اخبار اسکوداویژه

به رییس قوه قضاییه قول دادیم خود نظارتی را تقویت کنیم

وکلاپرس– جعفر کوشا، رییس اسکودا، ضمن انتقاد از ایجاد اداره نظارت بر وکلا توسط قوه قضاییه گفت: به رییس قوه قضاییه قول دادیم خودنظارتی را تقویت کنیم.

قول تقویت خودنظارتی بر وکلا را داده ایم

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، دکتر جعفر کوشا ظهر پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۹۹ در دیدار از کانون وکلای همدان و ارتباط با مسئولین قضایی این استان در جمع خبرنگاران گفت: در کانون وکلای دادگستری با توجه به مکانیسم های قانونی ابزار نظارتی را پیش‌بینی کردیم و نظارت توسط قوه قضاییه استقلال ما را زیرسؤال می‌برد. ما برنامه خود نظارتی داریم و به رییس قوه قضاییه قول دادیم این برنامه را تقویت کنیم.

بیشتر بخوانید:

آزمون وکالت ۹۹ حتما برگزار خواهد شد

کوشا در رابطه با آزمون وکالت سال ۹۹ که قرار است با تأخیر در اسفندماه برگزار شود، توضیح داد: برگزاری آزمون یکی از محورهای فعالیت اسکودا است و ما باید سالی یک بار این آزمون را برگزار کنیم که به طور معمول در آذرماه برگزار می‌شد اما امسال به علت شیوع کرونا به اسفندماه موکول شده است.

بیشتر بخوانید: اگر ۲۲ اسفند آزمون وکالت برگزار نشود، ظرفیت امسال به سال آینده منتقل می شود

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون را به عهده سازمان سنجش قرار دادیم، ادامه داد: سؤالات این آزمون استاندارد است و امنیت بالایی دارد. آزمون حتماً برگزار خواهد شد و ۳۰۰۰ نفر در این آزمون پذیرفته می‌شوند.

وکلا حق الوکاله می گیرند اما معاضدت رایگان نیز می کنند

رئیس اسکودا با بیان اینکه کار وکیل ارایه خدمات حقوقی است، مطرح کرد: به جهت اینکه امسال، سال جهش تولید است، به تبعیت این نام یک کمیسیون ویژه به نام کمیسیون جهش تولید در مجلس تشکیل شده است که کسب و کارها را مشخص کند.

کوشا ادامه داد: چالشی که وجود داشت این بود که آیا کانون وکلا می‌تواند تحت عنوان کسب و کار باشد یا خیر؟ که برای پاسخ به این سؤال دو رویکرد وجود دارد. برخی معتقدند انعقاد قرارداد یک نوع کار است بنابراین در دسته کسب و کارها قرار می‌گیرد. اما دراصل ۳۵  فصل سه، قانون اساسی جمهوری اسلامی در رابطه با خدمان حقوقی صحبت شده در صورتی که فصل چهارم مربوط به مسائل اقتصادی است.

وی افزود: ماهیت کار وکلا حقوقی است و با عدالت، حق، انصاف و دادرسی عادلانه سروکار دارد. بنابراین کسب و کار نیست. اگر قرار باشد فقط یک شغل صنفی باشد دیگر چرا باید وکلا سوگند یاد کنند؟ درست است که حق الوکاله می‌گیرند اما معاضدت هم می‌کنند.

رییس اسکودا در رابطه با حق‌الزحمه وکلا بیان کرد: برای انجام فعالیت‌های حقوقی تعرفه و آیین نامه داریم، هیچ وکیلی خارح از تعرفه نمی تواند هزینه‌ای دریافت کند و در امور غیرتعرفه‌ای مانند پرونده‌های کیفری حق الوکاله به صورت توافقی است.

کوشا اظهار کرد: ۲۵ کانون وکلا در کشور وجود دارد که ۶۰ هزار وکیل زیرنظر این کانون‌ها فعالیت می‌کنند و این کانون ۱۰۰ سال قدمت دارد و تلاش می‌کند در میان کانون‌های استانی وحدت رویه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: وکلا از حقوق عامه و موکلین خود دفاع می‌کنند و در برابر حاکمیت، دانش و تجربیاتشان را در لوایح و فن بیان خود نشان می‌دهند، سوگندی یاد می کنند به نظام، قوانین و مقررات احترام بگذارند، کار سیاسی نکنند و شرافت را وثیقه کار خود بگذارند.

امنیت شغلی در حرفه وکالت ضعیف است

این مقام مسئول ادامه داد: امنیت شغلی ما ضعیف است، نیاز به حمایت و صیانت داریم و امیدواریم این نهاد را طوری سر پا نگاه داریم تا بتوانیم از حقوق عمومی مردم دفاع کنیم اما امروز نهاد وکالت مظلوم واقع شده و می‌گویند وکلا انحصارطلب هستند و حق‌الوکاله نجومی‌ می‌گیرند در صورتی که ما خواسته‌ای بر خلاف قانون نداریم و می‌گوییم علتی برای وجود نهادی تحت عنوان وکلای قوه‌ی قضائیه وجود ندارد. اگر می‌خواهند وکیل بیشتری تربیت کنند باید امکانات ما را افزایش دهند

بیشتر بخوانید: یک کارآموز وکالت زن و موکلش در کرمانشاه کشته شدند

کوشا ادامه داد: ۱۰۰ هزار وکیل در قوه قضاییه و کانون وکلا وجود دارد که برخی پول تمدید پروانه وکالت خود را ندارند و شرایط به گونه‌ای نیست که ما کمبود وکیل داشته باشیم؛ بلکه تعداد وکلایی که داریم در برابر پرونده‌های قضایی زیاد است.

وی با بیان این که طبق اصل ۳۵ قانون اساسی مردم حق انتخاب وکیل را دارند، گفت: اگر طرحی ایجاد کنیم که داشتن وکیل در پرونده‌ها الزامی باشد می‌تواند مشکلات زیادی را حل و برای جوانان اشتغالزایی کند. باید مکانیزم‌ هایی ایجاد کنیم که داشتن وکیل الزامی باشد، تعرفه ها مشخص شود و فرهنگ وکالت ترویج پیدا کند.

رییس اسکودا در رابطه با وضعیت ارتباط این اتحادیه با قوای سه گانه اظهار کرد: کانون‌ها و اتحادیه در بسیاری از موارد منفعل بودند اما الان سیاستی که داریم فعال است و تلاش می‌کنیم خودمان طرحی ایجاد کنیم و لوایحی به دولت پیشنهاد بدهیم، با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز ارتباط داریم اما با وجود اینکه از پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت حقوقی آن خواستیم از ما در جلساتشان دعوت کنند و در شورای عالی قضایی شرکت کنیم که در عمل این اتفاق رخ نداد البته چند وکیل بازنشسته در آنجا حضور دارند که چون پروانه خود را از ما دریافت کرده بودند به نوعی نماینده ما هستند.

رییس کانون وکلای همدان: اداره نظارت بر وکلا جای اصل و استثناء را تغییر داده است

کوشا در رابطه با مسئولیت تربیت وکلا بیان کرد: تربیت وکلا دو جانبه است و توسط ما و قوه‌ قضائیه رخ می‌دهد. ما کارآموزی و کارگاه هایی برگزار می کنیم و قوه‌ قضاییه با در اختیار قرار دادن پرونده به آنها روند تربیت وکیل را ادامه می‌دهد.

نایب رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز با بیان اینکه تعیین ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت در اختیار کانون وکلا نیست، گفت: برای تعیین ظرفیت کارآموزی وکالت، کمیسیونی تشکیل می شود که اکثریت افراد حاضر از قوه قضائیه هستند و این یک اشتباه است که همه فکر می‌کنند طرفیت آزمون وکالت توسط کانون وکلا مشخص می‌شود.

ابراهیم کیانی تصریح کرد: تعداد ورودی پرونده‌ها را نباید با رسیدگی آنها یکی دانست چرا که از هفت میلیون پرونده‌ای که سالیانه تشکیل می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به تصادف و نداشتن گواهینامه است.

وی با بیان اینکه به بسیاری از وکلا پرونده نمی‌رسد، توضیح داد: برای ۱۷۷ هزار پرونده در ماه قرارداد الکترونیکی ثبت شده است در صورتی که ما ۱۰۰ هزار وکیل داریم و مواردی وجود دارد که وکیل توانایی پرداخت اجاره دفتر خود را ندارد.

نایب رییس اسکودا خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجمع عمومی اسکودا ساختار اتحادیه و نحوه کارکرد آن باید به روزرسانی شود که در حال انجام این کار هستیم.

سعید آیینه وند، رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان نیز با اشاره به اینکه نظارت بر کار وکلا بر عهده کانون وکلا است، گفت: ممکن است در قوه قضاییه بگویند می توانیم بر فعالیت وکلا نظارت کنیم اما فقط در برخی موارد به این نهادها اجازه نظارت داده شده و تشکیل اداره نظارت بر کانون وکلا در قوه قضاییه به این معناست که اصل قانون و استثنا آن در حال تغییر است.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. واقعا ؟
    در خصوص اعضای هیات مدیره که میدانید چه کسانی هستند هم گزارش بدهید و اقدام بفرمایید
    آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا