اخبار صنفیویژه

طرحی برای الحاق سه تبصره به قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی تهیه شده است

وکلاپرس- به گفته رئیس کانون وکلای فارس و دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر، طرحی از سوی مدیران نهاد وکالت تهیه شده است که موضوع آن حمایت از وکلایی است که به علل مختلف در معرض خطر هستند.

به گزارش وکلاپرس کانون وکلای فارس پنجشنبه گذشته مورخ ۲۲ تیر میزبان برگزاری «همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر» با حضور برخی روسای کانون های وکلا، تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از مسئولین نهاد وکالت در کشور های همسایه بود.

طبق اخبار منتشر شده از این همایش، مدیران نهاد وکالت طرحی را تدوین کرده‌اند که بر اساس آن تمهیداتی حمایتی برای وکلای در معرض خطر در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته کوروش استوار سنگری (دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر) «طرحی برای ارائه به مجلس تهیه و تدوین شده تا براساس آن الحاق سه تبصره به قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی (مصوبه ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام) به منظور حمایت از وکلا مورد توجه قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید:

همچنین در همین زمینه بهنام اکبری رئیس کانون وکلای فارس نیز در سخنان روز پنجشنبه خود از نمایندگان مجلس خواست که طرح ارائه شده اسکودا را به جد دنبال کنند و پیشنهاد داد تا نمایندگان مجلس از ظرفیت وکلا به عنوان مشاور در کنار خود بهره ببرند.

با این وجود هنوز از این طرح سه ماده‌ای خبر بیشتری منتشر نشده و مشخص نیست این طرح تقدیم کدام یک از نماینده یا نمایندگان مجلس شده است.

پیگیری های خبرنگار وکلاپرس در این زمینه ادامه دارد.

متن طرح را در اینجـــــــــــــــــــــا بخوانید

قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی

مصوب ۱۳۷۰/۷/۱۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام

ماده واحده – اصحاب دعوی حق انتخاب وکیل دارند و کلیه دادگاه‌هایی که به موجب قانون تشکیل می‌شوند مکلف به پذیرش وکیل می‌باشند.

تبصره ۱ – اصحاب دعوی در دادگاه ویژه روحانیت نیز حق انتخاب وکیل دارند، دادگاه تعدادی از روحانیون صالح را به عنوان وکیل مشخص می‌کند، تا از میان آنان به انتخاب متهم، وکیل انتخاب گردد.

تبصره ۲ – هر گاه به تشخیص دیوان عالی کشور، محکمه‌ای حق وکیل گرفتن را از متهم سلب نماید حکم صادره فاقد اعتبار قانونی بوده و برای بار اول موجب مجازات انتظامی درجه ۳ و برای مرتبه دوم موجب انفصال از شغل قضایی می‌باشد.

تبصره ۳ – وکیل در موضع دفاع، از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا، برخوردار می‌باشد.

موضوع «انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی» که در تاریخ یازدهم دیماه یکهزار و سیصد و شصت و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته، در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی، در جلسه روز پنجشنبه مورخ یازدهم مهر ماه یکهزار و سیصد و هفتاد به شرح فوق به تصویب نهائی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام- اکبر هاشمی رفسنجانی

‫۲ دیدگاه ها

  1. خطر اصلی که وکلا را تهدید میکند بی کاری است ،یک فکری به حال تدوین بیمه حق الوکاله کنید که مردم همه وکیل داشته باشند، با بالابردن تعداد وکیل و بدون تدوین قوانین مربوطه مردم از خدمات وکالتی بهره‌مند نمی‌شوند… پنج میلیون نفرم وکیل بشوند نرخ های حق الوکاله از یک حدی پایین‌تر نمی‌رود این نرخ‌ها همچنان برای مردم بالا خواهد.
    ( مانند بیمه پزشکی که به صرف بالا رفتن تعداد پزشک ،خدمات از یک حدی ارزان تر نخواهد شد و راهکار بیمه است)

  2. هنوز نتونستن مشکل بازرسی وکلا رو در مبادی ورودی دادگستری حل کنن بعد میخوان حمایت از وکلای پر خطر کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا