اخبار قوه قضاییهویژه

معاون اول قوه قضائیه: نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم/ اینکه برخی در مرکز وکلا بگویند وکلای کانون وکلا با نظام زاویه دارند، حرف نادرستی است

وکلاپرس ـ معاون اول قوه قضائیه با تکرار مواضع قبلی خود اعلام کرد نیازمند وکیل در تراز انقلاب هستیم و کسانی را که در پی ایجاد اختلاف بین مرکز وکلا با کانون وکلا هستند، خائن دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمد مصدق ( معاون اول قوه قضائیه ) در همایش بزرگداشت روز پاسداشت حقوق عامه گفت: قدمت تشکیل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بیش از ۲۰ سال است که در این مدت خدمات شایانی ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

وی با قدردانی از تمامی رؤسای سابق این مرکز ادامه داد: وکیل کلمه مقدسی است که همه موظف پاسداشت قداست این کلمه هستیم. این کلمه در تمامی نظام‌های حقوقی دنیا به ویژه در نظام جمهوری اسلامی ایران باید از قداست ویژه برخوردار باشد.

متأسفانه گاهی برخی از رفتارها منجر به کاهش قداست وکلا شده است

معاون اول قوه قضائیه گفت: در اصل ۳۵ قانون اساسی به حق دسترسی به وکیل اشاره شده است و در مصوبه تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۰ به قداست کلمه وکیل اشاره شده است. وکلا باید احترام خود را داشته باشند. قاضی و وکیل در جامعه باید به نوعی رفتار کنند که آحاد جامعه متوجه تفاوت و قداست آنها شوند. متأسفانه گاهی برخی از رفتارها منجر به کاهش قداست وکلا و قضات شده است.

مصدق خاطرنشان کرد: دو نوع رویکرد نسبت به وکالت وجود دارد، یک رویکرد سیستم رسیدگی به جرم که در این سیستم محدودیت‌هایی برای حضور وکیل ایجاد می‌کنند اما در سیستم دوم، رویکرد دادرسی عادلانه است که بیشتر رویکرد سیستم کشور ما است، در این رویکرد احقاق حق مطرح است. برخورداری از وکیل به عنوان یک حق دفاعی است که باید آن را پاس بداریم.

امروز جامعه ما نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی است

وی با اشاره فلسفه وکالت دادگستری افزود: وکیل دادگستری با وکیل مدنی متفاوت است. وکیل دادگستری یک وطیفه فراتر از دفاع از شخص دارد که آن شامل دفاع از حقوق مردم و حقوق عامه می‌شود. امروز جامعه ما نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی است. امروز جامعه از وکلای دادگستری انتظاراتی دارند. گاهی مطالبی در خصوص مرکز وکلا مطرح می شود که من شرم دارم آنها را بیان کنم. کسانی که بخواهند بین مرکز وکلا و کانون های وکلا اختلافی ایجاد کنند، آنها خائن هستند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: اینکه افرادی در مرکز وکلا بگویند وکلای کانون دادگستری با نظام زاویه دارند، حرف نادرستی است. دوستانی که حرف های بی‌موردی را مطرح می‌کنند، باید تجدید نظر کنند.

مصدق خاطرنشان ‌کرد: ما امروز نیازمند وکیل در تراز انقلاب اسلامی هستیم. یکی از ویژگی‌های وکیل در تراز انقلاب اسلامی، دفاع از مظلوم و کسی است که حق او ضایع شده است.

وی ادامه داد: ده‌ها سال است که حقوق مسلمانان فلسطین ضایع می‌شود، جامعه انقلابی انتظار دارند که جامعه وکلا در این موضوع بصیرت‌افزایی کنند‌. یکی از موضوعاتی که جامعه ما مبتلا است، موضوع حجاب است‌.

تذکر به افرادی که حجاب درستی ندارند، وظیفه آحاد مردم است

معاون اول قوه قضائیه سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حجاب ادامه داد: این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی است. بسیاری از افرادی که حجاب درستی ندارند، غافل هستند. اگر این افراد بدانند که پشت برداشتن حجاب‌ها چه سرویس‌هایی وجود دارند، حتماً این کار را نمی‌کنند. اساسا تذکر به افرادی که حجاب درستی ندارند، وظیفه آحاد مردم است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: جسارت و شهامت در اظهار نظر در فرآیند رسیدگی از ویژگی‌های وکیل در تراز انقلاب اسلامی است. وکلا باید در ارائه طرح برای سرمایه‌گذاری در ایران کمک کنند‌. به عنوان معاون اول قوه قضائیه اعلام می‌کنم که ایرانیان خارج از کشور می‌خواهند در کشور سرمایه‌گذاری کنند، امنیت خواهند داشت.

وی گفت: امروز تمامی ما در عرصه امنیت ملی وظایفی بر عهده داریم. در موضوع تیک تاک که توسط مجلس آمریکا دنبال می‌شود، جناح راست و چپ ندارند، همه یک صدا در برابر او ایستادند. ما باید به امنیت ملی توجه داشته باشیم.

حضور مهمانان ویژه در مراسم

این خبر می‌افزاید؛ رونمایی از تمبر پاسداشت حقوق ‌عامه، تقدیر از پدر و مادر شهید احمدی روشن، تقدیر از نخستین دریافت‌کنندگان پروانه وکالت و کارشناسی رسمی از مرکز وکلا، تقدیر از رؤسای سابق مرکز و برخی از مدیران قوه قضائیه، برخی همکاران مرکز وکلا، خیّرین و … از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. همچنین اعلام شد که به همت وکلا، ۱۷ زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شدند.

گفتنی است؛ مراسم گرامی‌داشت سالروز تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و روز پاسداشت حقوق عامه، عصر امروز شنبه ۱۹ فروردین با حضور حجت‌الاسلام محمد مصدق؛ معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام عبداللهی؛ رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، حجت‌الاسلام احمد پورخاقان؛ رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، امین‌حسین رحیمی؛ وزیر دادگستری، احمد اصانلو؛ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی بهادری‌جهرمی؛ سخنگوی دولت، طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی؛ رئیس مرکز تحول قوه قضائیه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات اجرایی، کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. از قدیم گفتن اول یه سوزن به خودت بزن بعد یک جوالدوز به دیگران، بهتره به برخی قضات خودتان بگویید انقدر راحت قوانین را زیر پا نگذارند، و حقوق مردم را رعایت کنند

    1. لطفاً نقش دعاوی واهی و بی اساس و دادخواست های بی سر و ته مطروحه از طرف برخی وکلا را هم مد نظر قرار دهید

  2. وکالت برای جوامع پیشرفته هستش.با فرهنگ ایلیاتی مردم ایران سازگاری نداره.مگه چند ساله ایران از عهد حجر در اومده؟بعد از زوال قاجارها اونم به زور حکومت پهلوی ایران رو به مدرن شدن رفت.

    1. تنها دلیلی که قانون برشمرده تا بتوان سند رسمی را نادیده گرفت، اثبات جعلیت سند است، لذا فتوکپی آن هم بدون ارائه اصل، چگونه می تواند مانع اعتبار سند رسمی شود؟ حتی اگر اصل هم بود و جعلی بودن امضا را هم نادیده بگیریم، سند عادی هم حساب کنیم در بحت تعارض اسناد، سند با تاریخ مقدم معتبر است نه سند با تاریخ موخر، چه برسد که سند با تاریخ موخر عادی و سند قبل تر، رسمی باشد، چرا این تخلفات راحت توسط برخی قضات انجام می شود؟

  3. تراز انقلابی یعنی چی؟! جناب مصدق بهتر است که جنابعالی یک بار قسم مراسم تحلیف رو بخونی که وکیل دادگستری در اون مراسم وجدان بیدارش رو چند بار وثیقه میزاره که به طور مطلق طرفدار حق و حقیقت باشه چه در ایران و چه در هر جای دیگر از این جهان خاکی!
    پس از لحاظ فقهی و اصولی هم که به این قضیه نگاه کنیم حرف شما تحصیل حاصل است و فقط با جملات اونم به صورت ناشیانه بازی می‌کنید که متأسفانه از این جهت هم بلد نیستید!

  4. قوه قضاییه لطفا فکری برای اعتبار اسناد رسمی بنماید با وجود لایحه موسوم به اعتباربخشی اسناد رسمی در مجلس، متاسفانه قضات به راحتی از اجرای مفاد اسناد رسمی در دادگاهها حتی با یک فتوکپی جعلی خودداری می کنند

  5. سوال این است که آیا واقعا بندهای تصویب شده لایحه اعتبار بخشی به مفاد اسناد رسمی، مبنی بر «محکوم شدن هر قاضی که مفاد اسناد رسمی را بدون دلیل قانونی اعتبار ندهد، به سه ماه انفصال تا انفصال دایمی و پرداخت خسارت به زیان دیده» ، آیا واقعا اینها عملی و اجرایی خواهد شد؟ یا باز هم فقط در حد قانون خواهد ماند؟ در پرونده یکی از بستگان، متاسفانه هفت هشت قاضی در دعاوی مختلف مرتبط با یک سند رسمی صلح معوض، آن را نادیده گرفته، و یک فتوکپی، دقت کنید یک فتوکپی با امضای جعلی که کارشناس هم گفته نمونه امضای طرف نمی باشد، و اصل فتوکپی هم هرگز به هیچ دادگاهی و یا کارشناس ارائه نشده است، و جالب تر اینکه تاریخ سند رسمی مقدم بر تاریخ آن فتوکپی است، که مفادش مغایر سند رسمی است، سند را کنار گذاشته اند، آخر این همه تخلف؟؟ فکری بفرمایید جناب مصدق

      1. در واقع بهتر بخواهم بیان کنم: قاضی ای که عمدا قوانین مصرح و مدارک معتبر را کنار بگذارد و کاملا غیر قانونی رای صادر می کند شاید مقاصد سیاسی ای دارد که عمدا مردم را عصبانی کند چون اتفاقا در همین جور قضات دیده ام و شنیده ام ، مواضع سیاسی ای دارند که بوی مخالفت دارد بعد هم قوانین کشور و حق مسلم افراد را زیر پا می گذارند گویا عمدا می خواهند مردم ناراضی باشند از دستگاه قضایی، امیدوارم توانسته باشم پارادوکسی که هست برسانم

        1. دقیقا همینطور هستش بانو،من به شخصه در چندین پرونده‌ام چنین فعل و انفعالاتی رو از سوی اکثریت قضات و حتی کارکنان اون ها دیدم ، سر همین موضوع می دونید چقدر اقدام کردم ،بی فایده است همانند کوبیدن آب در هاونگه،این ها اگر آشکارا قانون شکنی میکنن و این همه جسارت و گستاخی پیدا کردن فقط یک معنی میده تو دستگاه قضا شبکه مخالفین تشکیل‌ شده .نمی‌فهمم پس وزارت اطلاعات داره چیکار میکنه چرا این خائنین رو شناسایی نمی کنن؟؟؟؟؟؟؟

  6. وکیلی که خواست نظام سیاسی یک کشور باشد مترسکی بیش نیست.وکیل باید مستقل باشد و زاویه داشتن با نظام یعنی پاک بودن وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا