تاریخچهویژه

دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی درگذشت

وکلاپرس- دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی، وکیل دادگستری و دانشیار بازنشسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در آستانه ۱۰۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.

به گزارش وکلاپرس دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی در سال ۱۳۰۳در شهر تاریخی- فرهنگی تبریز در خانواده یی که هدایت آن را پدری فرهیخته و تحصیلکرده بر عهده داشت، دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر خود سپری کرده و در سال ۱۳۲۱ به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۲۴ با ارائه رساله یی با موضوع «سیستم تمرکز و عدم تمرکز اداری» زیر نظر مرحوم دکتر سنجابی موفق به کسب درجه کارشناسی حقوق قضایی شد. پس از دانش آموختگی در مقطع کارشناسی، جهت تحصیل در مقطع دکتری عازم فرانسه شد و تحصیل را در دانشگاه سوربن پاریس پی گرفت.

در سال ۱۳۳۰ پس از دفاع از پایان نامه خود با موضوع بررسی تاریخی حقوق عمومی ایران باستان از ابتدا تا اوایل دوره ساسانیان موفق به اخذ درجه دکتری شده و به ایران بازگشت.

سمت های دکتر موتمنی

دکتر موتمنی طباطبایی در سالهای تحصیل در فرانسه در زمینه تاریخ حقوق نیز مطالعاتی داشته و مدرک دیپلم این رشته را اخذ نمودند و پس از بازگشت به ایران با تصویب دانشگاه تهران، تدریس در رشته تاریخ ایران در دانشگاه تبریز را از سال ۱۳۳۱ آغاز کردند و در کنار آن نیز به وکالت و مشاوره حقوقی سازمان بهداشت استان آذربایجان اشتغال داشتند.

ز جمله سمت‌های دکتر موتمنی طباطبایی در سالهای متمادی و ارزشمند فعالیت ایشان می‌توان به مشاور حقوقی سازمان بهداشت آذربایجان، وکیل و مشاور حقوقی شرکت ملی نفت ایران از سال۱۳۳۴ به مدت سیزده سال، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز ۴ سال معاونت اداری و مالی این دانشکده اشاره کرد.

دکتر موتمنی طباطبایی خالق آثار ارزشمندی در زمینه حقوق اساسی، حقوق اداری، حقوق تطبیقی، حقوق بشر و تاریخ حقوق به زبان‌های فارسی و فرانسه بود.

بیشتر بخوانید:

برخی از آثار دکتر منوچهر موتمنی طباطبایی

بعضی از آثار ایشان عبارت است از:

‫۴ دیدگاه ها

  1. غریق رحمت و مغفرت الهی باشند، تسلیت به خانواده معزا،خویشاوندان و دوستان آن دانشمند معظم.

  2. درگذشت جناب استاد دکتر منوچهرمؤتمنی طباطبایی تبریزی ؛ ستاره فروزان علم حقوق عمومی که به حق منشا تربیت چند نسل از اساتید فرهیخته حقوق کشور است را خدمت خانواده محترم ؛ همکاران و تمامی اساتید گرانقدر و دانشجویان و وکلای عزیز تسلیت عرض می نمایم
    امید که آثار فاخر قلمی ایشان مورد مداقه و مطالعه بیش از پیش قرار گیرد.
    یاد و نامشان جاویدان

    1. جناب دکتر امینی زارع بزرگوار خداوند شما و همه اساتید نسل نو و دارای افکار علمی مترقی را حفظ کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا