گفت و گو

وکیل محمود حبیبی: باید در اسکودا کمیسیون تعامل با قوا برای حل مسائل کلان ایجاد کرد

وکلاپرس- محمود حبیبی، نامزد سمت نایب رییسی اسکودا، ضمن معرفی برنامه های خود، بر ضرورت تشکیل و تقویت کمیسیون تعامل با قوا تأکید کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محمود حبیبی، دادیار انتظامی سابق و عضو هیأت مدیره فعلی وکلای دادگستری مرکز، اخیرا درصدد شرکت در انتخابات اسکودا برای احراز سمت نایب رییسی این نهاد برآمده است.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح برنامه های خود پرداخته است.

بیشتر بخوانید: خصوصیات نامزد انتخابات هیأت مدیره اسکودا از زبان وکیل پیشکسوت جندقی کرمانی پور

لازم به ذکر است پایگاه خبری وکلاپرس پیشنهاد گفت و گو با نامزدهای سمت نایب رییسی اسکودا را با تمامی کاندیداهای محترم مطرح و در خصوص انتشار گفت و گوهای چالشی با این وکلای دادگستری و فعالان صنفی اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید: گفت و گو با نامزد نایب رییسی اسکودا؛ وکیل محمدعلی رضایی آهنگران

شرح گفت و گو با محمود حبیبی در ادامه آمده است:

فعالیت صنفی خود را از کجا و چه زمانی آغاز کردید؟

فعالیت صنفی خود را از دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز آغاز کردم؛ دو دوره متوالی دادیار انتظامی کانون بودم. در انتخابات دوره سی ام به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدم و در انتخابات دوره سی و یکم کانون وکلای مرکز نیز با کسب رتبه پنجم مورد اقبال همکاران قرار گرفته و توسط هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان بازرس انتخاب شدم.

در دوره سی ام عضو کارگروه پیگیری پرونده کانون وکلا در شورای رقابت و هیأت مقررات زدایی بودم؛ در پیگیری دو پرونده هیأت مقررات زدایی و موسسات حقوقی در دیوان عدالت اداری در کنار سایر اعضا نقش موثری داشتم که در نهایت توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری منجر به صدور دو رأی سرنوشت ساز در ۱۹ آذر ۱۳۹۸ شد.

بیشتر بخوانید: رأی شماره‌ ۲۷۵۰ الی ۲۷۵۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

مجددا در تاریخ یکم خرداد ۱۴۰۰ هیأت مقررات زدایی به استناد بند ۲۴ ماده یک قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی)، کانون وکلا را به بارگذاری اطلاعات در درگاه ملی ثبت مجوزهای وزارت اقتصاد محکوم کرد. بلافاصله هیأت مدیره دوره سی و یکم کانون وکلای دادگستری مرکز با تشکیل کارگروه هیأت مقررات زدایی اقدامات لازم را در پیگیری موضوع ترتیب داد.

اعضای کارگروه عبارتند از: دکتر عیسی امینی، دکتر سیدمهدی حجتی، دکتر سهیل طاهری، حسین طالع، محمد شیوایی. اینجانب نیز به عنوان دبیر کارگروه توسط هیات مدیره انتخاب شدم.

درنهایت در تاریخ ۱۹ خرداد امسال دادخواستی به دیوان عدالت اداری تقدیم کردیم و در آن دلایل مغایرت مصوبه هیات مقررات زدایی را با مغایرت قانونی بیان کردیم. این دعوا با وکالت اینجانب و آقای طالع در حال حاضر در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح است.

لازم به ذکر است به دلیل علاقه وافر به مسائل صنفی و ضرورت پاسخگویی به سوالات همکاران محترم، دو کتاب با عناوین «دیدگاه های صنفی پیرامون نهاد وکالت» و «پیوندهای ناموزون بر حق دفاع و وکالت دادگستری» در حوزه مسائل صنفی وکالت به نگارش درآورده ام.

انگیزه شما از شرکت در انتخابات اسکودا چیست؟

انگیزه من از شرکت در انتخابات اسکودا، انگیزه شخصی نیست و صرفا باتوجه به سوابق فعالیت های صنفی ام، احساس مسئولیت کردم.

علاوه بر این باتوجه به تعاملی که با کانون های وکلای دادگستری دارم امیدوارم بتوانم موثر عمل کنم.

برای مثال در همین قضیه طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، با همکاری سایر مدیران سایر کانون ها در جلسات متعددی در مجلس شورای اسلامی حاضر شدیم و برای عدم تصویب طرح تلاش کریدم که متاسفانه به نتیجه نرسید.

درضمن باتوجه به اینکه عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و ساکن تهران هستم و عمده مسائل کلان نهاد وکالت از طریق پیگیری امور در تهران انجام می شود. به نظرم این پیگیری ها مستلزم سکونت مستمر و استقرار در تهران است.

باتوجه به اینکه شرح وظایف نایب رییس صراحتا در اساسنامه اسکودا ذکر نشده است، چه وظایفی را در حیطه صلاحیت نایب رییس می دانید؟

اگرچه وظایف نایب رییس به طور مشخص در اساسنامه ذکر نشده است، اما در ماده ۱۹ اساسنامه موضوع شرح وظایف به آیین کار ارجاع شده است.

آیین کار نیز صراحتا وظایف نایب رییس را تبیین نموده است؛ در ماده ۲ آیین کار آمده است اداره امور اتحادیه در صورت ارجاع رییس یا غیاب او با نایب رییس است. پیگیری امور و نظارت بر کمیسیون های تخصصی نیز از دیگر وظایف نایب رییس است.

بیشتر بخوانیددر اصلاح اساسنامه اسکودا باید نگاه ها به این اتحادیه فراتر از یک نهاد هماهنگ کننده باشد

لذا نمی توان گفت چون شرح وظایف در اساسنامه نیامده است، نامشخص است بلکه در آیین کار به صراحت بیان شده است.

از نظر شما خصوصیات بارز و اصلی شخصی که در این جایگاه قرار گیرد چیست؟

شخصی که در این جایگاه قرار می گیرد باید نسبت به مسائل صنفی مطلع باشد، در مقابل هجمه هایی که توسط حاکمیت یا عوامل بیرونی علیه نهاد وکالت وارد می شود، دلسوز و دغدغه مند باشد.

پیگیری امور نهاد وکالت و ترجیح امور صنفی بر امور شخصی از دیگر خصوصیات ضروری برای شخص نایب رییس است.

به عنوان کاندیدای انتخابات اسکودا، برنامه شما درخصوص نحوه تعامل با رسانه چیست؟

همواره سعی کرده ام از ظرفیت رسانه ها برای بیان مسائل کلان نهاد وکالت بیشترین بهره را ببرم.

در طول سه سال گذشته مصاحبه های مختلفی با خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، ایلنا و روزنامه های شرق و اعتماد داشته ام.

رسانه وکلاپرس و سایر رسانه ها نیز برای من بسیار قابل احترام است و در مواردی که جنبه محرمانگی نداشته باشد، قطعا پاسخگو خواهم بود.

درخصوص تعامل با قوای سه گانه چه برنامه ای مدنظر دارید؟

اگر کسی قصد ورود به هیأت رییسه اسکودا را داشته باشد، باید با برنامه هدفمند و منسجم درصدد تعامل با قوای سه گانه برآید.

برای مثال درخصوص تعامل با قوه مقننه معتقدم علی رغم تلاش کانون های وکلا، نظام مند عمل نکردیم.

درخصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار باید از دو سال قبل بسترهای تعامل با قوه مقننه را فراهم و با نمایندگان رایزنی می کردیم.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ویژگی‌های مدیران کارآمد برای اسکودا

همه تلاش های کانون های به جلب نظر ۴۵ نماینده انجامید اما کافی نبود. در این راستا باید با برنامه های از پیش تعیین شده از ظرفیت تمامی کانون ها بهره بگیریم.

البته در کنار تلاش های تمامی مدیران نهاد وکالت، آقایان دکتر جعفر کوشا (رییس اسکودا)، دکتر کیانی (نایب رییس اسکودا) و دکتر مالکی (رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز) تلاش های بی وقفه ای داشتند که نباید نادیده گرفته شود.

در این خصوص معتقدم بهترین اقدام، تقویت کمیسیون تعامل با قوا است که در کانون مرکز تشکیل و آیین نامه آن نیز تدوین شده است. این کمیسیون شامل سه کمیته پارلمانی، قضایی و اجرایی است که باید از طریق حضور افراد موثر تقویت شود.

برنامه من در اسکودا، تشکیل کمیسیون تعامل با قوا برای حل و فصل مسائل کلان جامعه وکالت است.

چالش های فعلی اسکودا را چه می دانید و چه راهکاری برای برطرف کردن آن دارید؟

چالش ها در دو سطح بیرونی و درونی قابل طرح است؛ مهم ترین چالش درونی اسکودا اختلافی است که گاهی میان کانون ها و مدیران نهاد وکالت رخ می دهد. هرچه اتحاد و انسجام ما بیشتر باشد، در مقابله با هجمه های بیرونی عملکرد موثرتری خواهیم داشت. این اختلافات درون صنفی نباید منجر به نادیده گرفتن منافع کلان نهاد وکالت شود.

چالش های بیرونی ما در حال حاضر موضوع طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار و اصلاح آیین نامه لایحه استقلال است.

علاوه بر این نوع عملکرد صداوسیما نیز به عنوان یک چالش قابل طرح است. در این روزها نه تنها شاهد ترویج فرهنگ مراجعه به وکیل توسط صدا و سیما نیستیم بلکه می بینیم این جایگاه توسط این سازمان به صورت عمدی و سهوی در حال تنزل است و باید راهکار مناسبی برای این موضوع اندیشیده شود.

دیوار بی اعتمادی که میان برخی مسئولین و کانون وکلا وجود دارد، باید فرو ریخته شود.

نهادها و سازمان های دولتی مانند صدا و سیما باید بدانند کانون وکلا همواره مدافع حقوق مردم است و تمامی خطی مشی آن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است.

عملکرد ادوار گذشته و به ویژه دوره فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما نباید منکر زحمات وکلای محترم از بدو تاسیس اتحادیه باشیم.

همه مدیران از گذشته تا کنون برای اعتلای این جایگاه تلاش کرده اند. در عین حال باید انتقادات و کاستی ها را پذیرفت.

چه برنامه ای برای حمایت از صنف وکالت و وکلای دربند دارید؟

از بدو فعالیت دوره سی‌ام هیات مدیره بیشترین دغدغه را درمورد وکلای دربند داشتم. معتقدم کانون وکلا بایستی بدون ورود به ماهیت پرونده، در چارچوب قانون مدافع همکارانی باشد که به دلیل مسائل صنفی در بازداشت هستند.

معتقدم تمامی وکلایی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی به فعالیت مدنی، اجتماعی و صنفی می پردازند، باید با لحاظ مقررات قانونی مورد حمایت کانون وکلا قرار بگیرند.

اما باید توجه داشت کانون های وکلای دادگستری یک نهاد صنفی هستند و نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند.

بیشتر بخوانید: خانواده وکلای بازداشتی در نامه‌ به رییس قوه‌قضاییه خواستار دادخواهی برای فرزندان خود شدند

در دوره فعلی کانون وکلای مرکز به موجب مصوبه هیات مدیره کارگروهی برای حمایت از وکلای دربند تشکیل شد. به موجب این مصوبه آقایان مالکی، باقری و من به عنوان اعضای کارگروه انتخاب شدیم.

بلافاصله جلسات متعددی با دادستان محترم تهران درخصوص مسئله وکلای دربند داشتیم و متعاقب آن پس از دستور دادستان محترم، برای دیدار با خانم ستوده به زندان اوین رفتیم.

درمورد پرونده وکیل امیرسالار داوودی نیز پیگیری هایی داشتیم. اعضای کارگروه و برخی اعضای هیأت مدیره دیداری با ریاست محترم دیوان عالی کشور داشتیم و متعاقب آن من و آقای باقری در زندان اوین با امیرسالار داوودی ملاقات کردیم.

هیأت مدیره در این دوره از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکرد.

برای پرونده اخیر برخی وکلای بازداشتی نیز به همراه دکتر باقری و به نمایندگی از کانون وکلای دادگستری مرکز در جلسه رسیدگی دادگاه انقلاب شرکت کردیم.

در این راستا به نظرم می توان کمیسیون حمایت را در اسکودا برای حمایت از وکلای دربند تشکیل داد. حضور افراد تاثیرگذار که در قوه قضاییه قابل احترام و دارای ظرفیت بالایی هستند در این کمیسیون ضروری است.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا