اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نماینده مجلس: سازمان سنجش جایگاهی ندارد علیه طرح تسهیل مجوز کسب‌و کار اعلام موضع کند

وکلاپرس ـ علی خضریان، نماینده جوان و انقلابی مجلس شورای اسلامی، اظهار نظر معاون فنی و آمار سازمان سنجش در مورد غیر علمی بودن نصاب شناور طرح تسهیل را دارای شائبه فساد دانست.

به گزارش وکلاپرس، علی خضریان(سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس) در گفت و گو با ایسنا نسبت به وجود لابی های خارج از عرف حضور برخی از وکلا در مجلس علیه طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکارها هشدار داد و گفت: حضور پر تعداد و مستمر برخی وکلا در راهروهای مجلس نه برای بحث‌های کارشناسی و توجیه نمایندگان بلکه برای لابی سنگین علیه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است.

بیشتر بخوانید: اعلام رسمی سازمان سنجش مبنی بر غیر علمی بودن معیار ۷۰ درصد نمره یک درصد برتر آزمون وکالت

در بخش دوم طرح به توسعه خدمات حقوقی پرداخته شده است

 خضریان درباره بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس گفت: بخش دوم طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به بازار خدمات حقوقی یعنی حرفه‌های سردفتری، کارشناس رسمی و وکالت مربوط می‌شود و تلاش نمایندگان این است که با رفع انحصار در پذیرش این مشاغل، شرایط را برای توسعه خدمات حقوقی و دسترسی بهتر و با کیفیت‌تر مردم به این خدمات فراهم کنند.

خضریان تصریح کرد: ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزها مربوط به وکالت و شیوه پذیرش افراد در این حرفه می‌شود. در این بخش حدنصاب شناور به عنوان معیار قبولی در آزمون وکالت در نظر گرفته شده است تا هم سطح علمی داوطلبان سنجیده شود و هم امکان ایجاد انحصار از بین برود.

نصاب شناور در آزمون وکالت موجب نرمال شدن می‌شود

خضریان ادامه داد: مزیت حد نصاب شناور بر حد نصاب ثابت و مطلق این است که موجب نرمال شدن نتایج آزمون می‌شود و تاثیر سختی و آسانی آزمون را از بین می‌برد و موجب می‌شود هر کسی که برای قبولی تلاش کرده و حد نصاب ۷۰ درصد میانگین ۱ درصد برتر آزمون را کسب کرده، بتواند وکیل شود.

برخی وکلا در راهروهای مجلس به دنبال لابی سنگین برای عدم تصویب طرح تسهیل هستند

این نماینده مجلس با انتقاد از مواجهه بعضی وکلا با طرح تسهیل صدور مجوزها گفت: با این که هنوز فرصت بررسی مفاد مربوط به وکالت در طرح تسهیل صدور مجوزها نرسیده است اما برخی وکلا از یک ماه قبل در راهروهای مجلس حضور دارند و برای جلوگیری از رفع انحصار وکالت لابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: از «قیمت وکیل» تا «پرسه» مدیران نهاد وکالت در ادبیات خاص نایب رییس کمیسیون حقوقی مجلس

خضریان افزود: حضور وکلا در جلسات کارشناسی کمیسیون‌ها برای کمک به تدوین طرحی برای توسعه بازار خدمات حقوقی اشکالی ندارد اما واضح است که حضور پر تعداد و مستمر برخی وکلا در راهروهای مجلس نه برای بحث‌های کارشناسی و توجیه نمایندگان بلکه برای لابی سنگین علیه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است که این موضوع در شان مجلس نیست.

این شکل از حضور وکلا در مجلس نباید تکرار شود. به مسئول حراست مجلس گزارش کردم

خضریان درباره حضور مدیران نهاد وکالت و وکلای دادگستری در مجلس شورای اسلامی افزود: من موضوع حضور این وکلا در مجلس برای لابی‌های خارج از عرف را با مسئول حراست مجلس در میان گذاشتم تا معلوم شود که این افراد چرا و به چه شکل می‌توانند در یک ماه گذشته مستمرا در مجلس حاضر شوند و لابی کنند. این شکل از حضور وکلا در مجلس نباید تکرار شود، امیدوارم حراست مجلس این موضوع را به سرانجام برساند، من تا رسیدن به نتیجه آن را پیگیری می‌کنم.

نامه سازمان سنجش به اسکودا شائبه فساد را تقویت می‌کند

نماینده تهران در خصوص نامه اخیر سازمان سنجش پیرامون شیوه برگزاری آزمون وکالت نیز گفت: با توجه به اینکه نماینده رسمی دولت در نشست علنی مجلس به عنوان مدافع برگزاری آزمون‌های سردفتری، کارشناسی رسمی و وکالت به صورت حد نصاب شناور صحبت می‌کند، مخالفت بخش دیگری از دولت که اتفاقا جایگاه قانونی هم برای اظهار نظر در هنگام قانون‌گذاری ندارد، شائبه فساد را تقویت می‌کند. سازمان سنجش صرفا یک دستگاه اجرایی است که بر اساس قوانین، آزمون‌های مختلفی را برگزار می‌کند و این جایگاه را ندارد که علیه طرحی که مدت‌ها در مجلس و دولت کار کارشناسی بر روی آن انجام شده، اعلام موضع کند.

بیشتر بخوانید: سازمان سنجش تراز ۷۰ درصد یک درصد برتر آزمون وکالت ۹۹ و ۹۸ را اعلام کرد

وی ادامه داد: از نکات جالب توجه این نامه این است که با امضای یکی از کارمندان این سازمان و نه رییس آن در پاسخ به رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا منتشر شده است و حکایت از استمداد مدافعان حفظ رانت انحصار به کف روی آب در هنگام غرق شدن دارد. این موضوع ممکن است ناشی از روابط ناسالمی در پشت پرده باشد که مجلس قطعا آن را در تحقیق و تفحصی که از این سازمان در دست انجام است، پیگیری خواهد کرد. تلاش همکاران ما در مجلس این است که مفاد باقی مانده طرح تسهیل صدور مجوزها در این هفته به تصویب برسد و زنجیر انحصار از پای حرفه‌های حقوقی هم باز شود و خیل  فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بتوانند با رعایت صلاحیت‌های علمی، کسب و کار خود را آغاز کنند.

منبع: ایسنا

‫۷ دیدگاه ها

  1. درست می فرمایند . وقتی نماینده وزارت علوم و دولت در مجلس حضور دارند و موافق این طرح هستند که نباید یک سازمان زیر مجموعه نظر دهد . البته قابل توجه هست که خود سنجش اعلام نظر نکرده ولی با درخواست اسکودا پاسخ داده است . بدیهی است یک زیر مجموعه نمی تواند برای مجموعه بالادستی تعیین تکلیف کند .

  2. با سلام و احترام . بنظر بنده این موضوع ( استعلام اسکودا و پاسخ سنجش ) از اساس ایراد دارد . این دوستان باید نحوه آزمون را تغییر دهند و در دو یا چند مرحله آزمون را به انجام برسانند ( تستی و تشریحی ) و کف نمره آزمون رو هم ۵۰ درصد اعلام کنند که هرکس قبول شود وارد فاز دوم آزمون (تشرحی و مصاحبه ) شود . ضمنا نحوه انتخاب سئوالات و نظارت بر تصحیح و… نیز نباید در اختیار اسکودا باشد چون می تواند سئوالات را به گونه ای طرحی و غیر استاندارد ارائه کند که کسی موفق نشود . در این خصوص کمیسیونی مشترک شامل (کانون های وکلا . وزارت علوم . قوه محترم قضائیه ) باید کارشناسان و اساتیدی را انتخاب که بر این امر نظارت کند و مجلس محترم شورای اسلامی هم نقش ناظر عالی را ایفا کند . بنظرم قانون بایستی به همین نحو اصلاح شود که نه بحث ۷۰ درصد میانگین مطرح باشد مورد نظر مجلس و نه بحث غیر استاندارد کردن و پیچیده کردن سئوالات و شائبه مهندسی شده توسط اسکودا مطرح باشد . این بهترین شیوه برون رفت از این وضعیت است .

  3. خواب زده رو نمیشه بیدار کرد هرچی بهشون بگن این طرح ایراد داره اما اونا مث خواب زده هایی هستن که فقط فکر منافع خودشون و اقازاده هاشون هستن

  4. اقای نماینده شما چی؟شما جایگاهی دارید که برای رشته ای که ازش سر در نمیارید تصمیم بگیرید؟

  5. این تراز منصفانه ای است بسیاری از وکلا قبل از سال ۹۲ با همین تراز قبول شده اند چون در آن سال ها سوالات به این دشواری و شرکت کننده و رقابت به این سختی نبود. چه بسا بعضی از آن وکلا امروز در زمره سران کانون وکلا در کشور هستند و مخالف طرح مجلس والله اعلم

  6. نمی دانم چه گناهی به در گاه خدا کردیم که هر کجا می دویم داغون می شود از رشته مهندسی که شغل نداشتم تغییر رشته دادم و حقوق خواندم و به زحمت از عهده ازمون وکالت برامدم حالا اینجا هم داغون شد دیگر نمی دانم چه کنم…. اقای نماینده همه اشتباه می کنند ولی شما درست می گویید ولی ازت یک درخواست دارم حداقل از داوطلبین وکالت نظرسنجی شود، اگر بیش از ۵۰ درصد موافق این طرح بودند ان را تصویب و اجرایی کنید.

  7. خدا به داد جان و مال و ناموس مردم برسد نتیجه تصویب این طرح بزودی زود مشخص میشود کارآموزان وکالت طول ۱۸ماه کارآموزی وکالت توان پرداخت ۶۰۰هزارتومان تمدید پروانه وکالت رو ندارند وای بحال وکلای طرح تسهیل کاش بجای وکیل کردن ورودی جدید وکیل یار تصویب میکردن تا وکلایی که نیاز به خدمات وکیل یار دارند اشتغال زایی نمایند انشالله شورای نگهبان ورود کنن با مخالفت این طرح وکلای بیکار به بازار نیان و باعث دلزدگی حقوق دانان جوان نشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا