اخبار بین المللیویژه

انجمن وکلای مستقل افغانستان توسط حکومت طالبان تعطیل شده است

وکلاپرس- تعدادی از وکلای افغانستانی از بسته شدن انجمن وکلای مستقل این کشور با دستور وزارت عدلیه طالبان خبر دادند؛ این در حالی است که سخنگوی طالبان ادعای تعطیلی این نهاد مستقل را رد می کند.

به گزارش وکلاپرس، شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان می‌گویند از دو هفته قبل (۲ قوس) این انجمن از سوی طالبان مهر و موم شده و به آنان اجازه کار داده نمی‌شود.

انجمن وکلای افغانستان از پول وکلای دادگستری ساخته شده است

لینا احمدی، وکیل مدافع و عضو انجمن وکلای مدافع افغانستان، درباره این موضوع به سایت رادیو آزادی افغانستان گفت: این انجمن یک نهاد غیردولتی است، اما باز هم از سوی طالبان غصب شده و به کارمندان و اعضای آن اجازۀ ورود داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: سرگردانی ۲۰۰ قاضی و وکیل زن افغانستانی در این کشور از ترس طالبان

احمدی می‌گوید: “چند روز قبل انجمن توسط طالبان مورد غصب قرار گرفت. آنها بدون اجازه داخل انجمن شده و تمام دفاتر و وسایل انجمن را مهر و موم کردند و به کارمندان اجازه ورود نداند”

لینا احمدی با بیان اینکه “انجمن وکلای مدافع افغانستان از پول وکلا این انجمن ساخته شده و کسی اجازۀ غصب آن را ندارد” گفت: شهروندان به کمک‌ وکلای مدافع نیاز دارند و عدم فعالیت آنان در بخش‌های قضایی سببب بی‌نظمی در حکومت نیز خواهد شد.

مهاجرت وکلای افغانستانی بخاطر فشارهای سیاسی و تغییر دولت

تمنا صدیقی، یکی دیگر از اعضای این انجمن، در خصوص مشکلات ایجاد شده برای وکلای افغانستانی گفت: “پس از حاکمیت طالبان بر کابل تمام وکلای مدافع با مشکل مواجه شده اند. بسته شدن انجمن وکلای مدافع افغانستان که یک نهاد حقوقی است، به روند تأمین عدالت در کشور آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: رهبر طالبان فرمان شش ماده‌ای علیه ازدواج اجباری زنان صادر کرد

او گفت: “دولت فعلی باید بداند همانطور که در بخش‌های دیگر به متخصصین با تجربه نیاز است به وکیل مدافع هم نیاز است. وکلای مدافع قشر تحصیل کرده است و باید به آنان سهم داده شود. خواست ما از دولت جدید امارات اسلامی این است که اجازه ندهند که بیشتر از این بخاطر فشارهای سیاسی و تغییر دولت از کشور مهاجرت کنند.”

سخنگوی طالبان: وکلا باید از وزارت عدلیه مجوز بگیرند

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، ادعای غصب انجمن وکلای مدافع افغانستان از سوی حکومت آنان را رد کرده است. مجاهد گفته است: «این انجمن بسته نشده فقط به وکلای آن گفته شده که جواز وکالت از وزارت عدلیه بگیرند تا یک مراقبت وزارت داشته باشد.»

ذبیح الله مجاهد تصریح کرد: وکلا آزادی دارند تمام تشکیلات و وکالت بدست خود شان باشد و آزادانه وکالت کنند و بخاطر جلوگیری از رشوه و اختلاس برایشان گفته شده تا جواز بگیرند.”

۶ هزار وکیل عضو انجمن وکلای افغانستان هستند

بر اساس اطلاعات موجود انجمن وکلای مدافع افغانستان در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و همین سال عضویت اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) را نیز کسب کرده است. به گفتۀ آنان، تا به حال به تعداد ۶ هزار نفر جواز وکالت را از این انجمن اخذ کرده اند که ۱۵۰۰ نفرشان زن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا