اخبار کارآموزی وکالت

توییت نقدعلی درباره پیگیری موضوع مستثنی شدن کارآموزان ۱۴۰۰ از ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا

وکلاپرس- حجت الاسلام نقدعلی با انتشار یک توییت از پیگیری موضوع مستثنی شدن کارآموزان ۱۴۰۰ از محدودیت موضوع ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا خبر داد.

محمدتقی نقدعلی رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا در گفتگویی با وبسایت خانه ملت که روز ۱۱ مهر ۱۴۰۲ منتشر شد مدعی شده بود که در نشستی با بهزاد پورسید معاون حقوقی قوه قضاییه، گفته شده است که کارآموزان ۱۴۰۰ از محدودیت مقرر در ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا مستثنی شده اند.

 رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلا، با اشاره به برگزاری نشستی بین اعضای این هیأت با بهزاد پورسید معاون حقوقی قوه قضاییه و مدیران این معاونت گفته بود: از معاون قوه قضائیه تقاضا شد که ضمن مدنظر قرار دادن وضعیت معیشت کارآموزان مشکل اتصال به سامانه سی ام اس حل و تمهیداتی اندیشیده شود که این عزیزان مانند کارآموزان سنوات قبل در محاکم دادگستری با لحاظ محدودیت های دوره کارآرموزی و تحت نظر وکیل سرپرست بتوانند اعلام وکالت کنند.

در گزارش خانه ملت به نقل از پور سید آمده بود: از وضعیت کارآموزان بی اطلاع نبوده ایم لذا در این راستا پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ را از شرایط ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی استثنا و علاوه بر آن اجازه اخذ پرونده از طریق اتصال به سامانه سی ام اس برای این افراد فراهم می شود که جزئیات این موضوع ظرف روزهای آتی از طریق این معاونت اعلام می شود.

بیشتر بخوانید:

با این وجود، روز گذشته نقدعلی در اظهارنظر توییتری جدید نوشت: «پیرو اطلاع رسانی قبلی درباره استثنای کارآموزان ۱۴۰۰ ازمحدودیتهای ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون، سرنوشت ایشان را مجددا از آ دکتر پورسید جویا شدم، فرمودند مقرر شده با کانونها مذاکراتی شود و به زودی اعلام شود. امیدوارم کانونها مخالفت نکرده، زمینه اشتغال این عزیزان فراهم شود»

طبق تبصره ۲ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰، کارآموزان وکالت فقط در مرحله سوم کارآموزی زیر نظر وکیل سرپرست می توانند به جز در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، وکالت کنند.

پیش از تصویب آیین نامه جدید لایحه استقلال، کارآموزان وکالت از آغاز کارآموزی می توانستند زیر نظر وکیل سرپرست و با رعایت محدودیت‌هایی وکالت کنند.

کارآموزان آزمون وکالت ۱۳۹۹ که شروع کارآموزی آنان مصادف با تصویب آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ بود، پس از اعتراض و کشمکش هایی از شمول آیین نامه خارج شدند و مقرر شد طبق آیین نامه سابق، مراحل کارآموزی شان را طی کنند.

کارآموزان پذیرفته شده در آزمون وکالت ۱۴۰۰ که با تاخیر در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، نخستین گروه از کارآموزان وکالت هستند که کارآموزی شان را مطابق آیین نامه جدید مصوب ۱۴۰۰ انجام می دهند.

‫۶ دیدگاه ها

  1. چقدر زشته که برای حق اشتغال کار آموزان نماینده مجلس باید بیاد وسط از حقشون دفاع کنه، کانونهای وکلا دیگر خانه وکلا نیست، بلکه مقر دشمن وکلاست، برعکس شده، عوض اینکه کانونها از حق اعضا دفاع کنن نماینده مجلس باید نگران حقشون باشه

  2. آخهههه. آقای نقدعلی قبلا میگفتن همینه و جز این نیست و آیین نامه ابطال شده و … حالا امیدواره کانون مخالفت نکنه. مرسی ک داری راه میای. لطفا به متخصص احترام بذار. این حرف حضرت آقاست . همیشه ایشون تاکید میکنن از متخصص راهنمایی بگیرید و ب مجلس تاکید دارن بیشتر از لایحه استفاده بشه به جای طرح. چون لایحه تخصصی هست. امیدوارم مجلس انقلابی هم این حرف آقارو آویزه ی گوششون کنن. سپاس فروان از آقای نقدعلی که به فکر کار ما ۱۴۰۰ ها هستن❤️‍🩹🙏

  3. سلام
    اگر قانون، آیین نامه … و محدودیتهای آن خوب هست
    چرا باید تبعیض قائل شد.؟؟

    اگر که هم که مکرد قبول نیست حذف شود.

    مشکلات ایجاد شده توسط نمایندگان را باید بقیه تحمل کنند.

  4. باسلام خدمت نماینده محترم جناب اقای نقدعلی ..نورچشم مجلس انشالله همواره همانند خورشید بدرخشید و ورودیهای ۴۰۲ رو هم مدنظر وعنایت عالی قرار دهید و حذف بند ماده ۵۴ ایینامه هم شاملشان شود . با سپاس فراوان از پیگیریهای مکرر شما.و نظارت بر کانونها .🙇💐💐💐💐💐💐💐💮💮

  5. شما فقط دلتون خوش هست که میخواهید مجوز بگیرید ولی نمیدونید با این اوضاع اجاره دفترتونم در نمیاد ، با مجوز گرفتن فقط باید مالیات بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا