اخبار کانون ها

دیدار رییس کانون وکلای خوزستان با معاون اجتماعی قوه قضاییه

وکلاپرس– روز گذشته رییس کانون وکلای خوزستان با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پیرامون مسائل روز نهاد وکالت دیدار کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از صفحه اینستاگرام دکتر یزدالله طاهری نسب، رییس کانون وکلای خوزستان، روز گذشته رییس کانون وکلای خوزستان همراه با دادستان انتظامی ای کانون با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پیرامون مسائل روز نهاد وکالت دیدار کردند.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در گزارش ازاین دیدار خبر از تشکیل کارگروه علت یابی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری در قوه قصاییه داد.

متن گزارش طاهری نسب درخصوص جزئیات این دیدار در ادامه آمده است.

به اطلاع می رساند امروز بیست و هفتم اسفند ماه سال نود و نه جلسه‌ای دو ساعته با جناب آقای دکتر محمد باقر الفت معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه داشتم

در این جلسه مسائل مستحدثه و وقایع روز وکالت دادگستری مطرح گردید؛ اهم مسائل مطرح شده از سوی اینجانب متمرکز بر فشارهایی بود که در سال های اخیر بر کانون وکلای دادگستری وارد شده و منجر به تضعیف نهاد وکالت گردیده است؛

موازی‌کاری در امور وکالت دادگستری تاحدی که منجر به دخالت قوه مجریه در امر وکالت دادگستری شده است و نیز بیکاری وکلای دادگستری به ویژه نسل جوان و بانوان وکیل مهمترین اولویت ها و خطوطی بود که توسط اینجانب مطرح شد.

همچنین آسیب‌ ها و خطرات ناشی از پذیرش بی رویه وکیل و صدور پروانه وکالت خارج از ضابطه و بیش از ظرفیت شغلی بر مردم و دستگاه قضایی و نهاد وکالت مطرح شد و تاکید نمودم که صدور پروانه وکالت برای یک فارغ التحصیل حقوق بیکار اگر مسبوق به تامین موقعیت شغلی برای وکلا نباشد لزوماً منجر به اشتغال وکیل نمی شود بلکه صرفاً موجب جابجایی بیکاری از یک لیسانسیه بیکار به یک وکیل بیکار میگردد؛

بیشتر بخوانید:

همچنین یادآور شدم که بیکاری وکیل منجر به افت شاخص های شغلی وکلای دادگستری و وادار نمودن وکیل به کاریابی برای خود؛ طرح دعاوی نازل و اطاله دادرسی خواهد شد و تورم طرح دعوا در قوه قضاییه و خطر گرایش وکلای بیکار به تخلفات صنفی را از آفات افزایش بی رویه جمعیت وکلای دادگستری ذکر نمودم.

جناب آقای دکتر الفت بخش عمده ای از مشکلات کانون وکلا را تاریخی ذکر نمودند و یادآور شدند کانون وکلا می تواند نه تنها بعنوان آبروی قوه قضاییه که موجب ارتقای آبروی نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی باشد.

ایشان بر لزوم تخصصی شدن وکالت و ورود کانون وکلا به مسائل حقوقی بین المللی و کارها و مشاغل حقوقی موجود درنهادها و دستگاه‌های غیر قضایی تاکید نمودند و ضمن پذیرش اینکه کانون وکلا دارای مخالفین و معارضین زیادی می باشد، اعلام نمودند انسجام درونی کانون وکلا و تقویت مدیران نهاد وکالت همچنین تدوین یک برنامه بلند مدت برای پیشرفت کانون وکلا در عرصه های تخصصی یک ضرورت انکار ناپذیر است.

آقای دکتر الفت افزایش بی رویه پذیرش وکیل را بدون وجود ظرفیت شغلی پرمخاطره دانستند.

لازم به ذکر است که اینجانب پیشنهاد تشکیل “کارگروهی برای علت یابی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری” در معاونت پیشگیری و اجتماعی قوه قضاییه با همکاری کانون وکلای دادگستری خوزستان و کانونهای کشور را مطرح نمودم که جناب آقای دکتر الفت با این پیشنهاد موافقت و دستور تشکیل کارگروه را صادر فرموده و آقای دکتر فرهادی راد را بعنوان مسئول این کارگروه منصوب نمودند.

لازم به ذکر است که این کارگروه با هدف بررسی جامعه آماری و وضعیت وکلای بیکار، علت یابی بیکاری وکلا و پیامدهای بیکاری وکلا بر عدالت قضایی تشکیل می‌گردد. بدیهی است اثبات بیکاری وکلا تاثیر فراوانی بر جلوگیری از اجرای طرحهای افزایش بی رویه وکیل خواهد داشت.

همچنین ایشان دعوت این کانون برای تشریف فرمایی در جمع وکلای دادگستری استان خوزستان را اجابت فرمودند و وعده دادند به زودی در جمع وکلای محترم دادگستری خوزستان حضور خواهند یافت.

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر یزدالله طاهری نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا