تاریخچه

نگاهی به زندگی حرفه‌ای شیرین عبادی

وکلاپرس- شیرین عبادی وکیل دادگستری و حقوقدان متولد ۳۰ خرداد ۱۳۲۶ در شهر همدان است. در طول زندگی حرفه‌ای خود وی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

به گزارش وکلاپرس، شیرین عبادی سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و بعد از سه سال و نیم مدرک لیسانس خود را کسب کرد، بلافاصله در آزمون قضاوت دادگستری شرکت کرد و قبول شد. پس از شش ماه کارآموزی قضاوت، در اسفند ۱۳۴۸ به عنوان قاضی رسماً کار خود را شروع کرد.

او جزو نخستین قاضیان زن در ایران بود. عبادی به موازات قضاوت در دادگاه به ادامهٔ تحصیل پرداخت و در رشتهٔ حقوق خصوصی در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه تهران با درجهٔ ممتاز به مدرک فوق لیسانس دست پیدا کرد. پس از کار در سطوح مختلف دادگستری، در سال ۱۳۵۴ به ریاست شعبه ۲۴ دادگاه شهرستان نائل آمد.

به گفته برخی منابع خبری شیرین عبادی اولین زن در تاریخ دادگستری ایران است که به ریاست دادگاه برگزیده شده و از سال ۱۳۵۴ تا انقلاب سال ۱۳۵۷ در این سمت فعالیت داشته‌است

پروانه وکالت شیرین عبادی در سال ۱۳۷۱ صادر شد و او دفتر وکالت خود را تأسیس کرد. وی پس از اخذ پروانهٔ وکالت، دفاع از پرونده‌های جنجالی بسیاری را پذیرفت.

وکیل عبادی در دهه هفتاد دفاع در بسیاری از پرونده‌های چهره‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی را در ایران برعهده داشت که وکالت داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری و نیز عزت‌الله ابراهیم‌نژاد از جمله آن‌ها ذکر شده است.

شیرین عبادی
شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی

شیرین عبادی؛ اولین ایرانی برنده جایزه صلح نوبل

کمیته جایزه نوبل در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۰۳ میلادی جایزهٔ صلح نوبل را به شیرین عبادی اعطا کرد.

کمیتهٔ جایزه نوبل اعلام کرد که این جایزه به علت فعالیت‌های عبادی در زمینه حقوق بشر و ترویج مردم‌سالاری در ایران به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان، به وی اعطا شده است.

در بخشی از بیانیهٔ کمیتهٔ اعطای جایزه گفته شد: «شیرین عبادی به عنوان یک وکیل، قاضی، نویسنده و فعال حقوق بشر در ایران و در خارج از مرزهای این کشور همواره با صراحت صحبت کرده‌است». کمیته نوبل از او تجلیل کرد که به عنوان یک فرد شجاع، خطراتی که سلامتی و جانش را تهدید می‌کردند او را از ادامه تلاش‌های خود بازنداشت

بیشتر بخوانید:

مدرک‌های افتخاری

  • دریافت دکتری افتخاری در رشته حقوق از کالج ویلیامز (۲۰۰۴ میلادی)
  • دریافت دکتری افتخاری در رشته حقوق از دانشگاه مارکوت (۲۰۰۹ میلادی)
  • دریافت دکتری افتخاری در رشته حقوق از دانشگاه کمبریج (۲۰۱۱ میلادی)
  • دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه لندن (۲۰۱۲ میلادی)
  • دریافت دکتری افتخاری از انجمن حقوق انتاریو (۲۰۱۲ میلادی)

نام‌گذاری خیابانی در فرانسه

در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۱ میلادی، یکی از خیابان‌های شهر پواتیه در فرانسه تغییر نام یافت و به نام «شیرین عبادی»، فعال حقوق بشر ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل نام‌گذاری شد. شهر پواتیه در نزدیکی پاریس واقع شده‌است و دومین شهر با اهمیت دانشگاهی در این کشور محسوب می‌شود.

درخواست معاون اول قوه قضائیه برای ابطال پروانه وکالت شیرین عبادی

حجت الاسلام محمد مصدق(معاون اول قوه قضائیه) ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در نشستی خبری متقاضی ابطال پروانه وکالت شیرین عبادی شد و گفت: کانون‌های وکلا و همچنین مرکز وکلا نهاد مدنی هستند و خود باید کار نظارت را انجام دهند اما گاهی حس می‌شود برخی از کانون‌ها کم کاری می‌کنند. برای مثال خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است و نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟ در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است.

هنوز کانون وکلای مرکز نسبت به این گفته مسئول دستگاه قضا موضع گیری نکرده است.

 

‫۳ دیدگاه ها

    1. پدر ایران محمد رضا پهلوی بود که ایران رو در آن شرایط آشوب و شورش از خاکی به یک کشور متمدن تبدیل کرده بود . صاحب این کشور هم امام زمان عج هست . الکی از خودت واسه ما تعیین تکلیف نکن

  1. آیا شیرین عبادی پس از استمرار در پرداختن به مسائل سیاسی قسم خود فراموش نموده ؟ ( عدم دخالت و اظهار نظر سیاسی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا