصویب مقررات مراحل کارآموزی وکالت طبق آیین نامه جدید در شورای اجرایی اسکودا

وکلاپرس- طبق متن منتشر شده از مصوبات جلسه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ شورای اجرایی اسکودا، سرفصل های آموزشی و مقررات مراحل کارآموزی وکالت طبق آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه به تصویب این شورا رسیده است.

روابط عمومی اسکودا مطابق معمول مصوبات شورای اجرایی اسکودا که امروز پنج شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شده است را به طور مجمل منتشر کرده است.

در بخشی از متن منتشر شده آمده است که «سرفصل های آموزش یو مقررات یکسان سازی و تدوین مراحل دوماهه، شش ماهه و هفت ماهه دوره کارآموزی تصویب و مقرر شد این مصوبه و ضمایم جهت طرح و تصویب به هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری از طریق رئیس اتحادیه ارسال گردد.»

ماده ۵۴ آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که تغییرات عمده ای در نحوه و مدت کارآموزی وکالت و همین طور امکان قبول وکالت در پرونده ها برای کارآموزان وکالت ایجاد کرده یکی از مواردی است که موجب نگرانی و اعتراض کارآموزان وکالت شده است.

طبق ماده ۵۴ کارآموزان وکالت باید در سه مرحله تکالیفی را انجام بدهند و فقط در مرحله سوم کارآموزی که اقلا ۸ ماه بعد از شروع کارآموزی آغاز می شود می توانند حداکثر تا ۵ پرونده در ماه قبول کنند.

در شیوه جدید کارآموزی وکالت، کارآموزان در مرحله اول باید در حداقل ۵۰ ساعت جلسات سخنرانی و کارگاه شرکت کنند و در پایان در یک آزمون کتبی نمره قبولی کسب کنند تا بتوانند وارد مرحله دوم کارآموزی بشوند.

این طور به نظر می رسد که سرفصل های مورد اشاره در مصوبه امروز شورای اجرایی اسکودا مربوط به همین موارد آموزشی و آزمون مرحله اول کارآموزی وکالت بوده است.

هرچند آن طور که تصریح شده است، احتمالا مقررات یکنواخت تفصیلی برای هر سه مرحله کارآموزی هم تدوین شده است که البته در این مرحله صرفا جنبه ارشادی و مشورتی دارد و پیش از تصویب در هیات مدیره هر کانون، نسبت به کارآموزان همان کانون اثری ایجاد نخواهد کرد.

 

ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ رئیس قوه قضائیه:

کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام می‌دهد:

۱- مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به‌عمل‌آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل‌اعتراض در دادگاه عالی است.

۲-مرحله دوم: کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیراز ایام تعطیل) تمام‌وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

تبصره- تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند فوق بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۳- مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهند:

الف- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

ب- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

پ- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ت- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید می‌شود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲ ابطال خواهد شد.

تبصره ۲- کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا

مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۳- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه‌گانه فوق به نصف کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا