اخبار بین المللی

اتحادیه اروپا در مسیر تدوین اولین قوانین هوش مصنوعی در جهان

وکلاپرس- هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است: ChatGPT و سایر نرم‌افزارها می‌توانند کارهایی را در عرض چند ثانیه انجام دهند که انسان تا کنون در زمان کوتاه و با کیفیت بالا قادر به انجام‌ آنها نبوده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچه وله مارگرت وستاگر، کمیسر امور رقابت اتحادیه وستاگر در حاشیه نشست وزیران امور دیجیتال گروه هفت کشور صنعتی در تاکازاکی ژاپن، گفت که هفته گذشته کمیته‌های مسئول پارلمان اروپا پیش‌نویسی را درباره مقررات هوش مصنوعی به تصویب رسانده‌اند.

پرسش اینجاست که آیا بسیاری از مشاغل در آینده حذف خواهند شد زیرا ماشین‌ها می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند؟ آیا هنوز به وکیل، کارمند مالیاتی، روزنامه‌نگار، مکانیک خودرو یا قصاب نیاز داریم؟ هوش مصنوعی چه ریسک‌هایی در بر دارد و چگونه باید با کاربردهای دوگانه آن برخورد کرد؟

اتحادیه اروپا در حال تدوین قوانین مربوط حوزه هوش مصنوعی است.

مارگرت وستاگر، کمیسر امور رقابت اتحادیه در رابطه با تدوین قوانین مربوط به هوش مصنوعی می‌گوید، الزام به برچسب‌گذاری تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از جمله برنامه‌ریزی‌هاست.

وزیر کار آلمان: تحولاتی همانند در انقلاب صنعتی

هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان، تحولات کنونی را با انقلاب صنعتی مقایسه کرده و به نشریه “تاگس‌اشپیگل” گفته که تا حدود ده سال دیگر هوش مصنوعی در هر شغلی نقش ایفا خواهد کرد. این امر در مورد مشاغل و فعالیت‌هایی که هنوز باورش سخت است نیز صدق می‌کند.

وزیر کار آلمان خواستار تنظیم مقررات مربوطه شده تا در نهایت این هوش مصنوعی باشد که به خدمت مردم می‌کند و نه برعکس.

درخواست برای تحقیقات گشوده برای افکار عمومی

میشائئل بِتز، رئیس انستیتوی هوش مصنوعی در دانشگاه برمن، خواستار تحقیقات باز در این حوزه شد. او گفت، مهم است مردم بدانند چه چیزی در حال تحقیق است. این امر همچنین شامل کسب نظر از پژوهشگران حوزه اخلاق و اجتماع در مورد توانمندی‌ها و ریسک‌ها و بهترین راه برخورد با آنها است.

بیشتر بخوانید:

این پژوهشگر می‌گوید، مشخص است که هر فناوری که باعث پیشرفت می‌شود ریسک کاربرد دوگانه را نیز در بر دارد. به عنوان مثال، پهپادها می‌توانند در بلایای طبیعی بازماندگان را بیابند و نجات دهند، اما می‌توان آن‌ها را به سلاح مجهز کرد و انسان‌ها را کشت. بنابراین، باید دانشجویان و دانش‌پژوهان جوان را به گونه‌ای آموزش که با آگاهی کامل با این گونه ریسک‌ها و خطرات برخورد کنند.

بیت‌کام: هوش مصنوعی می‌تواند صنعت فناوری چین را ترمز کند

بنا به ارزیابی اتحادیه حوزه الکترونیک Bitkom، هوش مصنوعی به مشکل بزرگی برای صنعت فناوری چین بدل خواهد شد.

برنهارد روهلِدِر، مدیرعامل ارشد این اتحادیه به نشریه آلمانی “بیلد ام زونتاگ” گفته است که هوش مصنوعی به آزادی بیان و کثرت‌گرایی نیاز دارد، زیرا در غیر این صورت امکان یادگیری ندارد. نظام سانسور در چین وظایفی را در برابر این گونه برنامه‌ها می‌گذارد که قابل حل نیستند.

بسیاری از حوزه‌های حرفه‌ای تغییر خواهند کرد

ینس زودِکوم، اقتصاددان آلمانی در مصاحبه با رادیو SWR آلمان می‌گوید که یک شغل به طور معمول از مجموعه کاملی از وظایف تشکیل شده است. برخی از مشاغل به راحتی قابل جایگزینی هستند، برخی دیگر نه. اگر یک فناوری بخشی از وظایف یک حرفه را به عهده بگیرد، افراد می‌توانند روی قسمت دیگر تمرکز کنند که اتوماتیزه کردن آن چندان آسان نیست، “یعنی هر آن چیزی که در وهله نخست با رابطه میان‌کُنشی انسانی سر و کار دارد، از جمله به ارتباطات، خلاقیت، برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت مربوط می‌شود”، قابلیت اتوماتیزه کردن ندارد.

از نظر این اقتصاددان، در اصل، این کار باعث افزایش بهره‌وری در یک شغل نیز می‌شود، زیرا به سادگی می‌توان یک بسته کامل بسیار بهتر، حاصل از کار انسان و ماشین ارائه داد.

با این حال، در صورتی که انسان‌های هر چه بیشتری از هوش مصنوعی استفاده کنند، این امر می‌تواند به یک مشکل واقعی تبدیل شود. آنچه در این بحث نباید نادیده گرفت، این است که هوش مصنوعی هنوز به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد. این امر به پایگاه‌های عظیم سرور با رایانه‌هایی نیاز دارد که برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات، هزینه بهره‌برداری از “چت‌جی‌پی‌تی” بیش از ۷۰۰هزار دلار در روز برآورد می‌شود.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا