اخبار

وکیل مدافع سعید مرتضوی: بی‌گناهی دادستانی که تمام هم و غمش حفظ امنیت شهری بود، ثابت شد

وکلاپرس- سعید مرتضوی،‌ دادستان پیشین تهران با حکم شعبه یک دیوان عالی کشور از اتهام معاونت در قتل (در ماجرای بازداشتگاه کهریزک) در جریان اعتراضات سال ۸۸ تبرئه شد.

به گزارش وکلاپرس شعبه اول دیوان عالی کشور، سعید مرتضوی،‌ دادستان پیشین تهران را از اتهام معاونت در قتل با استناداتی از قبیل «دو نفر دیگر از همکاران وی که در این امر دخیل بوده اند و از اتهام معاونت در قتل تبرئه شده اند»، تبرئه کرد.

منتفی شدن اتهام معاونت در قتل

سعید ایوبی وکیل مدافع سعید مرتضوی در تشریح رای صادره از سوی دیوان عالی اعلام کرد: «استدلال قاضی شعبه یک دیوان عالی این بوده که” انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به‌خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نام‌برده که عملا در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند.

همچنین در بخش دیگری از رأی نیز آمده که سعید مرتضوی در دادنامه صادرشده در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل منتفی شده است.»

وکیل مدافع سعید مرتضوی در خصوص جزییات پرونده اعلام کرد: دوسال پیش موکلم درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را کرده بود تا ریاست محترم قوه قضاییه پرونده را شخصا مورد بازبینی قرار دهد که خوشبختانه با نظر دیوان عالی موکلم از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد.

بیشتر بخوانید: وکیل خانواده روح الامینی: درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی رد شد

صدور رای به منظور اعاده حیثیت

ایوبی در خصوص صدور رای دیوان بعد از تحمل ۱۷ ماه حبس بیان داشت: «صدور رای دیوان به منظور اعاده حیثیت از موکلش بوده است و اینکه مشخص شود که او در اتفاقی که در کهریزک افتاده بی گناه بوده است.

حکمی علیه یک دادستانی صادر شده که تمام هم و غمش حفظ امنیت شهری بوده است

وکیل سعید مرتضوی ادامه داد: اگرچه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است ولی برای این است که اکنون در تاریخ قضایی می ماند حکمی علیه یک دادستانی صادر شده که تمام هم و غمش حفظ امنیت شهری بوده ولی به جای تقدیر دو سال تحمل حبس کرده است و بعد از دو سال حبس به این نتیجه رسیدند که او بی گناه بوده است.»

آزادی پیش از موعد سعید مرتضوی به علت حسن رفتار

 اسفندماه سال ۹۶، میرمجیدطاهری وکیل مدافع اولیای دم روح الامینی از ارسال حکم دو سال حبس مرتضوی در پرونده کهریزک به شعبه دوم اجرای احکام ناحیه ٢٨ دادسرای کارکنان دولت خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

 و پس از آن مرتضوی برای گذراندن حکم دو سال حبس خود به زندان منتقل شد اما به دلیل آن‌چه حسن رفتار خوانده شد بعد از گذراندن حدود ۱۷ ماه و در مهر سال ۹۸ از زندان آزاد شد.

متن کامل دادنامه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۶ شعبه اول دیوان عالی کشور به شرح زیر است:

رای دادگاه

اساس و مبنای انتساب اتهام معاونت در قتل به آقای سعید مرتضوی این است که وی با اقدامات غیرقانونی افراد را در بازداشتگاه کهریزک بازداشت نموده و با علم به اینکه محل مزبور برای نگهداری متهمین قانونی نبوده مقدمات جرایم اتفاقی (قتل) را فراهم و تسهیل کرده است.

قابل ذکر است در خصوص اتهام معاونت در قتل درباره وی قبلا قرار منع تعقیب صادر شده بود ولی متعاقباً با اعتراضات به عمل آمده بزه بازداشت غیرقانونی را از مقدمات معاونت در قتل تلقی و از حیث معاونت در قتل مجدداً تعقیب و کیفرخواست صادر و سرانجام به مجازات حبس محکوم گردیده است این در حالی است که

اولاً: وقتی معلوم نیست چه کسی قاتل است و اصولاً کسی به عنوان مباشر جرم شناسایی شده یا خیر و آقای سعید مرتضوی چه اطلاعی از قصد مباشر داشته انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نامبرده که عملاً در اقدامات مورد نظر دخیل بوده اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند.

ثانیا؛ نامبرده از اتهام معاونت در قتل دو نفر متوفی دیگر که وضعیت مشابه داشته‌اند تبرئه شده از طرفی نامبرده به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۰/۴/۱۶- ۹۲۳۳۵۹ از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی برایت حاصل نموده است و با این وصف، اساس و مبنای اتهام انتسابی (معاونت در قتل) منتفی گردیده.

لذا با اعلام اینکه نظر گروه مشاورین محترم حوزه معاونت قضایی بر مخدوش بودن دادنامه معترض‌عنه که به موافقت ریاست محترم قوه قضاییه رسیده صایب است از این رو مستندا به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ضمن نقض دادنامه شماره ۹۶/۹/۵- ۲۰۱۰۸۹ صادره از شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و نیز دادنامه شماره ۹۴/۵/۲۴-۶۰۰۱۰۱ شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در آن قسمت که آقای سعید مرتضوی به مجازات حبس بابت معاونت در قتل محکوم شده است مشاراله از اتهام مزبور تبرئه می گردد. این رای قطعی است.

شعبه اول دیوان عالی کشور

رییس: سیداحمد مرتضوی مقدم          مستشار: عنایت حیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا