اخبار مجلس شورای اسلامی

نماینده مجلس: هیچ کس در این کشور باور نمی‌کند که اقدامات وکلا در مقابله با قانون تسهیل، در راستای نگرانی و احقاق حقوق مردم باشد

وکلاپرس– محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با بیان جزئیاتی از مصوبه روز ۲۹ مجلس در خصوص نهاد وکالت، اظهارات جدیدی را علیه وکلا مطرح کرده است.

به گزارش وکلاپرس نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۲۹ مرداد ماه در جریان بررسی طرح تامین مالی تولید و اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی، برخی نهاد ها از جمله کانون های وکلا، مرکز وکلای قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و … را ملزم به تبعیت از مصوبات هیات مقررات زدایی کردند.

تلاش برخی نهادها برای دور زدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در بیان چرایی این تصویب چنین مقرره ای مدعی شده است: پس از ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کارها برخی نهاد ها سعی کردند با این قانون مخالفت کنند که اگر این روال ادامه پیدا کند، قانون تسهیل بی‌تاثیر می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از این مجموعه‌ها با مراجعه به دیوان عدالت اداری، احکامی گرفتند که خود را از شمول قانون تسهیل صدور کسب و کار مستثنی کردند، افزود: برخی دیگر از مجموعه‌ها نیز به جهت خلاهایی که -براساس تفسیر آن‌ها- در قانون وجود داشت، عملا قانون را دور زدند و حتی بعضا اقداماتی انجام دادند که خلاف مسیر قانون بود.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: ما چندین جلسه با این دوستان داشتیم و در نهایت احساس کردیم که اگر آن‌ها معتقدند قانون ابهام دارد، باید این ابهام را در قانون رفع کنیم بنابراین در بررسی طرح تامین مالی تولید یکی از نمایندگان پیشنهادی برای رفع این ابهام داد، در این پیشنهاد، مراکزی که مشمول این قانون می‌شوند، نام برده شد البته نیازی به نام برده شدن نبود اما از آنجاکه برخی از این مراکز خود را کسب و کار نمی‌دانند در این پیشنهاد به صراحت از آن‌ها نام برده شد و عملا تلاش شد از هرگونه دور زدن قانون و مستثنی شدن از این قانون جلوگیری شود.

از وکلا خواهش می‌کنیم که از قانون تمکین کنند

زنگنه بیان کرد: از نظر ما قانون باید تعیین کند که چه حرفه‌ای، کسب و کار است، مرجع قانونگذاری و تفسیر قانون نیز براساس قانون اساسی، مجلس است لذا هیچ کس به جز مجلس بر تفسیر قانون محق نیست بنابراین از نظر ما هر حرفه‌ای که در مقابل آن از مردم پول اخذ شود، یک نوع کسب و کار است و مشمول این قوانین می‌شود.

وی گفت: از وکلا خواهش می‌کنیم که از قانون تمکین کنند، قطعا هیچ کس در این کشور باور نمی‌کند که اقدامات وکلای عزیز در مقابله با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، در راستای نگرانی و احقاق حقوق مردم باشد.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس یازدهم گفت: آقایانی که این حرف‌ها را می‌زنند تا چند سال پیش مصاحبه می‌کردند که مردم حقوق خود را نمی‌دانند و هر فرد باید یک وکیل داشته باشد و مانند پزشک خانواده باید وکیل خانواده نیز داشته باشیم، ما حدود ۲۵ میلیون خانواده داریم اگر هر ۱۰ خانواده یک وکیل داشته باشد، باید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار وکیل داشته باشیم بنابراین باید زمینه تحقق این مهم فراهم شود

 بسیاری از مشاغلی که امروز در برابر قانون تسهیل ایستاده‌اند، جزو منتقدان وضعیت اقتصادی کشور بوده اند

محسن زنگنه در ادامه از تلاش های مجلس برای بهبود وضعیت کسب و کار در ایران سخن گفت و بیان داشت: رتبه ایران در فضای کسب و کار در جهان مناسب نیست و بسیاری از فرهیختگان، اندیشمندان و اقتصاددانان در سال‌های مختلف این موضوع را گوشزد کردند و خواستار بهبود این وضعیت شدند. کلا و سردفتران یکی از نهادهایی شاکی از این موضوع بودند،در واقع بسیاری از مشاغلی که امروز در برابر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ایستاده‌اند، جزو منتقدان وضعیت اقتصادی کشور در حوزه کسب و کار بودند.

نماینده مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مجلس یازدهم برای بهبود رتبه کسب و کار دو کار اساسی انجام داد؛ نخست تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که این موضوع چند سال پیش در ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح شده بود و ما در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آن را اصلاح و تکمیل کردیم در واقع منشا قانون تسهیل، قانون اصل ۴۴ است که اجرایی نشده بود.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی تولید دومین کار مجلس برای بهبود این رتبه است، اضافه کرد: شاخص ما در شروع کسب و کار بسیار نامطلوب بوده و فرایند شروع کسب و کار در کشور ما بسیار پیچیده و طولانی است و افراد در این حوزه با موانع بسیاری روبه رو می‌شوند، ضمن اینکه براساس قانون اساسی، دولت مکلف است شرایط انتخاب آزادانه شغل برای افراد را فراهم کند یعنی هرگونه انحصار در این زمینه باید شکسته شود.

۹۰ تا ۹۵ درصد فعالان اقتصادی کسب و کار قانون تسهیل را اجرا کردند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار حدود ۱.۵ سال پیش در کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس بررسی شد و در جریان بررسی این طرح، جلسات مکرری را با همه اقشار مانند اصناف، بازاری‌ها، شرکت‌ها، وکلا، کارآفرینان، سردفتران و موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی داشتیم که در نهایت منجر به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که یکی از بهترین و موثرترین قانون مجلس یازدهم است، شد.

بیشتر بخوانید:

زنگنه تصریح کرد: تقریبا ۹۰ تا ۹۵ درصد فعالان اقتصادی کسب و کار این قانون را اجرا کردند اما متاسفانه ۴ تا ۵ درصد از افرادی که خودشان به قوانین تسلط داشته و حرفه آن‌ها دفاع از موکلان خود در دادگاه‌ها است، در برابر قانون مقداری ایستادگی کردند، در حالیکه انتظار داریم، کسانی که وظیفه‌شان صیانت از قانون است در اجرای این قانون پیش‌قدم شوند.

اگر این روال ادامه پیدا کند، قانون بی‌تاثیر می‌شود

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، گفت: متاسفانه برخی از بخش‌ها پس از ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کارها سعی کردند با این قانون مخالفت کنند یا از ظرفیت و امکانات خود برای دور زدن قانون و متوقف کردن قانون استفاده کنند که عملا اگر این روال ادامه پیدا کند، قانون بی‌تاثیر می‌شود، یکی از ایرادات ما در کشور این است که قانون خوب مصوب می‌شود اما هر نهاد و مجموعه‌ای با دست آویز قرار دادن موضوع یا توسل به یک شورا، نهاد، دیوانی و… خود را از قانون مستثنی می‌کنند، زمانیکه استثناهای قانون زیاد شود، آن قانون دیگر قانون نیست و بی‌عدالتی به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد.

منبع: خانه ملت

‫۲۱ دیدگاه ها

    1. نماینده گان البته بارای اقلیت، هرده خانواده یه وکیل داشته باشه ،کدوم خانواده ؟شما راهروهای دادگاه روباکارخانجات اشتباه گرفتید،دراینده نزدیک خواهیم دید که با چند ده میلیون به اشخاصی که سواد خواندن ونوشتن ندارند پروانه وکالت صادرمیشود،مشابه مدارک دانشگاهی که درحال حاظربا پول اندکی کسانی که خواندن ونوشتن نمیدانند ،مهندس ودکترمیشوند

  1. جناب زنگنه لا اقل با افراد صالح ومطلع با قضات وکلا اساتید دانشگاه حقوق در حوزه انتخابیه خود تربت حیدریه مشورت می‌کردید کاری که در حال انجام
    آن هستید غیر از ضرر بر پیکره جامعه سودی نخواهد داشت و ضرر آن خیلی بیش از منفعتی است که فکر میکنید در مصوبات شماست

  2. اقای نماینده مجلس مردم عادی جامعه و رشته های دیگر اصلا کاری به وکالت ندارند …. اصلا نمی دانند در رشته حقوق چه خبر است !!!!! فقط دانش آموختگان حقوق دنبال کنندگان دنبال مصوبات مجلس و دعوای مجلس و کانون وکلا هستند!!!! ضمن این که مجلس یازدهم نمره ی قبولی از مردم نگرفته است. شما هیچ کاری برای وضعیت مملکت نتوانستید بکنید..‌ بعید می دانم شما هم به فکر مردم باشید‌ مشکل مردم ما وکالت نیست. بخش قابل توجهی از جامعه ی ما اصلا یکبار هم در طول عمرشان راهشان به دادگاه نمی افتد. پس وکالت اصلا دغدغه مردم ما نیست.

  3. نماینده بیسواد که یه دکترای آبکی اقتصاد از یه کشور جنوب شرق آسیا (= اندونزی) گرفته و جالب‌تر این کارشناسی برق داره و بعد رفته یک کارشناسی ارشد آب دوغ خیاری علوم اقتصادی گرفته! حالا داره در مورد کانون وکلا و وکلا اظهارنظر می‌کنه در صورتی که مدرکش هیچ ربطی به رشته حقوق نداره و تازه وضع اقتصادی مردم اینه! مجلس انقلابی = مجلس بی‌سواد

  4. درود بر جناب آقای زنگنه
    انشاالله با تمهیدات مجلس انقلابی جلوی انحصار و انحصارگر گرفته بشه.درود بر مجلس انقلابی

  5. گویش بوشهری : «مشقل سی قیلون میگو تو سیلاغ داری»
    ترجمه : آش پلا به قلیان میگه تو سوراخ داری
    الحمدالله مجلس انقلابی هسینا! تو همه چیز انقلاب کردین.

  6. خوبه وقتی حرف حق و پای منافع پیش میاد چه همه موضع میگیرید. وقتی انحصار و یکه تازی زیاد بشه فرقی نداره کی هستی قانون جلوتون میگیره هرچند که بقول آقای زنگنه قانون رو دستاویز قرار دادید

    1. چرا در رشته ی پزشکی برای اخذ پروانه تاسیس مطب آزمون نمی گیرند. پس بهتر است در مورد حرفه های مرتبط با تحصیلات حقوق نیز چنین قانونی اجرا شود.

      1. آقای سبحان رشته پزشکی را با حقوق مقایسه می کنید؟؟؟؟؟!!!!! رشته پزشکی فقط در چند دانشگاه خاص تدریس می شود و فقط رتبه های برتر کنکور می توانند وارد پزشکی شوند…. ۸ سال کتاب های سخت و قطور پزشکی را مطالعه می کنند که کار هر کسی نیست واقعا اگر علاقه و مطالعه نباشد نمی توانند تمام کنند… بعد از هشت سال تازه باید ازمون تخصصی بدهند… تو ایام کرونا آماری از مرگ و میر پزشکان جوان ارائه شد که به خاطر حجم کاری زیاد در ایام کرونا فوت می شدن… من بعید می دونم به خاطر حجم کاری فوت شده باشن فکر کنم آمار مرگ و میر پزشکان جوان همیشه بالاست به خاطر فشار درس خواندن.‌.‌
        بعد انتظار داری بازم ازمون بدن؟؟؟؟!!!! برای رشته حقوق سر هر کوچه یک دانشگاه زدن و بدوم ازمون ورودی رشته حقوق جدب می کنند. درربرخی دانشگاه ها حتی کتاب و جزوه تهیه نمی کنند نمونه سوالات چندین سال شب امتحان مطالعه می کنند درس ها را حتی با نمره ی ۲ و (هشت نمره ی میان ترم که استاد بهشون از قبل داده ) پاس می شن. بعد اون وقت تو این دانشجوی حقوق را با پزشکی مقایسه می کنی؟؟؟؟؟!!!!

  7. آقای زنگه، نماینده محترم مجلس انقلابی …. هیچکس هم باور نمیکنه که اقدامات این مجلس در قبول ماشین شاسی بلند جهت رضای خدا بوده!

  8. دقیقا با نظر جناب آقای زنگنه موافقم. اینکه کاندون وکلا دم از حق ملت میزنه دروغی بیش نیست… بیشتر به فکر خالی کردن جیب ملتند تا حقوق ملت.

  9. جناب فقط بفرمایید «اقدامات کانونهای وکلا» نه «اقدامات وکلا»، من نیز وکیلم و باور نمی کنم کانونها دنبال احقاق حق مردم باشند چون دنبال رسیدگی به وضعیت وکلای خودش هم نبوده است حنایشان رنگی ندارد

  10. چرا متاسفانه برخی وکلا هنوز باور دارند یا از کم تجربگی یا سادگی یا ترس از بدتر شدن اوضاع یا شستشوی مغزی که البته به زودی وکلای زیادی متوجه خواهند شد شعارهای کانونهای وکلا فقط شعار است و بس

  11. کانونهای وکلا به هیچ وجه دغدغه مردم را ندارند وتنها جهت حفظ انحصار ومنافع خود دست وپامی زنند، کسانی که می بایست قانون مداری سر لوحه کارشان باشد اینجا در مقابل قانون صف کشیده اند واقعا متاسفیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا