گفت و گو

وکیل عبدالله سمامی: باید ارتباط مدیران اسکودا با استان‌ها بیشتر بشود / استان‌ها پتانسیل‌هایی دارند که در کانون مرکز نیست

وکلاپرس- دکتر عبدالله سمامی نامزد سمت نائب رییسی در انتخابات هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا، به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۱ نفر برای کسب کرسی نایب رئیسی اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

 دکتر عبدالله سمامی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو سابق هیات مدیره این کانون، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم وضعیت فعلی و عملکرد مدیران را در مقایسه با ادوار گذشته و عملکرد سایر مدیران بایستی ارزیابی کرد.

باتوجه به موضوعات و مشکلاتی که در دوره قعلی اسکودا مطرح شده، اسکودا در راستای وظیفه اصلی خود -که همانا اتحاد وکلای کشور و مدیران جامعه وکالت و پیگری امور مربوط به جامعه وکالت- موفق عمل کرد و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات داشت.

هرچند که ممکن است نقاط ضعف یا مثبتی هم داشته باشد اما در مجموع عملکردشان را خوب ارزیابی میکنم.

علاوه بر این معتقدم اسکودا در وضعیت فعلی یک گام بالاتر از دوره سابق بود؛ تشکیل کارگروه های مختلف درموضوعات حقوق بشری، حقوق کودک و روابط عمومی سبب شد در اجتماع دیده شود و اثربخشی آن فراتر از جامعه وکالت باشد.

از نظر شما این نقاط مثبت و منفی چه بود؟

یکی از نقاط مثبت، ایجاد کارگروه های مختلف و استفاده از توانایی های افراد غیر عضو هیات رییسه در بدنه اتحادیه بود.

موضوع دوم، تلاش هایی بود که برای رفع برخی ایرادات اساسی موجود در آیین نامه لایحه استقلال -که ناقض استقلال نهاد وکالت بود- انجام شد و درنهایت منجربه اصلاح برخی موارد شد.

درمورد نقاط منفی معتقدم برخی کارها را می شد انجام داد ولی صورت نگرفت. برای مثال نداشتن برنامه های دقیق طولانی مدت همگام با قوه قضاییه، دولت و مجلس قابل طرح است که البته در دوره های قبل هم صورت نگرفته بود.

به نظر شما اسکودا در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه است؟

همانطور که از نام اسکودا مشخص است، وظیفه اصلی اتحادیه -که همانا ایجاد اتحاد و همدلی موثر میان میان جامعه وکالت است- برای هم افزایی آرای مدیران جامعه وکالت در راستای برطرف کردن مشکلات است تا با رأی غالب مدیران تصمیم بگیرد.

اسکودا در دوره فعلی با چالش هایی مثل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا، موضوع اتصال کانون‌های وکلا به درگاه ملی مجوزها و… مواجه است.

بیشتر بخوانید:

چه برنامه‌هایی برای سمت نائب رییسی دارید؟

مهم ترین هدفم، ارتباط ویژه و تنگاتنگ با مدیران جامعه وکالت خواهد بود. تمایل دارم اسکودا ارتباط بیشتری با سایر استان ها پیدا کند و به عنوان نائب رییس در استان ها حضور پیدا کنم تا از مشکلات همکاران مطلع شوم. اگرچه یکسری مشکلات عمومی و مشترک داریم اما با همراهی جامعه وکالت و مدیران، می توان در مقابل بسیاری از مشکلات ایستادگی کنیم.

معتقدم استان های ما یکسری پتانسیل هایی دارند که به جرات می توانم بگویم در کانون وکلای مرکز وجود ندارد. لذا ارتباط مدیران اسکودا باید با استان ها بیشتر بشود و نظرات و موضوعات مهم استان ها را دریافت کند و با مدیران کشوری استان ها اعم از نمایندگان مجلس و… ارتباط بگیرد تا بتواند از اثرگذاری آنها بهره بگیرد.

هدف دیگرم، تمرکز روی روابط عمومی و رسانه ها خواهد بود؛ تقویت ارتباط جامعه وکالت (نه فقط اسکودا) با رسانه سبب خواهد شد بتوانیم با ارکان حکومت و مردم ارتباط موثر ایجاد کنیم.

برنامه دیگر، تقویت کارگروه های مربوط به روابط عمومی، حقوق کودک و.. خواهد بود. در این راستا از افراد درونی و بیرونی جامعه وکالت دعوت خواهم کرد تا در این کارگروه ها حضور پیدا کنند.

ارتباط تنگاتنگ اسکودا با سازمان ها و انجمن های مردم نهاد مستقل از دیگر برنامه هایم خواهد بود؛ برای مثال ارتباط با سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، اتحادیه املاک، فدراسیون های ورزشی و… باعث میشود در زمان های مختلف بتوانند از یکدیگر حمایت کنند و به یکدیگر خدمات ارائه دهند.

از سوی دیگر معتقدم اسکودا باید در موضوع آموزش همگانی وکلا و تخصصی شدن موضوعات وکالتی نیز ورود کند. باتوجه به حضور حقوقدانان صاحب نظری که در کانون های وکلا داریم، می توانیم به عنوان مجمع مشورتی قوه قضاییه، مجلس و دولت باشیم تا صاحب نظران درمورد مصوبات و طرح های مختلف اظهارنظر کنند.

منظور شما از پتانسیل کانون های استانی که به آن اشاره کردید، چیست؟

نمایندگان مجلس استان ها بسیار نقش تعیین کننده و موثری در مواجهه با چالش های نهاد وکالت دارند.

ارتباط گیری، مکاتبه و تعامل مستمر با این افراد به ما کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه براین در کانون های استانی اساتید حقوق برجسته ای داریم که میتوان از وجودشان در موضوع تخصصی کردن وکالت بهره برد.

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

به نظرم اظهارات و عملکرد مدیران اسکودا باید بیانگر عملکرد قاطبه جامعه مدیران وکالت و همکاران باشد؛ وقتی برخی افراد به عنوان هیات رییسه انتحاب می شوند، آنها به عنوان منتخب مدیران وکالت، جامعه وکالت و نمایندگان وکلا هستند و متعاقب آن، مدیران وکالت توسط وکلا برگزیده شده اند؛ لذا از آنجا که نقطه نهایی، هیات رییسه اسکوداست، مدیران اسکودا نباید عملکرد و نظرات شخضی خود را در مواجهه با چالش ها بروز دهند.

آنها بایستی ابتدا نظرات مدیران وکالت را اخذ کنند؛ مدیران وکالت نیز نظرات وکلا را جویا شوند تا نظر قاطبه و اکثر وکلای کشور در مقابله با چالش ها عملیاتی شود. این موضوع باعث خواهد تا اعضای صنف همواره حامی اتحادیه باشند و پشت آن بایستند.

بیشتر بخوانید:

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و تعامل با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

همانطور که عرض کردم، یکی از اهدافم برای حضور در اتحادیه شفاف سازی امور مربوط به جامعه وکالت و ارتباط مستمر و موثر با رسانه ها خواهد بود. منظورم از ارتباط صرف انتقال اخبار به آنها جهت انتشار نیست بلکه ارتباط چندجانبه به منظور همراهی همیشگی و دوسویه است.

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

ما باید دائما با این قوا ارتباط داشته باشیم؛ اگرچه مستقل از جامعه قضاوت هستیم اما به نوعی زیرمجموعه سازمان های قضایی محسوب میشویم و لذا باید از تمام افراد موثر در استان ها -چه به واسطه هیات مدیره استانی و چه به واسطه هیات رییسه اتحادیه- بهره بگیریم و فقط زمان بروز مشکل به آنها مراجعه نشود.

در این صورت حامیان قوی خواهیم داشت تا در زمان های حساس بتوانیم روی کمک آنها حساب کنیم.

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا را چه می‌دانید؟

معتقدم باید به مباحث مهمی چون اخلاق جامعه وکالت -از کارآموز گرفته تا رییس هیات مدیره- توجه کنیم تا سطح فعلی را ارتقاء دهیم.

از سوی دیگر همدلی جامعه وکالت را افزایش دهیم و به نقطه نظرات اعضای صنف توجه کنیم. به عبارت بهتر باید ارتباط بدنه وکالت با مدیران را تقویت کنیم. داشتن برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای حل مشکلات راهگشا خواهد بود.

به نظرم می توان نواقص آیین نامه لایحه استقلال وکالت را با ارزیابی و تحلیل گردآوری کرد و مجددا نظرات را به قوه قضاییه ارجاع داد؛ از سوی دیگر می توان یکسری مواد را جهت الحاق در آن پیشنهاد کرد.

فراموش نکنیم که که وظیفه اصلی اسکودا، هماهنگی کانونهاست و در این راستا باید نظرات جامعه وکالت را بیان کند.

چه پیشنهادی برای آیین نامه لایحه استقلال وکالت دارید؟

برخی مواد این آیین نامه قابلیت برداشت و تفاسیر متعددی را دارند و لذا ما باید درمورد موضوعات صنفی، آیین نامه جامع و مانعی داشته باشیم و تغییراتی در بخش کارآموزی و مسائل انتظامی ایجاد کنیم تا از تفاسیر مختلف جلوگیری شود.

رویکرد شما نسبت به وکلای در معرض خطر چیست؟

اولا باید در همه کانون های وکلای دادگستری، نهاد اداره حقوقی یا کمیسیون حمایت داشته باشیم تا این نهاد بتواند با اسکودا درجهت کمک به موقع و ضروری برای وکلای در معرض خطر اقدام کند.

معتقدم وظیفه اتحادیه در این حوزه بیشتر شامل پیگیری، مکاتبه، ارتباط با سران قوه و معاونین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا