اخبارویژه

معاون اول قوه قضاییه: وکلا باید منظور از آزادی مشروع را تبیین و سهم قوه قضائیه در گسترش آن را احصا کنند

وکلاپرس ـ معاون اول قوه قضائیه در سخنانی خواستار ایفای نقش وکلای دادگستری در تبیین آزادی های مشروع شد و از ویژگی های وکلای در تراز انقلاب اسلامی گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، مراسم تحلیف ۱۶۷۰ نفر از کارآموزان مرکز وکلای استان تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه و فرامرز فرهادی رئیس هیئت مدیره مرکز وکلای استان تهران برگزار شد.

حجت السلام والمسلمین مصدق کهنمویی در این مراسم با گرامیداشت یاد روسای اسبق مرکز وکلای قوه قضاییه از خدمات ارزنده این مجموعه از جمله طرح وکالت در مساجد و خدمات قضایی عمومی که در این دوره انجام شده تقدیر کرد و گفت: مرکز وکلا یکی از بازو‌های نظام قضایی برای اجرای عدالت و تامین است. وی همچنین نقش انکار ناپذیر وکلا در کمک به قاضی برای کشف حقیقت را یادآور شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: جامعه نیازمند وکلایی در تراز انقلاب اسلامی است و همکاری دو نهاد مرکز وکلا و کانون وکلا در جذب و ارائه‌ی خدمات وکالتی دوشادوش یکدیگر، برخی تحرکات نفاق آمیز را از بین خواهد برد.

حسین میرمحمد صادقی و محم مصدق کهنمویی
حسین میرمحمد صادقی و محمد مصدق کهنمویی

جت الاسلام والمسلمین مصدق در خصوص معیار‌ها و ویژگی‌های یک وکیل در تزار انقلاب گفت: در درجه اول وظیفه یک وکیل دفاع همه جانبه از مظلوم و کسی است که حقش ضایع شده است.

وی ادامه داد: مسئولیت پذیری در ایفای نقش در حوادث پیرامونی جدای از وظایف شخصی و وکالتی که مثال بارز آن اظهارنظر، فعالیت و پیگیری حوادث روز از جمله همین حادثه تروریستی اخیر شاهچراغ از جمله دیگر اقدامات است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های وکیل جسارت و شهامت در اظهارنظر است. وکیل هنگامی که به بی حقی موکل میرسد، باید حق محوری را اساس قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

وی یکی از مسئولیت‌های وکلا را تبیین آزادی‌های مشروع در جامعه و قوه قضائیه دانست و گفت: وکلا هستند که باید منظور از آزادی مشروع را تبیین و سهم قوه قضائیه در گسترش آزادی‌های مشروع را احصا کنند و در این راستا برای احیای حقوق عامه نیز کمک کننده و مطالبه گر باشند.

وی ادامه داد: اصولا تعریف حقوق عامه باید روشن شود و وظیفه‌ی مدعی العموم در این خصوص مشخص شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: وکلا برای شناخت مفسدین اقتصادی و به خصوص شناسایی دانه درشت‌ها باید به دستگاه قضایی کمک کنند که این از رسالت‌های یک وکیل در تزار انقلاب است.

در ادامه فرامرز فرهادی رئیس مرکز وکلای استان تهران گزارشی از عملکرد کمیسیون کارآموزی و کمیسیون معاضدت در سال اخیر ارائه و گفت: در استان تهران ۶۱۰۰ نفر کارآموز داریم که از این تعداد ۱۶۷۰ نفر مربوط به آزمون ۱۴۰۱ بوده اند که فرایند ثبت نام و برگزاری کلاس‌های توجیهی آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی تقریبا در ۴۸ روز کاری انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از مراسم تحلیف دوره کاراموزی آغاز می‌شود، گفت: در کمیسیون معاضدت هم خدمات مردمی در خصوص وکالت‌های تسخیری و معاضدت دادگستری در حال انجام است.

در ادامه فرهادی با اشاره به سوگندنامه وکالت از حساسیت ویژه‌ی عمل به مفاد آن را تشریح کرد و گفت: مقررات وکالت به شکلی جدی از سوی کاراموزان باید رعایت شود.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا