نقدی بر رای محکومیت یک شخص به ۳ ماه شرکت در نماز جمعه

وکلاپرس- دکتر علیرضا آذربایجانی عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای مرکز، رای محکومیت یک شخص به ۳ ماه شرکت در نماز جمعه را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس تصویر یک دستور قضایی که در فضای مجازی منتشر شده، شعبه اجرای احکام کیفری شهرستان بهمئی (استان کهگیلویه و بویر احمد) در نامه ای به امام جمعه این شهرستان، شخصی را که به مدت ۳ ماه به شرکت در نماز جمعه، محکوم شده است، معرفی کرده و خواستار اعلام گزارش حضور این شخص در نماز جمعه شده است.

بیشتر بخوانید:

متن این مکاتبه قضایی در ادامه آمده است:

بسمه تعالی

امام جمعه محترم شه م شهرستان بهمئی

سلام علیکم

احتراماً، محکوم علیه صادق …… فرزند …… که حسب قرار تعلیق شمارهٔ …. مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ محکوم به شرکت در نماز جمعه طرف ۳ ماه آتی و پس از اتمام مدت مذکور گزارش شرکت در نماز جمعه را از امام جمعه محترم شهرستان بهمنی اخذ و به قاضی اجرای احکام کیفری تحویل نمایند به حضور معرفی می‌گردد . نتیجه به این اجرا ارسال گردد.

رای محکومیت یک فرد به ۳ ماه شرکت در نماز جمعه
رای محکومیت یک فرد به ۳ ماه شرکت در نماز جمعه

ییشتر بخوانید:

در همین راستا دکتر علیرضا آذربایجانی عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای مرکز در یادداشتی در نقد این موضوع عنوان داشته است: عبادت و نماز امری قلبی، معنوی و ارزشمند و نیازمند قصد قربت و قابل انطباق با مصادیق دوره‌های آموزشی نیز نیست و نباید با این احکام مورد انتقاد، جایگاه رفیعش را در حد عقوبت و کیفر برای متهم تنزل داد.

متن یادداشت دکتر آذربایجانی که در اینستاگرام وی منتشر شده است به شرح زیر است:

محکومیت به شرکت در نماز جمعه به مدت سه ماه

وقتی این حکم را دیدم، مجدداً تعریف مجازات را در مجموعه لغت‌نامه‌های مختلف جستجو کردم. بخشی از دائره‌المعارف و ترمینولوژی‌های حقوقی، تعریفی عام از کلمه مجازات را در لغت به معنای: جزا دادن، کیفر و پاداش آورده‌اند و بخشی دیگر صرفاً مفهوم خاص عرفی و غالب از این کلمه، یعنی عقوبت و کیفر برای مجرم را ذکر کرده‌اند.

مفروض است که قرار نیست محکوم علیه در رسیدگی کیفری، به خاطر عمل مجرمانه‌اش پاداش ببیند، پس به حکم تلازم و قاعده، مفهوم مجازات در نظام دادرسی کیفری، پاداش دادن به متهم و بزهکار نیست و معنی متضاد و خاص آن یعنی عقوبت سخت در این جایگاه حاکمیت دارد و لاغیر.

حال چگونه دادرس این دادگاه حکم به محکومیت متهم به شرکت در نماز جمعه برای سه ماه داده است؟ امام جمعه آن شهر چه مسئولیتی در جهت ارائه گزارش حضور محکوم و اجرای حکم به مرجع قضایی دارد.

عبادت و نماز امری قلبی، معنوی و ارزشمند و نیازمند قصد قربت و قابل انطباق با مصادیق دوره‌های آموزشی نیز نیست و نباید با این احکام مورد انتقاد، جایگاه رفیعش را در حد عقوبت و کیفر برای متهم تنزل داد.

شهرستان بهمَئی در استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این شهرستان، شهر لیکک است در فاصله ۲۳۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان واقع شده‌است.

خروج از نسخه موبایل