اخبار اسکوداویژه

هیچ نهاد حاکمیتی حق صدور پروانه برای وکلا ندارد

وکلاپرس- رییس اسکودا با تاکید بر اهمیت استقلال و آزادی وکلا در دفاع از موکل گفت: استقلال وکلا از شاخص‌ های توسعه پایدار است .

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، دکتر جعفر کوشا، رییس اسکودا، امروز (۳ اسفندماه) در جمع خبرنگاران یزد اظهار کرد: اتحادیه سراسری کانون ‌های وکلای ایران از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دارای ۲۵ کانون در سطح کشور است.

آغاز فعالیت کانون‌ های وکلای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان؛ به زودی

وی با بیان این که به زودی کانون‌ های وکلای استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: در حال حاضر تنها کانون‌ مستقل در استان کهگلویه و بویراحمد به صورت مستقل فعالیت ندارد و مشترکاً با کانون وکلای استان فارس همکاری دارد.

مهم ترین وظایف اسکودا

کوشا به وظایف تعریف شده برای اسکودا براساس بند سوم اساس ‌نامه این اتحادیه اشاره کرد و افزود: مهم ترین وظیفه و ماموریت اتحادیه برقراری اتحاد و برقراری و استمرار اتحاد بین کانون ‌ها و ایجاد وحدت رویه در امور کانون ‌هاست.

وی همچنین برگزاری هر ساله آزمون وکالت را از وظایف این اتحادیه خواند و با بیان این که برگزاری این آزمون چند سالی است که به سازمان سنجش واگذار شده است، گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا برگزاری آزمون از آذرماه به ۲۲ اسفند ماه جاری به تعویق افتاد.

استقلال و آزادی در دفاع از حقوق موکل؛ دو ویژگی مهم کانون های وکلا

رییس اسکودا در بخش دیگری از سخنانش به برخی از ویژگی ‌های کانون ‌های وکلا در کشورمان اشاره و عنوان کرد: استقلال و آزادی در دفاع از حقوق موکل دو ویژگی مهم و حائز اهمیت برای این بخش است که به همین مناسبت نیز هفتم اسفندماه به عنوان روز استقلال کانون وکلا و این هفته با عنوان هفته وکیل نام گذاری شده است.

هیچ نهاد حاکمیتی حق صدور پروانه برای وکلا ندارد

وی به تلاش ‌ها و مبارزات پیشکسوتان برای استقلال کانون وکلا اشاره و خاطرنشان کرد: ما امروز با نهادی مدنی، قانونی، قدیمی و صنفی مواجه هستیم چرا که کار وکیل ارائه خدمات عمومی است.

وی در تشریح استقلال کانون وکلا، گفت: هیچ نهاد حاکمیتی حق صدور پروانه برای وکلا ندارد و حتی کانون ‌های وکلا از استقلال مالی برخوردار هستند؛ لذا به هیچ نهاد حاکمیتی وابستگی نداریم ولی در عین حال بیرون و جزیره‌ ای در کشور نیز نیستیم و این استقلال در چاچوب قوانین جمهوری اسلامی، مورد اهتمام است.

بیشتر بخوانید:

استقلال وکلا از شاخص‌ های توسعه پایدار است

دکتر کوشا در ادامه با اشاره به فعالیت و عضویت قریب به ۶۰ هزار وکیل کشور تحت پوشش این اتحادیه، یکی از شاخص ‌های توسعه پایدار در کشور را استقلال کانون های وکالت در آنها ذکر کرد.

وی در ادامه به برخی دغدغه ‌های این اتحادیه و کانون‌ های وکلا نیز اشاره و اولین آنها را برقراری تعامل و ارتباط مطلوب با رسانه خواند و گفت: رسانه ‌ها پاسداران افکار عمومی و مدافعان حق آزادی اطلاعات هستند لذا از انها می‌ خواهیم تا واقعیت‌ های جامعه وکالت را به مردم معرفی کنند از برخی هجمه ‌های نادرست علیه حوزه کانون وکلا دوری کنند.

گلایه از ارائه برخی طرح‌ های غیرکارشناسی از سوی نمایندگان پیرامون فعالیت وکلا

رییس اتحادیه سراسری کانون ‌های وکلای ایران دیگر دغدغه‌ این اتحادیه را مرتبط با قوه مقننه برشمرد و در این باره از ارائه برخی طرح‌ های غیرکارشناسی از سوی نمایندگان پیرامون فعالیت وکلا گلایه کرد.

وی در همین رابطه به طرح کمیسیون ویژه جهش تولید مبنی بر قرار گرفتن وکالت در کنار سایر مشاغل و کسب و کارها اشاره و عنوان کرد: آیا وکالت همراستا با صنوف دیگر است؟ آیا در صنوف هم مانند وکالت باید سوگند یاد کرد؟ این طرح از منظر متون و عرف بین المللی به بهانه ‌هایی مانند وکالت ‌های تسخیری و معاضدتی ناصحیح است چرا که وکلا ارائه کننده خدمت عمومی هستند.

کوشا در پایان سومین دغدغه این اتحادیه را در ارتباط با قوه قضاییه و تعامل در جهت احساس امنیت وکلا دانست و گفت: البته خوشبختانه در دوره جدید تعامل خوبی شکل گرفته و در حال افزایش و نظام مند شدن است.

ارائه گزارش کانون وکلای یزد از عملکرد سال اخیر

علی زارع مهرجردی، رییس هیات مدیره کانون وکلای یزد، نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی، خاطرنشان کرد: کانون وکلای استان یزد از سال ۹۵ فعالیت مستقل خود را آغاز کرده و تاکنون دو دوره هیات مدیره را پشت سر گذاشته و هم اکنون نیز در سومین دوره هیات مدیره آن قرار داریم.

وی افزود: ما در حال حاضر ۹۷۴ وکیل پایه یک فعال، ۴۵۱ نفر کارآموز وکالت دادگستری داریم که از این میزان ۴۳۳ نفر فعال هستند.

زارع مهرجردی بیان کرد: تاکنون ۲۳۳ مورد انتقلال وکلا از استان داشتیم، ۲۷ نفر از همکاران انصراف داده اند، ۳ نفر بازنشسته و ۷۵ نفر نیز خواستار تعلیق فعالیت بودند و همچنین ۲۹ نفر از همکاران نیز متاسفانه فوت کرده‌اند.

این مسئول در مورد جنسیت وکلای استان نیز گفت: ۶۰ درصد آقایان و ۴۰ درصد بانوان هستند، ضمن این که از مجموع وکلا بند ب ۱۴ نفر و ۲۰ نفر مشکول ماده د قانون یعنی کارمندان حقوقی ادارات حقوقی سازمان‌ های مختلف هستند که به امر وکالت مشغول شده‌ اند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا