اخبارویژه

ادعای رئیس سازمان امور مالیاتی: به طور میانگین وکلا سالانه حدود ۸ میلیون تومان مالیات می‌پردازند

وکلاپرس- محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول سیما، از تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، شب گذشته مورخ ۲۲ دی ماه، با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به ارائه گزارشی از درآمد های مالیاتی و وضعیت اصناف و مشاغل مختلف در این زمینه پرداخت.

افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از شناسایی فراریان مالیاتی است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از افزایش نرخ های مالیاتی نبوده است.

بیشتر بخوانید:

 محمدهادی سبحانیان اظهار کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از شناسایی فراریان مالیاتی بوده، چه آنهایی که دارای پرونده مالیاتی بوده‌اند و چه اشخاصی که فعالیت اقتصادی داشته و دارای پرونده نبوده‌اند.

وکلا سالانه حدود ۸ میلیون تومان مالیات می‌پردازند

وی افزود: مالیات پرداختی حدود ۵۰ درصد مشاغل، صفر است و به طور میانگین مالیات اخذ شده از دفاتر اسناد رسمی حدود ۱۴.۵ میلیون تومان، رستوران‌ها ۹ میلیون تومان، طلا و جواهرفروشان ۹.۹ میلیون تومان، وکلا ۸ میلیون تومان، هنرمندان ۶ میلیون تومان، مشاوران املاک حدود ۱۰ میلیون تومان و لوازم خانگی ۵.۹ میلیون تومان است که گویای عدم فشار بر مودیان و اصناف خرد و حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه است.

رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه این ارقام نشان می‌دهد که فشار نظام مالیاتی بر گرده مشاغل و اصناف نیست، ادامه داد: این در حالی است که یک کارمند با حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون تومان حقوق در ماه سالیانه حدود تا ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی

سبحانیان با تاکید بر اینکه دولت بنا ندارد با افزایش نرخ‌های مالیاتی به افزایش درآمدهای مالیاتی برسد، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی محقق خواهد شد و دولت سیزدهم در جهت کاهش نرخ مالیات‌ها عمل کرده است.

بیشتر بخوانید:

وی در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اعلام کرد: نرخ درآمدهای مالیاتی به ویژه در زمینه تولید، نه‌تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه در دو سال اخیر ۷ واحد درصد کاهش یافته و افزایش درآمدهای مالیاتی صرفاً به معنای افزایش نرخ مالیات نیست.

هیچ افزایشی در مالیات بر هیچ صنفی اعمال نشده است

معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه امسال بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی شده است، ادامه داد: در دولت سیزدهم، بیش از ۵۰ درصد از منابع بودجه‌ای از محل درآمدهای مالیاتی است و سهم درآمدهای نفتی در بودجه به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

سبحانیان با تاکید بر اینکه فشار نظام مالیاتی از محل تمرکز بر فرار مالیاتی است، گفت: هیچ افزایشی در مالیات بر هیچ صنفی ازجمله طلا اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: هجمه رسانه‌ای زیادی مثل شایعه اخذ مالیات ۲۵ درصدی از صنف طلا علیه نظام مالیاتی شکل گرفت. جلسات متعددی برای روشنگری با اتحادیه مربوطه انجام شد. اساسا اصل طلا از مالیات معاف و صرفا اجرت آن مشمول مالیات آن هم مثل سابق می باشد.

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد. اساسا مالیات بر ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد گوشت و … و خدمات درمانی، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

 رشد ۴۲ برابری ورودی اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

سبحانیان از رشد ۴۲ برابری از لحاظ حجم ورودی اشخاص حقوقی را در سامانه مودیان خبر داد و تاکید کرد: با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نه تنها نظام مالیاتی، بلکه اقتصاد کشور سامان خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم است، انجام شود. اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارتخوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می توانند صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: معتقدیم تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب و کار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود.

 ۲۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲

سبحانیان در مورد اخذ مالیات از خودروهای لوکس بیان کرد: امسال یک میلیون و ۶۲۰ خودروی لوکس برای اخذ مالیات شناسایی شد که مبلغ مالیات آنها ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.مالکان خودروهای لوکس تا بهمن ماه فرصت دارند که مالیات خودروهای خود را پرداخت کنند، البته تا امروز ۶۰ میلیارد تومان از مالیات امسال خودروهای لوکس وصول شده است. این عدد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مبلغ به ترتیب ۸۰۰ و ۵۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد کل مالیات‌های وصولی کشور را شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ، بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها پرداخت می‌کنند، گفت: کل مالیات وصولی امسال ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و حداکثر مالیاتی که اصناف و مشاغل خواهند داد ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا