گفت و گوویژه

به نظر می‌رسد اسکودا مسئولیت وعده‌های بی‌سرانجام خود را به بقیه مسائل وابسته کرده است

آنچه در همایش اهواز از سوی اسکودا بر آن تاکید شد اتمام پروژه اصلاحات و منتظر تایید ریاست قوه قضاییه بودن اصلاحات ملحوظ است. اما بی شک نتیجه زمانی حاصل می‌شود که به منصه ظهور رسیده باشد.

وکلاپرس- وکیل سید سعید پرور ضمن ارائه گزارشی از نشست اخیر هیأت عمومی اسکودا مدعی شد: عدم کامیابی اسکودا در به نتیجه رسیدن وعده های قبلی، به فرافکنی و بهانه تراشی نزدیک است.

به گزارش وکلاپرس، چهل و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای دادگستری خوزستان در شهر اهواز برگزار شد. وکیل سید سعید پرور، که در این نشست دو روزه مدیران نهاد وکالت حضور داشته، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به ارائه گزارشی از نشست اخیر هیأت عمومی اسکودا پرداخت. شرح گفتگو در ادامه آمده است.

چه انتقاداتی بر چهل و هشتمین همایش اسکودا دارید؟

مهم ترین انتقادی که به عملکرد مدیران در این نشست عمومی وارد است این بود که هیچ کدام از اعضای هیات عمومی درخصوص چرایی اظهار نظر شخصی ریاست اسکودا در خلال نشست خبری اخیر در موضوع استقبال از ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه در کانون وکلا پرسشی نکردند.

اینکه نه تنها هیچ پاسخگویی در خصوص این اظهار نظر شخص ارائه نشد بلکه موضوع به طور کلی طبیعی جلوه شد و گویی این گونه اظهار نظر های شخصی مسبوق به سابقه راهی برای عادی سازی های بعدی قلمداد میگردد . 

همچنین اگرچه بعد از برگزاری نشست فوق العاده هیات عمومی اسکودا در مهرماه در تهران که با موضوع تصویب اجرای کامل آیین نامه لایحه استقلال توسط کانون های وکلا برگزار شد، تا زمان نشست بابلسر قرار بر انجام برخی اصلاحات بود و در اصل تصویب اجرای کامل با وعده هیات رییسه اسکودا مبنی بر اصلاحات اساسی صورت گرفت ؛ اما این توفیق حاصل نشد و تا این نشست هیچگونه نتیجه ای در عالم واقع صورت نگرفته است.

 از سوی دیگر شایعاتی -چه در فضای مجازی و چه حقیقی- درمورد ادغام کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه مطرح شد که با توجه به نظر قاطبه مدیران حاضر در آین نشست صرفا بیانگر نظر ریاست محترم اسکودا بود. حال آن که تصمیم گیری ها در نهاد وکالت معطوف به شخص و فرد نیست و ایشان جایگاهی قانونی جهت اعلام موضع شخصی خود و به رأی گذاشتن هر مطلبی را ندارند. متاسفانه پیش از این نیز شاهد ناهماهنگی های دیگری از این دست بوده ایم که بدون مشورت و اتخاذ تصمیم با مدیران نهاد وکالت در فضای علنی به اظهار نظر پرداخته شده است ؛ در حالی که تا کنون در نشست های رسمی و غیر رسمی مدیران هیچ گاه موضوع ادغام نهاد کانون وکلای دادگستری با مرکز مشاوران قوه قضاییه مطرح نبوده است. اتفاقا بسیاری از همکاران در این نشست انتظار داشتند به موضوع ابراز عقیده های این چنینی پرداخته شود اما درمورد چرایی این اظهار نظر پاسخی دریافت نشد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد اساسی دیگر این بود که تاکنون هیچگاه دستور جلسات هیات عمومی به صورت منجز و شفاف تبیین نشده است و این ضعف اساسی در این نشست نیز بیش از پیش ظهور و بروز داشت . 

علت این موضوع، عدم هماهنگی هیات رئیسه با اعضای شورای اجرایی است. اگر نشست بوشهر را که اعم دستور کار آن انتخابات بود فاکتور بگیریم، تاکنون همیشه دستور جلسات کلی و بیشتر در قالب ارائه گزارش بوده است ؛ موضوعاتی که منجر به از دستور خارج شدن بسیاری از موارد به دلیل ناهماهنگی و عدم وجود اطلاعات مکفی بوده است .  به نظرمیرسد دستور کار باید به گونه ای باشد که منتج به تصمیم گیری قاطع و تاثیر گذار شود نه اینکه صرفا به ارائه گزارش ختم گردد. 

انتقادی که بسیاری از فعالان و بدنه وکلا به نشست های هیات عمومی و هزینه های آن وارد میکنند به استناد همین بی نتیجه بودن هاست . زیرا اگر جلسات پویا باشد و منتج به مصوبه های قابل اجرا باشد و بدنه وکلا این تاثیر و تغییر را ملمومس بدانند یگر نه تنها انتقادی نسبت به هدر رفت هزینه های انجام شده ندارند بلکه از آن استقبال خواهند کرد . 

این بی برنامه گی ها باعث شده که عده ای اصل وجود نهاد اتحادیه را به خاطر هزینه های مالی زیاد و عدم نتیجه گیری در تصمیمات مورد هدف قرار دهند و این دستاویز یک دلیل عمده بیشتر ندارد ؛ عدم قابلیت راهبرد و وجود چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت که مسئول اصلی آن هیات رئیسه اسکوداست . 

همچنین موضوع دیگر  برگزاری دستور کار در قالب پنل هاست ؛ که فرصت تصمیم گیری نهایی را فراهم نمی کند. متاسفانه در برگزاری دستور کارها به صورت پنل، شخص گزارش دهنده متکلم است و یک شخص به عنوان نماینده هر کانون در آن پنل شرکت دارد و سایرین حضور و حق اظهار نظر ندارند. حضور هر عضو از هیات مدیره هر کانون در یک پنل به عنوان نماینده و حق رای همگی در همه موضوعات سبب می شود فرصت انتقال مکفی وجود نداشته و موضوعات مجددا در هیات عمومی طرح شوند و اتفاقا زمان بیشتری صرف آگاهی بخشی شود. علاوه بر این انتظار میرود جهت برون رفت پنل ها به صورت مبسوط و حداقل چندروز پیش از برگزاری همایش ها به صورت انلاین یا حضوری برگزار شوند و گزارش آن پنل به اطلاع افراد حاضر برسد . هرچند به دلیل شرایط پیش آمده در این همایش، پنل ها به این شیوه برگزار نشد و صرفا دبیر پنل ها متکلم وحده بود و نتایج مورد انتظار نیز حاصل نگردید . 

به طور کلی عدم منجز بودن دستور جلسه هسات عمومس و برگزاری این چنینی پنل ها همواره مورد انتقاد مدیران بوده است اما به دلیل عدم شفافیت موضوعات مورد بررسی در این دوره بیشتر مورد انتقاد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد حواشی مربوط به مراسم افتتاحیه و قرارداد محل برگزاری نشست چه بود؟

به نظرم وظیفه هیات اجرایی و به ویژه بازرس اسکودا بود که پیش از برگزاری و انعقاد قرارداد محل و امکانات را بررسی و تایید کنند. زیرا در اصل برگزار کننده هیات عمومی اسکوداست و امکانات و کلیه بخش های برنامه و محل های برگزرای توسط هیات اجرایی اسکودا باید مورد بازدید قرار گرفته و در نهایت به تایید بازرس اسکودا برسد. این مطلب شامل کلیه قرارداد ها و وجوه پرداختی نیز میگردد.

استان خوزستان و شهر اهواز از چند جهت محدودیت دارد؛ نخست اینکه سالن خصوصی برای برگزاری همایش برای این جمعیت وجود ندارد. در مجموع دو یا سه سالن در مرکز شهر وجود دارند که برای جمعیت این همایش مناسب هستند و همگی تحت مالکیت ارگان های دولتی است. از سوی دیگر امکانات سالن انتخابی از همه بهتر بود. نکته قابل توجه این است که قراردادهای اجاره این سالن ها به دلیل دولتی بودن یک طرفه هستند و قرارداد باز نیست.

لازم به ذکر است در آبان ماه سال گذشته نیز مراسم سالروز تاسیس کانون وکلای دادگستری خوزستان در همین سالن برگزار شد و پیش نویس قرارداد آن زمان نیز همین قرارداد بود. در آن مراسم که شخصا به دعوت کانون معظم خوزستان خاضر بودم وکلا با پوشش های مختلف ازجمله کراوات، دستمال گردن و… حضور داشتند و هیچ ممانعتی صورت نگرفت. به نظر می رسد فضای کشور و تحولات اخیر سبب بروز این مشکلات شد. در زمان ورود ممانعتی از سوی حراست صورت نگرفت اما زمان برگزاری برنامه این اتفاق افتاد.

در ابتدا نیمی از افراد حاضر پوشش کراوات را داشتند اما متاسفانه برخی هنگام ممانعت کراوات را باز کردند و این واقعیتی است که مغفول ماند و عده معدودی این موضوع را نپذیرفتند و مقاومت کردند و درنهایت منجر به اختلال در برگزاری مراسم شد. دکتر کوشا نیز سخنرانی خود را بدون میکروفون و پایین سن انجام داد.

لازم به ذکر است با پیگیری های صورت گرفته و حسب شنیده ها ورود مستقیم وزیر نیرو، اجازه برگزاری مراسم بعد از اختلال پیش آمده داده شد اما مورد توافق مدیران قرار نگرفت و همکاران برای برگزاری نشست فوق العاده شورای اجرایی به هتل بازگشتند.

نتیجه نشست فوق العاده شورای اجرایی چه بود؟

تصمیم بر این شد که پنل ها برگزار نشود و تمامی موضوعات در هیات عمومی ارائه شود. لذا بلافاصله جلسه هیات عمومی با محوریت ارائه گزارش ها برگزار شد.

مهم ترین نکات طرح شده در جلسه هیات عمومی چه بود؟

پیرو گزارش ارائه شده درخصوص آیین نامه لایحه استقلال، همچنان اخبار جسته گریخته ای داریم؛ گزارش دکتر کیانی بیانگر نتیجه ای نبود و برخی از حاضرین معترض بودند چرا که رأی مدیران در نشست فوق العاده تهران مشروط به انجام اصلاحات بنیادین بود.

از سوی دیگر توجیهاتی از سوی ریاست اتحادیه و نایب رییس اتحادیه در جلسه هیات عمومی مطرح شد که اصلاحات به پایان رسیده بود اما استقرار و مداخله هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز سبب بروز اختلال شد. این مسئله مورد انتقاد وکیل حسن صفادوست قرار گرفت و حتی منجر به پاسخ قاطع ریاست کانون وکلای مرکز شد.

متاسفانه رفتاری خارج از حد تصور با شروع ریاست اتحادیه و ادامه دادن و بیان موضوعاتی از قبیل نوع انتخابات کانون مرکز و نحوه استقرار هیات مدیره کنونی و به خصوص ریاست کانون مرکز توسط ایشان مطرح شد که برخلاف روش و منش اتحادیه و وظیفه ذاتی آن در جهت ایجاد اتحاد و جلوگیری از افتراق بود.

بیشتر بخوانید:

به نظر میرسد اسکودا در مسائل اخیر بهانه تراشی کرده است و مسئولیت وعده‌های بی‌سرانجام خود را به بقیه مسائل وابسته کرده است و معتقدم عدم کامیابی اسکودا در به نتیجه رسیدن اقداماتش با توجیه های مکرر و مقصر جلوه دادن اشخاص مورد سرپوش قرار می گیرد.

براساس گفته حجت الاسلام قدرتی در آبان ماه در مراسم کانون وکلای خوزستان که شخصا حاضر بودم قوه صرفا قرار بر اصلاح ۹،۸ یا ۱۰ ماده که مربوط به موارد انتظامی و پیشنهاد دادگاه انتظامی قضات به قوه قضاییه بوده و در تعارض با قانون است، دارد و اصلاحات چیزی خارج این موارد نخواهد بود و این مطلب با گزارش های ارائه شده نشست عمومی در تناقض آشکار بود.

آنچه در این همایش بر آن تاکید شد اتمام پروژه اصلاحات و منتظر تایید ریاست قوه قضاییه بودن اصلاحات ملحوظ است. اما بی شک نتیجه زمانی حاصل میشود که منصه ظهور رسیده باشد.

همچنین براساس گزارش وکیل کارن روحانی و وکیل حسن صفادوست از جلسه اخیر در مجلس شورای اسلامی درخصوص سیاست های کلی اصل ۴۴ و… -که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت امسال برگزار شد- اعلام کردند که قویا از مواضع کانون ها دفاع شده و با تاکید بر دعوت از همه کانون ها و حضور نماینده اتحادیه در این جلسات صراحتا اعلام نموده اند که به استناد آرای اخذ شده و صراحت قانون، کانون ها مشمول کلیات طرح تسهیل نیستند و مشخصات وکلا قبلا در سامانه های مختلف ازجمله امور مالیاتی، سایت کانون ها و سامانه قوه قضاییه و … موجود است.

بیشتر بخوانید:

از معدود نقاط قوت هیات عمومی اخیر، تشکیل کمیسیون حمایت بود که کار پژوهشی جالب توجهی بود و زحمت این موضوع به دوش افراد با محوریت دکتر شهرام مختاری بود. براساس این طرح قرار بر استفاده از ظرفیت های قانون تامین اجتماعی و آیین نامه صندوق است تا سرمایه صندوق حمایت در مسیر درست سرمایه گذاری شود.

پیشنهاداتی برای تاسیس شرکت های بیمه ای، گردشگری و امور رفاهی وکلا و… مطرح شد. بهترین و تنها مصوبه خاص این همایش تشکیل کمیسیون حمایت بود.

نظر گزارش دهنده بر این بود که شاید در موارد محدودی مثل از کار افتادگی موقت به موجب انجام وظایف وکالتی نیاز به تغییر در اساس نامه یا پیشنهاد تغییر آیین نامه باشیم.

در همین راستا، چرایی معوق ماندن سند چشم انداز هم مورد بررسی و انتقاد قرار گرفت. پاسخ ارائه شده این بود که وزارت ارشاد ایراد گرفته است که اسناد باید به زبان اصلی هم وجود داشته باشند.

البته باید در نظر گرفت که بیش از ۲ سال از اتمام پروژه مذکور گذشته و همچنان این مسیر در تنگناهای قانونی است در حالی که جدیت در به انتها رساندن این مسیر میتوانست امروز و اکنون ما را به نتیجه مورد نظر برساند.

از نظر شما دستاورد چهل و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران چه بود؟

مهم ترین دستاورد این نشست تشکیل کمیسیون حمایت در اسکودا بود.

سخن آخر؟

متاسفانه با مشاهده همایش های اخیر اسکودا به خصوص همایش بابلسر و این همایش در می یابیم که پوشش ردا عملا حذف شده است.

عرف جلسات این است که با اعلام کانون میزبان، وکلا ردا بر تن کنند. اتحاد و نماد کانون وکلا با پوشیدن ردای وکالت می توانست مشکلات را مرتفع کند و اتفاقا همه افکار با گرایش های مذهبی و فرهنگی مختلف را هماهنگ کند.

تعدادی معدودی از همکاران ردا همراه آورده بودند و اصرار بر پوشیدن داشتند اما متاسفانه در این خصوص هماهنگی از سوی کانون میزبان صورت نگرفت و تنها شخصی که ردا بر تن داشت دکتر کوشا بودند.

‫۲ دیدگاه ها

  1. دوستان جمع نمیشن که کاری بکنند بلاخره باید انواع اقسام هزینه های که از وکلا میگیرن یه جوری خرج عیش و نوش بکنن.درتمام تاریخ اسکودا فقط یه کاربه نفع جامعه وکلا معرفی کنن ما دیگه حرفی نداریم فقط یک مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا